Hirveä duuniputki tulossa ja suunnitelma siitä selviytymiseen

Perjantaina oli eka harjoituspeli ja se tarkoitti sitä, että kiireisen työviikon jälkeen odotti vielä kirsikkana kakun päällä yksi hard core duunipäivä joka päättyisi vasta puolenyön kieppehillä. En tiedä olenko muistanut mainita, mutta henkilöstömuutosten myötä omaan työnkuvaani on elokuulle tullut yksi osuus lisää, nimittäin fanituotekaupan pyörittäminen.

Tämä on tarkoittanut eri valmistajien sivujen ahkeraa selailua, tarjouspyyntöjen laatimista, tilauksia, hinnoittelua ja eri myyntipisteiden varastosaldojen päivittämistä. Perjantain harjoituspelissä se tarkoitti myös fyysisesti myyntihommia hallilla, sillä apunani oli vain yksi vapaaehtoistyöntekijä. Elokuu on konstikasta aikaa täällä Ranskassa tilausten ja toimitusten etenemisen kannalta, sekä tietysti vapaaehtoisten saamisen kannalta, sillä suurin osa ranskalaisista ajoittaa lomansa elokuulle. Puljut ovat siis kiinni ja sekös on meikäläisen suomalaisessa hyvin järjestelmällisessä ja organisoidussa pääkopassa aiheuttannut lievää hallitsemattoman kaaoksen tuntua.

Maanantaista alkaakin sitten 12 päivän työputki ja viikonloppuna täällä on kesäturnaus joka tietää sitä, että päivät tulee olemaan kohtalaisen pitkiä (yli 12h). Joukkueesta seitsemän pelaajaa on maajoukkueleirillä, joten mielenkiinnolla odotan millaisella kokoonpanolla turnaus vedetään, mutta onnekseni siitä murehtiminen ei ole minun harteillani. Tähän väliin tarvittiin kuitenkin akkujen lataus -viikonloppu, jotta jaksaa painaa pitkää päivää. Olenkin tänä viikonloppuna lähinnä nukkunut, syönyt, liikkunut ja relannut. Vähän nähnyt kavereita siinä sivussa. Olen myös suunnitellut ensi viikon ohjelmat siten, että sinne väliin mahtuu myös hieman ystävien näkemistä töiden jälkeen muunmuassa apéron (= lasi viiniä ja suolapaloja) ja spinningin merkeissä, unohtamatta muuten tasapainoisesta ruokavaliosta ja riittävästä unensaannista huolehtimista.

Tässä siis minun niksini siihen miten selvitä stressipitoisesta ajanjaksosta jotenkin järjissään:

1. Riittävä unensaanti. Uni on kaiken a ja o ja minun tulee nukkua vähintään kahdeksan tuntia yössä jotta pysyn tolpillani. Seuraavan kahden viikon aikana aion optimoida unenlaatua jättämällä kännykän ja tietokoneen käytön kokonaan pois viimeisen kahden valveillaolotunnin ajalta. Hyvä rentoutusniksi on esimerkiksi mukavan kirjan lukeminen.

Hymy irtoaa helpommin levänneenä!

2. Tasapainoinen ruokavalio. Kiire aiheuttaa itselläni usein sen, että nälkä jää tulematta ja sitten kun muistaa, että syödäkin pitäisi, tulee helposti tartuttua johonkin huonosti ravitsevaan ja nopeaan. Tällöin vatsa reagoi usein negatiivisella tavalla. Ruokien valmiiksi laittaminen edellisenä päivänä ja jääkaapin täyttäminen terveellisillä välipaloilla auttaa jaksamaan paremmin ja keskittymään. Koska aikani on rajallista, käyn kaupassa kahdesti ensi viikolla, kerran alkuviikosta ja toisen kerran ennen turnausviikonlopun alkua, jotta ei tulisi turvauduttua nopeisiin hiilareihin ja sokeriin, vaan ravitseviin ja tasapainoisesti energiaa antaviin välipaloihin. Poikkeuksena on keskiviikolle sopimani tärskyt ystäväni kanssa, jolloin sallin itselleni lasillisen viiniä. Muuten alkoholi ei kuulu työputken keskelle, sillä se aiheuttaa väsymystä ja energiavajetta.

3. Riittävä vedenjuonti. Ensi viikoksi on luvattu taas hellettä, joten kolmen litran magnesiumvesitankkaus päivittäin (tasaisesti juotuna) on vähintäänkin tarpeen. Huomisen spinning päivänä saattaa mennä enemmän.

4. Urheilu. Kiireen keskellä on myös saatava purettua stressiä jotenkin, että ajatus pysyy kasassa. Itselläni urheilu toimii hyvin oli se sitten missä muodossa tahansa. Huomenna menen spinningiin pitkästä aikaa, mutta muutoin liikunnat painottuvat aamulenkkeihin tai trx treeniin kotona. Kolme/ neljä kertaa viikossa kehon fyysinen rasitus tekee hyvää ja vapauttaa endorfiineja jotka puolestaan auttavat taistelussa stressimörköjä vastaan.

5. Meditointi. Kun mieli menee ylikierroksilla, eikä voi ottaa ja lähteä pois kaupungista ja työympyröistä, meditaatio auttaa rauhoittumaan. En ole mikään meditaatio-guru, mutta itselläni tämä toimii rentoutustekniikkana kun keskityn visualisoimaan itseni paikassa, jossa koen oloni rauhalliseksi, turvalliseksi ja onnelliseksi. Tämä toimii ikään kuin jarruna, kun tuntuu että mopo on lähdössä keulimaan ja to do -listat sinkoilevat mielessä.

Ihan rela.

6. Huumori. Kunnon nauru jollekin ihan typerälle jutulle tekee terää! "Huumorilla siitä selviää" -sanonta pitää paikkansa myös työputken suhteen.

7. Palkinto. Jonkin positiivisen asian suunnittelu ajankohdalle jolloin työputki päättyy, auttaa jaksamaan. Seuraava vapaa viikonloppuni on kahden viikon päästä ja sinne olen suunnitellut jotain mukavaa tyttöjen kanssa. Ehkä lähdemme rannikolle tai sitten pidämme tyttöjen illan. Ken tietää, mutta pääasia on että vapaapäivät sujuvat mukavissa merkeissä.

8. Listat. Olen listaihminen. Kirjoitan post-it lappuja ja listoja päivän tehtävistä ja viikon muistettavista asioista. Koen, että tällöin saan enemmän aikaiseksi enkä unohda asioita, mikä taas lisäisi stressiä.

9. Töiden jättäminen töihin. No tätä on todella vaikea toteuttaa tässä työpaikassa, kun ollaan molemmat miehen kanssa joukkueeen leivissä, mutta yritän olla keskustelematta työasioista kotona (joistain asioista en sitäpaitsi voi puhua vaitiolovelvollisuuden vuoksi) ja ennen kaikkea olla ajattelematta niitä. Tässä auttaa meditaatio ja raivokas urheilu ;)

Tavoite olisi olla näin levänneen näköinen 12 päivän päästä, mutta katsotaan mitä tästä nyt tulee..

10. Asioiden hyväksyminen. Hyväksyn sen, että en ole täydellinen ja että riittää, että tekee parhaansa. Enempää kun ei voi tehdä.

+ 11. Netfix. Tämä lienee itsestään selvä...

Nyt on fiilis ennen tulevaa horror-työputkea vähän sama kun kehään juuri astelevalla nyrkkeilijällä. Valmiina ottamaan iskuja vastaan :D No ei vaan, keskittynyt ja valmis, bring it on I can do this!

Ihanaa viikonalkua kaikille, toivottavasti se teillä on vähän kevyemmän näköinen kuin itselläni!

x Marianne