Kuntosali elämänmittaisena harrastuksena

Työssäni tapaan lähes viikottain ihmisiä, joita kuntosali vieroksuttaa mutta samalla myös kiinnostaa. Halua salille löytyy, mutta sinne lähteminen pelottaa/hävettää/jopa nolottaa. Kuulen usein kommentteja "eihän mulla ole edes mitään lihaksia mitä käyttää siellä", tai "ei mulla ole oikeanlaisia vaatteita", "en tiedä mitä siellä pitäisi tehdä" ja kaikkein surullisimpana "mitä ne muutkin oikein ajattelee, kun minä sinne menen", "siellä kaikki on niin hyvännäköisiä ja timmissä kunnossa, että enhän minä kehtaa", "ei sinne voi tämänikäinen ja näköinen mennä"...

Samoilla ajatuksilla sitä itsekin aloitin noin 10 vuotta sitten. Oma harrastukseni alkoi jo pitkän aikaa sitten, noin 7kg kevyempänä (laihana toisin sanoen), melkoisen rajun jumppapirkko-vaiheen jälkeen. Kehoni oli aivan riutunut ja puhki liiallisen treenin ja niukan ravinnon, sekä stressaavan työn johdosta. Tasapainon löytäminen otti useita vuosia, kerron tuon tarinan joku toinen kerta. Innostukseni kuntosalille alkoi oikeastaan mieheni myötä, hänen liityttyään jäseneksi liikuntakeskukseen, kipitin minä aika nopeasti perässä. Saatuani alkuun personal trainerilta hyvät opastukset laitteisiin, uskaltauduin jonkin ajan päästä sinne itsekseni. Ensimmäiset kerrat oli hirveitä, laitteet jumittui, painot lipsui käsistä, kehoni tuntui hallitsemattomalta ja muiden katseet pelotti. Päättäväisyys astui onneksi peliin, en luovuttanut!

Alkuvuodet meni totutellessa harjoiteluun ja monesti epäröiden, teenkö liikkeet oikein ja miettien mitä muut minusta ajatteli. Vertailin itseäni jatkuvasti muihin ja koin välillä hirvittävää häpeää ruipelosta olemuksestani. Vuodet vierivät eteenpäin, tuli ikää lisää, lapsia ja elämänkokemusta muutenkin, kuntosalin pysyessä matkassa koko ajan. Varmuutta omaan tekemiseen on tullut roimasti lisää, ehkä ikä on tuonut sen, ettei jaksa enää välittää mitä muut ajattelee ja miltä näyttää. Tietysti kouluttautumisella liikunta-alalle on oma lisänsä, sekä jatkuvalla tiedonjanolla muutenkin. Jostain syystä kuntosali on pysynyt minun ja mieheni elämässä vuodesta toiseen, käymme kesät talvet, satoi tai paistoi. Missään vaiheessa en ole kovin tavoitteellisesti treenannut, oikeastaan vain omaksi iloksi ja stressiä lievittääkseni. Mutta voimaportaita on tultu hitaasti ylös päin ja jos oikein optimistisesti uskallan ajatella, on minulla vielä 50-vuotta aikaa niitä hitaasti nousta! Tänä päivänä eniten minua salille ajaa tieto siitä, että saan käpertyä hetkeksi omaan kuplaani, kuunnella musiikkia ja vain keskittyä tekemiseen. Ympäröivä maailma häviää tunniksi ympäriltäni.

Minun tärpit miksi kannattaa aloittaa saliharrastus:

  1. Se sopii kaikille, ikään, kokoon, sukupuoleen, ulkonäköön tahi lähtökohtiin katsomatta. Kuntosaliharjoittelu ei rajaa ketään pois, vaikka olisit vaivaisempikin tapaus, aina löytyy joku kohta kehosta jota pystyt turvallisesti harjoittamaan. Lihaskuntoharjoittelu ylipäänsä on kaikille ikäluokille tärkeää ja mitä enemmän ikää tulee lisää, sen tärkeämmäksi se muuttuu. Tuki- ja liikuntaelimistömme tarvitsee lihaksia toimiakseen optimaalisesti, ihan jo tasapainon ja hyvän asennon ylläpitoon, milläs muullakaan sitä kehoa liikutetaan kuin lihaksilla.  Sen terveyttä edistävistä vaikutuksista on netti julkaisuja pullollaan, mutta jos innostut lukemaan aiheesta lisää, suosittelen perehtymään Lihastohtorin -blogiin, jossa tätä aihetta muiden muassa käsitellään aidosti asiantuntevasti, mutta hauskasti! Erityisen tärkeää lihaskuntoharjoitelu on naisille, varsinkin vaihdevuosien jälkeen jolloin lihaskato kiihtyy.
  2. Salikortin lisäksi et välttämättä tarvitse muuta rahallista panostusta. Kotisalin perustaminen on vielä edullisempaa! Et tarvitse viimesenpäälle releitä tullaksesi salille. Unohda (ainakin alkuun) ne isoilla logoilla varustetut treenitrikoot yms, jos tekstiiliurheilu ei muutenkaan ole sinun juttusi. Pukeudu mukaviin ja rentoihin vaatteisiin, sellaisiin jotka ei hierrä eikä kierrä, mutta kuitenkin pysyy päällä pahimmassakin pyllistyksessä. Juomapulloksikin kelpaa vaikka Lidlin vissypullo. Usko pois, sillä ei ole mitään väliä millaisissa vaatteissa kuljet, useimmat keskittyvät vain omaan treeniinsä, eikä kuikuilemaan mitä naapurilla on päällä ja mitä se tekee. Aloittelijana et myöskään tarvitse hirveää arsenaalia lisäravinteita. Tärkeämpää on tarkistaa olemassa olevaa ruokavaliota ja panostaa siihen. Terveellinen ja tarpeeksi monipuolinen ravinto tukee lihaskuntoharjoittelua.
  3. Ajankäyttö. Voit tulla ja mennä juuri omien aikataulujesi mukaan, jos tykkäät käydä aamulla ennen työpäivän aloitusta tai vasta illalla, suoraan töistä, tai parin muuttujan tullessa matkaan ehkä sittenkin huomenna. Voit suunnitella käyntisi kalenteriin joko hyvinkin etukäteen, tai käydä fiiliksen mukaan. Älä kuitenkaan ahnehdi, ei jokapäivä, lepoakin tarvitaan.
  4. Voit harrastaa sitä joko yksin ja harjoittaa epäsosiaalista puoltasi niinkuin minä, tai käydä kaverin kanssa!
  5. Suunnaton apu painonhallinnassa/pudotuksessa.Lihasmassaa kasvattavan harjoittelun myötä kehon kokonaisenergian kulutus kasvaa, mitä enemmän kehossasi on lihasmassaa, sitä enemmän kaloreita poltat!
Vaihtelu on toki valttia harjoittelussa, kunhan ei karkaa mopo käsistä...

Jostain on aloitettava, aloita perusteista, niin minäkin aloitin! Vaikka kehossasi ei olisi lihaksen lihasta näkyvissä, ei voimaa eikä kehonhallinnasta hajuakaan, ei niitä ole ollut monella muullakaan vasta-alkajalla, ei minullakaan! Jokainen meistä on aloittanut jostain pisteestä, toiset vähän kauempaa, toiset vähän lähempää. Aloita rauhallisesti perusliikkeillä, kuulostellen kehoasi. Tutustu laitteisiin ja eri välineisiin, kysy apua henkilökunnalta. Älä sorru netistä yms saataviin monijakoisiin ja monesti monimutkaisiin saliohjelmiin, joissa pahimmassa tapauksessa ei ole edes liikkeestä kuvaa saatavilla, vaan käänny ammattilaisen puoleen tai ota asioista selvää itse. Kuntosali on harrastuksena parhaimmillaan elämänmittainen, aina löytyy jotain kehitettävää tai uutta kokeiltavaa, perusliikkeitä kuitenkaan unohtamatta.

ellei harjoittelusi tavoitteena ole spidermaniksi muuttuminen

Jos kotoasi löytyy kasa erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten meiltä, voi kuntosalin perustaa kotiinkin. Voisinkin jossain vaiheessa tehdä kotitreenistä postauksen :)

Loppuviikoksi hiljenenkin Wellness Coach -opintojen äärelle Helsinkiin, ensi viikolla taas kirjoittelemassa. Mahtavaa viikonloppua kaikille!