Jyrinää, salamoita ja sähkökatkoja

Lapsuusmuistoissani maatilalla ukonilmaan liittyi aina jännityksen ja kiireen tunne. Ukkonen ei pelottanut, mutta herätti kunnioitusta. Kotimme sijaitsi otollisella paikalla salamointien pyydystämiseen. Kun tummat pilvet alkoivat kerääntyä taivaalle ja ensimmäinen kumina kuului, oli nopeimmalla kaksi tehtävää; television ja puhelimen pistokkeiden poistaminen seinästä. Aina ei ehditty ja useammin kuin kerran puhelinyhtiön miehet kävivät vaihtamassa puhelinpöydällä seisovan tummanvihreän lankapuhelimen uuteen.

Salamointia
Sata salamaa

Lähes poikkeuksetta kohdalle osunut ukonilma tarkoitti myös sähkökatkoa. Muutaman tunnin sähkökatkos oli tuttu juttu eikä häirinnyt päivän töitä. Naapureilta saatettiin pitempien katkojen yhteydessä kysellä onko heillä jo sähköt palanneet mutta sähköyhtiön vikapalveluun soiteltiin usein vasta, jos katko jatkui vielä seuraavanakin päivänä.

Myöhemmin kyllä isä hankki traktorin perään asennettavan aggregaatin, jotta pitempien katkojen aikana pääsimme lehmät lypsämään ajallaan :) Ei tullut mieleenkään, että joskus seuraisin sähkönjakelusta vastaavan verkkoyhtiön verkkopalvelusta vikojen määrää ja niiden kehittymistä kartalla myrskyn aikana, saati että tekisin töitä sellaisten asioiden parissa!

Pylväs kumossa Tulitikkuja Puu linjalla Myrskytuhojen korjaustöitä

Tänä päivänä elämänrytmimme on paljon nopeampi kuin 30 vuotta sitten. Kuluttajina ja asiakkaina haluamme tietoa nopeasti ja saamme sitä myös paljon eri kanavista. Mobiililaitteet ja langattomat yhteydet lähes missä vain mahdollistavat reaaliaikaisen seuraamisen.

Meidän Järvi-Suomen alueen oma verkkoyhtiö Järvi-Suomen Energia on ollut verkkoyhtiöiden etujoukoissa kehittämässä sähkökatkoista asiakkaita infoavaa järjestelmää. Jo useiden vuosien ajan meiltä on voinut tilata Järvi-Suomen Energian asiakkaana tiedotteen sähkökatkosta puhelimeen tekstiviestinä tai sähköpostina. Tai käydä verkkosivuillamme tarkistamassa kuinka paljon alueellamme sähkökatkoja onkaan.

Puulinjalla? Häiriökartta Tilannetietoa

Hyvänä motivaattorina näiden palveluiden kehittämiselle on toiminut se, että haja-asutusalueen asukas tai kaupungissa asuva mökkiläinen odottaa yhtä luotettavaa sähkön toimitusta kesämökillä kuin kaupungissa. Haasteenamme kuitenkin on, että kaupunkisähköyhtiöiden katujen alla oleviin kaapeleihin verrattuna meidän sähköverkkomme kulkee pitkin metsiä, vesistöjä ja teiden varsia, maastossa kuin maastossa - suurimmaksi osaksi sähkökatkoille riskialttimpina ilmajohtoina. Siksi siis haluamme ainakin kertoa sähkönjakelumme tilanteesta mahdollisimman avoimesti ja helposti.

Maakaapelin asennusta Kaivurilla riittää töitä Verkon asennustyöt menossa Vesikaapelin laskua Sähkölinjaa Helikopteriraivausta johtolinjalla Kaapelia Asennustöitä

Myrskyn sattuessa kohdalle, sähkönjakeluverkossamme voi vikoja olla satoja, jopa tuhansia. Täysin niitä ei pystytä estämään edes ensiluokkaisella sähköverkon ylläpidolla ja kunnostuksella. Silloin järjestelmämme kuormittuvat moninkertaisesti verrattuna normaaliin päivään, jolloin katkot ovat yksittäisiä. Suurin haasteemme näiden asiakkaitamme tiedottavien palveluiden osalta onkin järjestelmäkapasiteetin optimoiminen vastaamaan järkevästi myös näiden ääritilanteiden tarpeisiin. Tämän asian eteen teemme töitä ja parannuksia jatkuvasti. Suurin toiveeni on kuitenkin, ettei isoja myrskyjä syntyisi ja järjestelmien toimivuutta tarvittaisi testata äärioloissa! 

Vieraskynä
Anu Pekurinen
Digitaalisten palveluiden asiantuntija Anu Pekurinen

Työpäiväni täyttyvät Suur-Savon Sähkön Asiakasviestinnässä sähköisten asiointi- ja verkkopalveluiden, intranetin sekä sosiaalisen median ylläpitämisestä. Asiakaslähtöisesti ajatteleva insinöörinörtti :)