Matka taittuu sähköisesti (vol. 2)

Omin käsin onneen

Elettiin vuoden 2008 sateista syksyä, kun Youtube-videoita selatessani törmäsin mielenkiintoiseen videoon jenkkilästä. Siinä vuosimallin 1972 Datsun 1200 ”White Zombie” päihitti varttimailin kiihdytyskisoissa useampia V8-autoja. Mielenkiintoisinta tuossa Datsunissa oli sen tekniikka, siinä oli sähkömoottori!

Sulewin sähkömoottori
Sulewin sähkömoottori

Tästä se ajatus sitten lähti, että ehkäpä joskus teen itsekin jonkinlaisen sähköauton jostain kulkupelistä. Esimerkkejä rakennusprojekteista ja muunoksista katselin netistä mm. www.evalbum.com-sivuilta. Internetin sivustoja selaamalla selvisi myös osia olevan saatavilla runsaasti ja valmiita muunnossarjojakin eri automalleihin oli valmiina olemassa. Aloin siis haalimaan osia pikkuhiljaa ja kohdeautoksi valitsin kuplavolkkarin, koska semmoinen ikuisuusprojekti sattui silloin olemaan pihassa. Tuo ”Sulewi 1.0” kuitenkin osoittautui aikalailla mahdottomaksi projektiksi suurien ruostevaurioidensa vuoksi. Samalla koko sähköautoprojekti jäi muutamaksi vuodeksi jäihin, kunnes 2013 havaitsin varastossani hankkimani sähkömoottorin ruostuneen akselinpäästänsä. Kun näin oli projekti taas saanut uutta nostetta, niin rupesin katselemaan myytävänä olevia kuplavolkkareita. Ja sieltä se sitten löytyi, oikea helmi! Vuosimallin 1976 Volkswagen RPB GT, en tuolloin tiennyt koko automallista mitään, mutta tein siitä kaupat. RPB GT on kuplavolkkarin tekniikkaan ja alustaan pohjautuva ruotsalainen ”kit-car”-rakennussarja, jota valmistettiin 1970-luvulla n.50kpl. Tämä yksilö oli dokumenttien mukaan rakennettu vuonna 1976 uudesta kuplavolkkarista ja sen valmistenumero on 1. Auto oli seissyt seitsemisen vuotta kuivassa tallissa ja sitä oli käynnistelty säännöllisesti. Ja ihan hyvässä kunnossa se oli, kun huhtikuussa 2014 katsastuksessakaan ei löytynyt muuta huomautettavaa, kuin toimimaton takavalo. Nimesin kulkineen Sulewi 2.0:ksi, koska samaa projektiahan tämä oli.

Itse rakentaminen ei kestänyt kauaa, koska lähes kaikki osat olivat ns. pulttaa kiinni-tyyppisiä. Vanhan polttomoottorin irrotus kesti puolisen tuntia ja polttoainetankin saman verran. Lopulta muutaman viikon iltoina sitten näpersin sähköosat paikoilleen. 2014 toukokuun lopussa koitti juhlava hetki, ensimetrini sähköautolla! Oli se vaan mahtavaa, kun kaikki toimi niin kuin pitikin ja seuraavat pari viikkoa ajelin pieniä testilenkkejä lähitienoon pikkuteillä. 17.6.2014 mentiin konttorille muutoskatsastukseen, jossa otteeseen merkittiin vaihdettujen osien määräksi 20,5%. 2014 ajelin Sulewilla 10000km työmatka- ja arkiajoja aina lokakuun puoleen väliin asti, kun alkoi kelit muuttumaan liian liukkaiksi. Tuon jälkeen on työmatkatkin vähän lyhentyneet ja sähköistä matkaa on kertynyt kaikkiaan n.16000km. Ja sähköenergiaa on kulunut tähän mennessä n.2400kWh, eli kulutus on ollut 15kWh/100km. Polttomoottorilla kulutus oli 10l/100km(98E), joten polttoainekuluissa säästö on huomattavaa.

Mukaan Sulewin kyytiin pääsee tästä videolinkistä

Volkswagen RPB GT vm.1976 ”Sulewi 2.0”

  • kokonaismassa 940kg
  • vaihteisto 4-vaihteinen manuaali (kuplan laatikko)
  • ajomatka/lataus max. 80km
  • 0-60km/h n.5,0s (3. vaihteella)
  • 0-100km/h riittävä
  • huippunopeus 120km/h
  • päästöt 0g CO2/km.
  • Käyttövoima- ja ajoneuvoverot yhteensä 124,46€/vuosi.
  • kulutus n.15kWh/100km
  • muunnoksen hinta n.10t€

DC-moottori

  • nimellisteho 21kW
  • vääntö 100Nm/0-3000r/min

Akusto

  • paino n.120kg
  • kemia LiFePO4
  • nimellisjännite 96V (32kpl 3,2V/100Ah kennoja)
  • kapasiteetti 10,2kWh
  • laturi 3kW, liitäntä normaaliin pistorasiaan
  • latausaika 4-5h(tyhjästä täyteen)
  • käyttöikä 2000-3000 latauskertaa = 160-240tkm (SOC 80%, eli kapasiteettia on vielä jäljellä 80% alkuperäisestä. Akut kelpaavat tämän jälkeen vielä esim. aurinkopaneelikäyttöön.)

 

Sähköllä Hollannista Australiaan

Eräs mielenkiintoinen seikkailu on käynnissä paraikaa ja sitä voi seurata täältä: http://www.plugmeinproject.com/

Hollantilainen kulkee sähköautollaan ilman rahaa puolen maailman ympäri kohti Australiaa. Hän lähti matkaan Amsterdamista kuluvan vuoden maaliskuussa ja viime viikolla hän viivähti Suomessakin ja jatkoi matkaansa Venäjälle.

Jos joku kehtaa väittää, että sähköautolla ei voi tehdä pidempiä reissuja, niin tämä todistaa hieman toista. Vertailun vuoksi olisi mielenkiintoista nähdä kuinka hyvin vastaava rahaton reissu onnistuisi polttomoottoriautolla…

Vieraskynä
Kehitysteknikko Saku Pynnönen
Kehitysteknikko Saku Pynnönen

Olen ollut osallisena sähköyhtiön toiminnassa vuodesta 2009 useammassa eri tehtävässä. Asiakkaita olen palvellut konttorilla liittymämyyjänä, kentällä tuotantoesimiehenä ja nyt palannut konttorihommiin mittausjärjestelmien pariin.