Kolme pientä suurta askelta kohti parempaa oloa!

1. Panosta uneen!

Huomaatko olevasi aamulla herätessäsi yhtä väsynyt kuin illalla nukkumaan käydessä? Päivän mittaan alat olla kireä kuin viulunkieli, 10s kuppi kahvia ei piristä yhtään, korvissa soi ja olo on levoton? Voisiko olla, että nipistät hyvistä yöunista, jotta saat kaikki päivän askareet tehtyä? Valvottavatko pienet lapset yötä myöten? Roikutko mahdollisesti somessa vielä iltamyöhällä, tuijotat telkkarista höttöä, tai pahimmassa tapauksessa naputat työhommia koneella?? Vai ajoitatko päivän liikuntasuoritukset vielä iltaan, kun muulloin ei ehdi?

Muistatko, milloin viimeksi olet käynyt nukkumaan juuri sillä hetkellä kun alkaa väsyttää? Milloin viimeksi olet rauhoittanut illan ja rentouttanut itsesi ennen nukkumaan menoa? Ja rentouttamisella en tarkoita lasia saatikka pulloa alkoholia. Sehän ei tutkitusti tuo unta yhtään paremmin, pikemminkin päinvastoin, vaikuttaa unen laatuun huonontavasti.


Kun puhutaan, että lapset kasvavat ja kehittyvät unen aikana ja siksi tarvitsevat paljon unta, niin sama pätee edelleen myös meihin aikuisiin. Me aikuisetkin tarvitsemme riittävästi unta, ladataksemme fyysisen ja henkisen akkumme. Kuten bodaritkin sen tietävät ”lihakset kasvaa levossa”, myös lihaksemme ja hermostomme vaatii riittävästi hyvää eli syvää unta palautuakseen. Kuormitumme päivän mittaan sekä henkisellä, että mahdollisesti myös fyysisellä tasolla ja uni on tuon kuorman purkamiseen se parhain, yksinkertaisin ja edullisin keino!

Uni ja sen laatu kertoo paljon meidän hyvinvoinnistamme. Nukutko sikeästi ja hyvin keskeytyksettä, nukahtaen illalla nopeasti ja heräten aamulla virkeänä? Jos näin on, mahtava juttu, olet jo lähestulkoon hyvinvointisi ytimessä! Mutta, jos yösi menee unta odotellessa, tai heräillessä pitkin yötä syystä/syyttä, aamulla keräten kaikki voimasi, jotta jaksat nousta sängystä ylös, olisiko syytä tarkistaa elämäntilannetta?

Mitkä asiat elämässäsi pääsee uniisi, tai voi aiheuttaa unettomuutta?

  • Stressi, oli se sitten työstä tai henkilökohtaisesta elämästä johtuvaa. Teet ehkä henkisesti vaativaa työtä, tai työtä josta et pidä, työilmapiirissä joka vie energiasi? Kannatko työsi kotiisi ja jatkat niitä vielä illalla? Olet parisuhteessa joka ei toimi? Perhe-elämä (lapsiperheen arki) aiheuttaa stressiä?
  • Liikunta. Teetkö kovatehoisia treenejä vielä iltamyöhällä, monta kertaa viikossa? Onko työpaikan sählyvuoro aina klo 20 jälkeen? Laiminlyötkö kenties lepopäivistä ja kehonhuollosta?
  • Katsot telkkaria, tietokonetta, puhelinta tai tablettia vielä sänkyyn mennessä? Tiesitkö, että laitteiden sininen valo virkistää ja vaikuttaa uniin?
  • Syötkö iltapalaksi yleensä kokonaisen kanan, pussillisen ranskalaisia ja päälle vielä kulhollinen jäätelöä sekä pussin karkkia? Eli syötkö kenties liian tuhdisti illalla? Ja vielä rankan päivän päätteeksi saatat ottaa lasin tai toisenkin viiniä, koska se rentouttaa?? Tiesitkö, että yksikn annos alkoholipitoista juomaa, saattaa sotkea syvää untasi, useampi annos vaikuttaa usean tunnin verran.

Toki syitä unettomuuteen on lukemattomia (sairaudet, perimä jne), mutta joskus olisi hyvä tarkastella kuinka paljon omilla toimillasi vaikutat uneesi. Kuinka paljon nipistät ylipäänsä uniajasta kaiken tekemisen sijaan? Sillä ei ole suurtakaan merkitystä, kuinka monta tuntia nukut yössä, se on yksilöllistä, mutta kuinka laadukkaasti nukut, se on avain kaikkeen!

Jos huomaat itsessäsi univajeen oireita, pysähdy hetkeksi tarkastelemaan arkeasi/elämääsi kokonaisuutena. Sieltä se vastaus unettomuuteen saattaa löytyä nopeastikin. Se, oletko valmis tekemään vaadittuja muutoksia saavuttaaksesi levollisemmat yöt, on Sinun vastuullasi.

2. Syö värikkäästi!

Aloitatko aamusi kupilla mustaa kahvia ja palalla sokeria? Töihin päästessäsi nappaat vielä toisen kupillisen työpisteellesi. Lounasaikaan lämmität mikrossa saarioisten kinkkukiusausta, tai käyt nopeasti vetäisemässä lähimmässä kuppilassa buffetpöydän, skippaamalla tietenkin salaattiosaston? Tämän tankkauksen jälkeen, seuraava ateria odottelee vasta kotona, joka tarkoittaa lähinnä vuorta voileipiä, litraa jäätelöä ja sipsejä? Loppuillasta olo onkin jo kuin boakäärmeellä, makaat sohvalla sulattelemassa? Tai, et syö yhtikäs mitään koko iltana, koska ei ole nälkä?

Kaupassa käydessä, heviosaston ohi ei edes kuljeta, tai jos käydään, niin mukaan lähtee kurkku, pari perunaa ja banaani, muodonvuoksi? Perunat ehtii itää jääkaapissa, kurkku mätänemään ja banaani pyörii laukussa eväänä parisen viikkoa?

Yllä oleva skenaario on toki hyvin kärjistettyä, melko varmasti syöt kyllä kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Mutta syötkö riittävästi? Vai oletko ehkä saanut kaikkien terveysbuumien tiimoilta sen käsityksen, että hedelmiä ja marjoja ei saa syödä, koska niissä on sokeria? Kasviksistakin ainoastaan parsa ja pari muuta vihreää on jees, peruna ja porkkana ovat paholaisen keksintöjä? Kaupassa menee omaisuus kaikkiin superfood-jauheisiin, erikoisiin ja vaikeasti lausuttaviin kasviksiin?


Mitä tulee ravitsemukseen, uskomuksia ja koulukuntia on satoja, ellei tuhansia. Mikä niistä on oikein ja uskottavin? Mitä lähteä noudattamaan? Vai kannattaisiko kuitenkin käyttää maalaisjärkeä ja syödä sellaista ravintoa, josta oma elimistö voi hyvin? Ei ole olemassa oikeaa eikä väärää tapaa, ellet elä pelkällä pikaruualla ja alkoholilla. Se vaan ei ole hyväksi…

Lisäämällä kasvikunnan tuotteita lautasellesi päivittäin, joka aterialla, saat ihan huomaamattasi luonnon vitamiinit käyttöösi, kuituja ja hivenaineita unohtamatta. Saatat huomata olevasi entistä energisempi, terveempi ja ehkä jopa kevyempi! Hyödynnä sesonkia ja nauti kauden antimista. Ota tavoitteeksi tyhjentää pakastin sinne unohdetuista marjoista aina ennen uutta satokautta. Kyllä, ei niitä vadelmia kannata vuosikymmentä hamstrata, kun niitä kypsyy joka kesä metsään uudestaan. Jos et jaksa itse kerätä, osta kaupasta tai rekrytoi sukulaiset apuun =)

3. Toteuta itseäsi, nauti pienistäkin iloista jokapäivä!

Huomaatko tekeväsi päivittäin asioita, joita et oikeastaan edes haluaisi tehdä? Työ ei motivoi ja ajatus kotiin menemisestäkin ahdistaa? Harrastat kyllä paljon kaikenlaista, vain koska muutkin harrastaa? Oletko mennyt tällä kaavalla jo pidemmänkin aikaa?

Elämää ei tarvitse kertalaakista laittaa uusiksi, ei työpaikkaa ja/tai puolisoa vaihtoon. Mutta, jos arki ei tuo riittävästi hyvänolon tunnetta, se ajaa herkästi myös ravinnon ja unenkin huonolle raiteelle. Voidakseen kokonaisvaltaisesti hyvin, on äärimmäisen tärkeää olla rehellinen itselle. Elämästä on tehtävä omannäköinen, ei sellaista mitä muut siltä odottavat.
Muutokset voivat olla aluksi hyvinkin pieniä, karsi ensin pois kaikki turha. Jätä tekemättä asioita, joita ei ole oikeasti pakko tehdä ja jotka vain ärsyttävät. Kotia ei tarvitse siivota jokapäivä! Jos hyvinvointisi esteenä on ihminen/ihmiset, on muutoksen tekeminen raskaampaa. Mutta silti välttämätöntä.

Ympäröi itsesi vain sellaisilla ihmisillä, jotka aidosti välittävät sinusta, tukevat sinua ja antavat hyvää energiaa.

Pysähdy hetkeksi ja mieti:

  • Teetkö sellaista työtä, joka merkitsee sinulle jotakin, jossa työympäristö on terve ja motivoiva?
  • Vietätkö riittävästi aikaa perheesi kanssa, puolisosi, tai itsesi kanssa?
  • Milloin viimeksi olet pysähtynyt paikoillesi ja ollut vain, tekemättä yhtikäs mitään?
  • Milloin viimeksi olet nauttinut hyvästä konsertista, tai viettänyt iltaa hyvien ystävien kanssa?
  • Milloin viimeksi olet ylipäätään tehnyt niitä asioita, joita haluat?
  • Ja tärkeimpänä, elätkö arvojesi mukaista elämää?

Ota tavoitteeksi nauttia elämästä joka päivä, aloita tänään! Aloita pienistä asioista, nauti kupista kahvia, auringon säteistä, vesisateesta, hyvästä kirjasta, punttitreenistä… mistä tahansa, mikä tuo hyvää energiaa juuri Sinulle! Saatat jopa huomata nukkuvasi paremmin ja syöväsi paremmin. Kokeile!