Bitit jonoon ja järjestykseen!

Blogimme alkumetreillä lupasin kertoilla, että mitä me olemme ja mitä arkeemme kuuluu. Monesti kun tekeminen on sellaista, joka ei asiakkaalle näy millään tavalla. Kun kurkkaan kalenteriani, huomaan tämän viikon olevan loistava esimerkki näkymättömästä tekemisestä, joka ei liippaa asiakasta henkilökohtaisella tasolla mitenkään – vielä.

Silti kalenterin mukaan 14 tuntia pyörii erilaisista näkökulmista datahub-nimisen asian ympärillä, vaikka liveksi datahub menee vasta 1.8.2019!

Tämän viikon suosikkidokumentit.
Tämän viikon suosikkidokumentit. Ei siis ainakaan Avara luonto. ;-)

Mitä datahub sitten oikein on?

Tarina alkaa jo parin vuoden takaa, kun sähkömarkkinalaki uudistui. Siinä Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid sai tehtäväkseen vastuun alan sisäisen tiedonvaihdon kehittämisestä. Sen perusteella Fingrid teki selvitystyötä ja päätyi ehdottamaan keskitettyä tiedon vaihtoratkaisua. Työ- ja elinkeinoministeriö siunasi suunnitelmat ja antoi Fingridille tehtävän toteutettavaksi. Lopputulemana on tarkoitus rakentaa tiedonvaihtojärjestelmä, jossa löytyy kaikki Suomen 3,5 miljoonaa käyttöpaikkaa ja niihin liittyvät olennaisimmat tiedot. Järjestelmää tulee käyttämään noin 100 sähkönmyyjää ja yli 80 jakeluverkkoyhtiötä.

Rautalankamallia. Lähde: Fingrid
Rautalankamallia. Lähde: Fingrid

Miksi datahub on tulossa?

Tällä hetkellä kaikki sopimuksen tekemiseen tarvittavat tiedot ovat hajautetusti eri yhtiöiden järjestelmissä. Tämä aiheuttaa paljon yhtiöiden välistä keskinäistä selvittelytyötä ja hidastaa sopimusten voimaantulemista. Jatkossa datahub tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa, kun sopimusten hallintaan tarvittavat tiedot löytyvät yhdestä masiinasta. Fingrid on tehnyt alla näkyvän videon kuvaamaan muutosta.

 

No, miten tämä näkyy sitten asiakkaalle?

Lähivuosina sähköyhtiöt käyvät läpi kamman kanssa asiakastietojärjestelmänsä sisältämiä tietoja. Kaikki tiedot pitää olla samassa muodossa riippumatta kenen sähköyhtiön asiakkaasta onkaan kyse. Siinä onkin hommaa kerrakseen – jollain asiakkaalla on merkattu yksilöiväksi tiedoksi oikeaoppisesti henkilötunnus, toisella vain syntymäaika, osoite voi olla kirjoitettu monella tapaa hutiin tai yhteystietoja puuttuu. Näitä puutteita yritämme ensi sijassa paikata aina ollessamme yhteydessä asiakkaan kanssa. Jos se ei tuota riittävän hyvää tulosta, niin sitten pitää miettiä muita keinoja.

Sitten vihdoin kun 1.8.2019 datahub käy ja kukkuu, sopimusasiat saadaan kuntoon nopeammin ja yksiselitteisemmin. Myyjänvaihtokin pitäisi onnistua vaikkapa ihan puhelun aikana, kun tänä päivänä tiedon myyjän vaihdon onnistumisesta saa yleensä seuraavana päivänä. Toivoisin myös näkeväni, että kuluttajille tulee uusia hyödyllisiä palveluita arkielämää helpottamaan.

Aika näyttää kuinka käy!

Siihen asti nämä on kovassa käytössä.
Siihen asti nämä on kovassa käytössä.