Matka taittuu sähköisesti (vol 3) - Parisuhteen ABC sähköautoillen

10km Mikkelin keskustasta ja työpaikoiltaan asuvan uusio-kuusio-fuusio perheemme autot ovat farkku Octavia ja Grand Voyager. Molemmat ovat kohtalaisen kokoisilla diesel moottoreilla varustettuja, koska bensiinimoottorin hyötysuhteet ja käytettyinä ostamiemme autojen reilut sadantonnin kilometrit (ja reilusti uusiin verrattuna alle 50% hinnat) yhdistettyinä tuttujen kylänmiesten (autokorjaajia) kokemuksiin mikä-on-hyvä-auto, lukitsivat hankintapäätökset. Chryslerin 6 (7) hengen ja koiran kuljetuskykyä tarvitaan korkeintaan muutaman kerran kuussa, mutta nolo olisi jättää joku kyydistäkin pois. Yksin sillä töihin ajaessani tunnen tosin oloni hölmöksi. Ostoslistalla onkin sähköavusteinen maastopyörä, jotta omani muutama ylimääräinen kilo karisisi eikä töihin tarvitsisi kuskata yli 2000 kiloa ”amerikan rautaa" itseni lisäksi. Aamuisin kodostamme lähtee kouluun jopa viisi alakoulun 3-6 luokkalaista, joita yksi on kylläkin opettaja. Itse jään usein liukuvamman työajan puitteissa lataamaan pesukonetta ja takkaa valmiiksi iltaa varten, mutta voisiko meillä myös toinen auto olla latautuva?

Sähköauton lataus
Sähköauton lataus

Sähköautojahan voi ladata monella tavalla, kotona ja työpaikalla verkkaisesti ja julkisilla latauspisteillä keskinopeasti tai pikana. 100 km tankkiin laittaminen vaihtelee autosta ja lataustavasta riippuen karkeasti kymmenestä tunnista varttiin. Pikalatauspisteitä ei verkkoalueellamme vielä ole, joten sainkin mahdollisuuden lähteä tutustumaan sellaisiin. Matkasuunnitelmaa tehdessäni sain idean, reissu täytyy suorittaa tietenkin sähköautolla! Pari puhelinsoittoa ja sain Savon Autokeskukselta lainaksi Nissan Leafin, jolla matka oli tarkoitus suorittaa.l

Reissu ajoittui joulun välipäiville ns. myöhästyneenä Tapaninpäiväajeluna 27-28.12. Koska koululaisilla ja opettajilla oli joululoma ja perheessämme oli lapseton muutamapäiväinen, päätin pyytää puoliskoni mukaan reissuun kartanlukijaksi ja muutenkin. Sähköautoihin tutustumatonta ehdotus hivenen mietitti ja ensikommentit olivat tyyliin: ”Varmaan hirveen kylmä sisältä se pieni käppänä ja huonot renkaat, en lähde jos sataa lunta, eihän me vaan jäädä tienvarteen…”

Sain kuitenkin vakuuteltua, että matka Lahden ja Turun kautta Tampereelle ja takaisin taittuisi muutamilla puolen tunnin pysähdyksillä pikalatausasemilla ja joidenkin kivojen kauppakeskusten ilmaisissa latauspisteissä, joissa alennusmyyntien aikaan saisimme varmasti aikamme kulumaan. Yövyttäisiin jossain kivassa hotellissa Turussa tai Tampereella ja ajeltaisiin sitten tuliaisten kanssa takaisin kotiin.

Suunniteltu matkareitti
Suunniteltu matkareitti http://plugit.fi/fi-fi/julkiset-latauspisteet/materiaalit/295/ -sivuilta

Lähtöaamu. Keli on vaaleanharmaa. Aamukahvila mieleen tuli soittaa autoliikkeeseen ja tiedustella onko autossa mukana latauksen maksuvälinettä, pikalatauspisteissä maksu kun ei onnistu seteleillä, eikä luottokortilla normaaliin tapaan. Ei ollut, liikkeessä on kotilatauspiste ja autossa mukana kaapelit auton lataamiseen pistorasioista ja keskinopeista pistokkeista. Hetken selvittelyn jälkeen kuitenkin selvisi, että sähköautojen pikalataaminenhan onnistuu myös tekstiviestillä tai luottokorttimaksulla palvelun kautta.

Kävin noutamassa auton, joka oli tullut juuri ajamalla Varkaudesta, minkä vuoksi akuissa oli virtaa muutamien kymmenien kilometrien ajoon. Mikkelin ainoa julkinen latauspiste on toriparkista, josta Leaf ohjekirjan mukaan ahmisi akkunsa tyhjästä täyteen noin viidessä tunnissa. Auto siis sinne ja itse toimistolle hommiin odottelemaan akun täyttymistä.

Akku latautuu
Pääsisiköhän jo kohta matkaan..?

Reilun kolmen tunnin lataamisen jälkeen en enää malttanut vaan laskeskelin, että akku riittää Lahteen saakka. Minun kuin pitäisi matkalla pysähtyä pariksi tunniksi palaveriin, jolloin saisin auton latautumaan normaaliin 1-vaihepistorasiaan. Eli tavarat kyytiin, iloinen matkaseuralainen viereen ja viitostietä etelään. Ihan Ikean vieressä Tampereella kuulemma on pikalatauspiste, joka minun kuuluisi ottaa tutustuttavien kohteiden joukkoon.

Noin 40 kilometrin ajon jälkeen aloin seurata etäisyyttä navigaattorin ensimmäiseen pikalataus määränpäähän Lahden ABC Kivimaahan ja jäljellä olevaa ajokilometrimäärää. Etäisyys määränpäähän lyheni hitaammin kuin akun kapasiteetti! Jonkin ajan päästä vilkuiluni huomattiin jo viereisellä penkilläkin ja jouduin vastailemaan hivenen kiusallisiin kysymyksiin kytkiessäni matkustamon lämmityksen pois päältä. Tajusin siinä paikassa, että lämpimässä parkkihallissa suoritetun latauksen jälkeen jäljellä oleva ajomatka näytti todellista pikkupakkaskeliä selkeästi lyhemmältä. Tiedättehän, kännykän, kameran, pädin tms. akut pakkasessa…

Oli tehtävä nopea päätös: auto ympäri ja kohti kotia, mikä tarkoittaisi reissun peruuntumista, tai jatkaa matkaa ja luottaa hidaslatauksista saataviin lisäkilometreihin. Rohkea rokan syö, se ei pelaa joka pelkää ja mitä näitä on. Lämmitys visusti pois päältä, auton eco –moodi käyttöön ja nopeus karavaanaritasolle.

Kuortin ABC:llä palaverissä en pitänyt kiirettä, sen jälkeinen ison teekupin jäähdyttely ei haitannut ja tutustuimme kaikkiin liikkeisiin useampaan kertaan. Kun laskelmieni mukaan uskalsimme lähteä liikkeelle kohti Vierumäen Matkakeidasta, jossa tutustuisin Teslan Supercharger –asemaan, näytti akuston tilanne hetken lupaavalle. Mutta vain hetken.

Sähköauto tulee nyt!
Kiitoksen Heinolan ABC:lle henkilökunnan autolämmityspisteen lainasta, siellä luin uusimman TM:n kannesta kanteen ”Sähköauto tulee nyt” –erikoisliitteineen.

Vierumäen Matkakeitaalla söimme kiireettömästi Leafin kerätessä voimia caravaanariparkin pistokkeesta.

E75 rinnalla muuten kiemurtelee vanha seututie 140, jossa ilta aikaan voi ajella hiljaa (painostavan hiljaa) viittäkymppiä ja katsella maisemia pimeyden keskellä. 140 kulkee lisäksi Kivimaan ABCeen vierestä, joten poikkeamaa lyhimmältä reitiltä ei ollut. En ole varma, mutta minusta näytti kuin viimeinkin pitkän vaelluksen jälkeen keitaan lailla saavuttamamme pikalatauspiste olisi hivenen hohtanut joulukuisessa yössä. Puolen tunnin iltateen aikana akkuun 50kW teholla syötetty 80% varaus liikutti minua syvästi.

Kivimaan ABC:lta löytyi kiva lounge, jossa odotella akkujen latautumista. Pikalatausaseman näyttö kun lähes tyhjän akun latausta aloiteltiin.

Suunnittelemamme matkareitti siis toteutui vain Lahteen saakka ja takaisin Mikkeliin. Pikalatauspisteille on siis ehdottomasti tarvetta viitostien varrella! Onneksi Lahdestakin löytyi kiva Hotell :) Jos haluat perehtyä aiheeseen lisää niin vieraile vaikka Sähköinenliikenne.fi:ssä.

Suur-Savon Sähkö ilmoitti tällä viikolla lähtevänsä mukaan kehittämään pikalatausverkostoa Etelä-Savoon ja ensimmäiset pikalatauspisteet nousevat kesään mennessä Osuuskauppa Suur-Savon ABC –asemille Kuorttiin, Mikkeliin ja Juvalle. Myös muita latauspisteitä on tulossa ainakin Juvalle ja Savonlinnaan.

Kiitos tästä, saatoitte pelastaa parisuhteeni :)

Sauli
Sauli