Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa!

Olen työskennellyt Suur-Savon Sähköllä energianeuvojana jo vuodesta 2009 saakka. Työkokemukseni energianeuvojaksi hankin insinööritoimistossa, jossa asiakkainani oli yrityksiä ja kuntia, joiden energiankulutusta hallitsin ja hillitsin. Siirtyminen myös kuluttajapuolen energianeuvojaksi vaati ensin vähän miettimistä. Mitä yhteistä paperitehtaan ja omakotitalon energiankulutuksella on? No itse asiassa todella paljon!

Energianhallinta menee molemmilla aivan samoin askelin. Ensin pitää tietää paljonko kuluu ja milloinka kuluu. Sitten pitää tietää mihin kuluu. Sitten katsotaan meneekö johonkin energiaa turhaan (käytetyllä energialla ei saada mitään järkevää aikaan) ja aletaan korjata näitä asioita. Apuvälineitä haetaan tarpeen mukaan. Ja jos ollaan hankkimassa jotain uutta, niin energiankulutus otetaan yhdeksi hankintapäätöksen kriteeriksi.

Energianhallinnan askeleet
Energianhallinnan askeleet

Tuntitasoisen etäluennan myötä toimenpiteiden vaikutukset nähdään liki heti muuttuneena kulutuksena ja tietenkin pienentyneenä sähkölaskuna. Myös sähkön siirtotuote pitää valita oikein, omalle kulutukselle sopivimmaksi, samoin sähkön myyntisopimus. Määräaikainen sopimus on monelle kuluttajalle helppo, huoleton ja hyvä sopimus, kun taas tuntihinnoitellulla voi tehdä isompia säästöjä. Tuntihinnoitellussa sopimuksessa pitää olla kuitenkin viitseliäisyyttä sen verran, että pitää ajoittaa kunto-, eikä kun kulutushuippu kohdilleen.

Onnistunut energianhallinta lähtee loppupelissä a-i-n-a energiankäyttäjästä itsestään. Niille, jotka omaa kulutustaan haluavat hillitä ja hallita, meiltä löytyy kättä pidempää varmasti riittävästi. Esimerkiksi tämän vuotiseen energiansäästöviikon kampanjaamme ei tarvinnut laatia yhtään uutta työkalua, nostimme ainoastaan osan nykyisistä esille uudella tavalla paketoituna.

Energiatreeni
Onko energialaskusta tullut pullukka? Aloita kanssamme energiatreeni!

Se, että ehkä jotenkin epämukavuusalueelle menemiseltä kuulostavasta energiansäästöstä saadaan luontevaa tekemistä vaatii toki hivenen perehtymistä. ”No Pain, No Gain” pätee ehkä kilpaurheilussa ja osin täälläkin. Parempi ohjenuora taitaa kuitenkin olla  ”Keep It Simple”, kun alkaa ottamaan omasta energiankäytöstään niskalenkin. Näin ajatellen voit alkaa hallita energiankäyttöäsi ilman, että se alkaa elää omaa elämäänsä ja ryöstäytyy jossain vaiheessa käsistä.

Enempi rempallaan ollut energiankäyttö vaatii enemmän töitä, mutta hyvään kuntoon pääsyn jälkeen voidaan pienellä ylläpidolla pysyä ihan timmissä kunnossa. Tämä ei kuitenkaan ole kilpaurheilua, eikä se ole tarkoituksenmukaistakaan. Huipputasolla voi pysyä hetken, mutta hyvällä tasolla voi pysyä kokoajan.

Itse kävin juuri lenkillä koiran kanssa kuntoa kohentelemassa ja nyt tätä kirjoittaessani kohentelen hiillosta takassa. Energiaan liittyvää treeniä molemmat. Huipputasolle minä en pääse kummassakaan jatkuvasti, mutta hyvälle tasolle kuitenkin ja molemmista saan ainakin itselleni hyvän mielen.

Juoksijat siis juoskoon, koska pitävät juoksemisesta, lenkkeilijät lenkkeilköön. koska pitävät… suklaasta.

Sauli Kuparinen
Energianeuvoja Sauli Kuparinen