Huijari, koijari, sähkön myyjä?

Jos joskus pistää duunissa vihaksi, niin tämä on minulle SE aihe. Alallemme on pesiytynyt hyvien ja fiksujen sähkönmyyjien lisäksi hyvin toisenlaisiakin firmoja. Tällä hetkellä on liikkeellä puhelinmyyjiä, jotka antavat ymmärtää ettei Suur-Savon Sähkö myy enää sähköenergiaa ja että vaihto toiseen sähköyhtiöön tapahtuu automaattisesti. Keväällä taas oli ”muodikasta” sanoa, että soittaa Suur-Savon Sähkön nimissä ja tarjoaa sähköä puoleen hintaan. Nämä väittämät eivät pidä paikkaansa vaan kyse on myyntikikasta, jossa asiakasta johdetaan sumeilematta harhaan. Ja yllätysyllätys – tarjouksesta puhutaan suu vaahdossa, mutta postissa kolahtava sopimus onkin jo sitova. Kuluttajasuojalain mukainen etämyyntiin liittyvä peruutusaika onkin osuvasti juuri päättynyt ennen kuin "tarjouspaperit" on asiakkaalla tarkasteltavana. Sopimuksesta eroon pääsy on työn ja tuskan takana, jos edes onnistuu... Asiakaspalvelumme saa tästä hämmentyneitä yhteydenottoja ja avunpyyntöjä asiakkailta lähes päivittäin. Tilanteessa voimme antaa vain sanallisia neuvoja, mutta lopulta asiakas on ihan omillaan koijari-sähkönmyyjän kanssa. Se sieppaa asiakaspalvelijaa syvältä sydämestä, kun ei voi auttaa kunnolla.

sopimusvahvistus
Postissa kolahtava sopimus onkin sitova

Yleisemmällä tasolla aggressiivinen puhelinmyynti (ja lattiatason aggressiivinen myynti standeilla ostoskeskuksissa, messuilla jne.) mietityttää isosti myös. Useampi vuosi sitten mobiilioperaattorit tekivät samanlaista aggressiivista myyntiä uusia asiakkaita hankkiakseen. Homma menin niin villiksi, että viranomainen puuttui asiaan. Myyntikäytäntöjä hillitsevä markkinointikielto pysyy voimassa ainakin vuoteen 2018 saakka. Vuonna 2012 alkanutta markkinointikieltoa on perusteltu perusteltu mm. sillä, että matkapuhelinliittymä on niin monimutkainen tuote, että puhelinmyynnissä asiakas kokee helposti tulleensa harhaanjohdetuksi tai huijatuksi. Itse en pidä sähköä y-h-t-ä-ä-n helpompana tuotteena, päinvastoin. Viimeisen 17 vuoden aikana olen työni tehnyt niin mobiilioperaattorin kuin sähköyhtiön asiakaspalveluissa, joten uskaltaisin väittää tietäväni miltä nämä alat tavallisen asiakkaan silmin näyttävät. Tällaisina hetkinä toivoisin, että energia-alalle tulisi samanlainen myyntikielto uusasiakashankintaan kuin mobiilimaailmassa ja valheellisin argumentein toimivat myyjät saataisiin kuriin! Kauppa se on mikä kannattaa ja sillä firmat pystyssä pidetään, mutta ei keinoilla millä tahansa ja kuluttajaa fuulaamalla.

Kun tuollaista kieltoa ei nyt kuitenkaan ole, niin tässäpä tärppi – älä luovuta omaa henkilötunnustasi soittajalle, jos et ole ihan varma soittajan taustasta ja siitä, mihin henkilötunnusta ollaan käyttämässä! Netti on pullollaan tarinoita siitä, kuinka sähkönmyyjästä ei pääse eroon ja etukäteen veloitettuja arviolaskuja ropisee postiluukusta. Google on tässäkin hyvä väline, kun kokemuksia eri myyjistä haluat tutkia.

Meiltä päin sopimuksiin liittyviä asioita soitetaan ainoastaan puhelinnumerosta 0800 90110 ja soittaja on aina meidän Suur-Savon Sähkön asiantunteva työntekijä. Jos vähänkin epäilet soittajan taustaa, voit lopettaa puhelun ja soittaa Asiakaspalveluumme p. 0800 90110. Vastaamme numerossa arkisin klo 8-16. Voit asioida myös Helmi-palvelussa silloin kuin sinulle parhaiten sopii. Näin toimien varmistut, että asioit sähköasioissa luotettavan kumppanin kanssa!

Asiakaspalvelu
Meiltä sähkösopimusasioissa soittavat aina oman asiakaspalvelumme ja sähkönmyyntimme henkilöt!