Syntisen hyvä low carb & gluteeniton pizza - oikeesti!

Tekeekö mieli pizzaa, mutta viikonlopun herkut kummittelee vielä mielessä ja osa vyötärölläkin? Nou hätä, tällä ohjeella teet terveellisempää pizzaa käden käänteessä ja täysin gluteenittomasti. Sopii karppaajalle, jumppapirkoille ja punttijormillekin. Ei muuta kuin vispilät vatkaamaan ja herkuttelemaan!

Oikeesti, törkeen hyvää!

Syntisen hyvä low carb pizza
1 pellillinen

Pohja:
5 kpl kananmunia

Tomaattikastike:
3 rkl tomaattipyrettä
3 rkl Heinz ketsuppia (I know, sis. piilosokeria, mutta tässä määrin ihan fine)
sormisuolaa
mustapippuria
kuivattua valkosipulia rouheena
kuivattua oreganoa

Täyte:
6 siivua parmankinkkua (tai serranoa tai mitä vaan ilmakuivattua)
1 pallo mozzarellaa
kourallinen kirsikkatomaatteja
pieni kourallinen pinjansiemeniä
kourallinen rukolaa

Laita uuni kuumenemaan 180°C tasalämmöllä. Levitä uunipellille leivinpaperi ja sivele se kevyesti öljyllä käyttäen apuna talouspaperituppoa. Aloita pohjan valmistuksesta erottelemalla valkuaiset keltuaisista eri kippoihin. Sekoita haarukalla kevyesti keltuaisten rakenne rikki. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi isossa kulhossa ja sekoita keltuaiset lopuksi joukkoon varovasti käännellen. Levitä seos tasaisesti uunipellille ja paista uunin keskiosassa noin 10 minuuttia, kunnes pohja on hyytynyt ja ottanut ihan kevyesti kultaista väriä.

Pohja menossa uuniin.

Pohjan paistuessa pese tomaatit ja pilko pienemmiksi (kahteen tai kolmeen osaan). Viipaloi mozzarella ohuiksi viipaleiksi ja valmista tomaattikastike.

Ota pohja uunista ja levitä täytteet päälle. Voit repiä halutessasi mozzarellan ja kinkun pienemmäksi, jolloin ne levittyy tasaisemmin pohjalle. Jatka paistamista noin 15 minuuttia tai kunnes juusto on sulanut ja kypsynyt hieman (älä anna kuitenkaan kuivahtaa).

Vähemmän on enemmän: kirsikkatomaatti, mozzarella ja parmankinkku solmivat kauniin liiton. Pizza uunikäsittelyn jälkeen, ennen viimeistelyä.

Paahda pinjansiemeniä kevyesti pannulla kun pizza paistuu vielä uunissa ja laita talouspaperin päälle jäähtymään. Ota pizza uunista, levitä päälle rukola ja pinjansiemenet ja ei muuta kuin nauttimaan!

Ja syntisen hyvä pizza valmiina syötäväksi!

Vinkki: Tähän voi halutessaan valuttaa hieman balsamico siirappia päälle, sen makean hapan maku sopii täydellisesti tähän, mutta näin arkipizzana ja maanantaina jätin sen suosiolla pois.

Reseptin olen alunperin löytänyt ihanan Mona Niemisen "Mona's Daily Style" blogista <3