4 vinkkiä unettomuuteen

unettomuus, apua unettomuuteen

Olen saanut taistella jo jonkin aikaa nukkumisen kanssa, lähinnä unen saamisen kanssa ja toteamuksena siis unihäiriö. Minä, joka ennen nukuin missä vain, miten ja milloin vain. En osannut edes kuvitella tälläisiä vaikeuksia itselleni.

Uni on erittäin tärkeää ihmiselle. Jos se ei toimi, ei toimi varmasti mikään muukaan. Uni vahvistaa vastustuskykyä, vahvistaa oppimista ja muistia, auttaa käsittelemään jopa tunteita ja tietenkin palauttaa henkistä voimaa ja vireyttä. Kuten sanoin, jos et nuku, et luultavasti myöskään voi kovin hyvin. Aikuinen ihminen tarvitsee unta noin 7-9 tuntia yössä. Jokaisella on se oma riittävä tuntimääränsä. Itselläni se on vähintään 8-9 tuntia ja 7 tuntia yössä on liian vähän ja 6 tunnin yöunista ei ole varsinkaan yhtään mihinkään. Toisille riittää vähäisempi tuntimäärä ja toisille taas hieman enemmän.

Unihäiriöitä on esimerkiksi nukahtamisen vaikeus, keskellä yötä tai liian aikaisin herääminen, vaikeus pysyä unessa ja katkonainen ja virkistämätön uni. Itselläni esiintyy unen saannin vaikeutta ja virkistämätöntä, katkonaista unta. Näihin olen etsinyt keinoja ja kieltämättä se on tuntunut taistelutantereelta, jossa uni ja valve taistelee keskenään tömistäen. Olen kumminkin löytänyt hyviä keinoja ja nukkuminen alkaa tuntua jälleen mukavalta. Vielä vaihdellaan puolin jos toisin, mutta parempaan suuntaan olen saanut käännettyä omaa nukkumistani. Nyt ajattelinkin jakaa omat vinkkini, jos joku teistä kamppailee samaisen asian kanssa. Ota näistä siis koppi!

  1. Melatoniini. Jos mietitään lääkkeellistä apua se on tämä. Toisilla toimii ja toisilla ei. Näin olen kuullut. Itse käytän tätä kuuriluontoisesti huonoina ajanjaksoina. Melatoniinihan on luonnollinen lääkitys unen saamiseen, koska sitä löytyy jo itsestään meidän kehoista.
  2. Nouse ylös! Älä jää pyörimään sänkyyn. Tiedän, turhauttavaa, mutta toimivaa. Jos uni ei ole tullakseen nouse ylös ja tee hetki jotain muuta. Lue kirjaa, piirrä, istu hetki keittiönpöydän ääressä. Mitä vain, mutta nouse hetkeksi ylös ja kokeile hetken kuluttua uudelleen.
  3. Pidä unirytmi säännöllisenä. Unen kanssa kamppailevalle tämä on tärkeä muistaa. Nouse ylös ja käy nukkumaan samoihin aikoihin, joka päivä.
  4. Kokeile mindfulnessia! Tämä on ollut itselläni eniten käytössä. Rentoutus- ja nukahtamisharjoitukset ovat olleet itselleni suuri apu. Itselleni kerta tai kaksi harjoitusta ei vielä toimineet, mutta kun otti arkeen mukaan täysin mindfullness-harjoitukset, nukahdin niiden avulla jo muutamissa minuuteissa. Harjoitus tekee mestarin, ne sanoo. Suosittelen kokeilemaan. Tässä ovat suosikkini Mindfulness-harjoituksista. Kehon kuuntelu iltaisin - Mindfulness-harjoitusMielen rentoutus - Johdatus unitodellisuuteen ja Sleep In Peace.

Tapoja on enemmänkin ja näistä on ollut apua itselleni. Kerro ihmeessä omat konstisi hyvään uneen kommenttikentässä, jos joku löytäisi niistäkin ison avun omaan nukkumiseensa!

Hempeitä unia toivottaen, Jonna