Tekemättömiä tehtäviä ja 5 vinkkiä niiden hallintaan

Tällä hetkellä elämä on täynnä. Elämä on täynnä tekemistä, velvollisuuksia ja mietittävää. Kaikki nämä ovat mieluisia, mutta ortopedin aikaa odottava polvi vie veronsa. Tekee elämänhallinnasta haastavampaa. Säryn takia keskittyminen on minimissään. Asiat, joissa täytyy liikkua, joutuu jakamaan pitkin viikkoa, jotta olisi edes puolet sadasta prosentista mahdollisuus onnistua. Ja pieni mahdollisuus kivuttomiin päiviin. Onneksi olen vihdoin oppinut tuntemaan jalan rajat ja lääkityksen, joka edesauttaa tekemisteni onnistumista. Nyt alkaa selvästi myös näkyä lihasten menetys kipeän jalan puolella. Puistattaa.

Tämän tekstipätkän aikana ajatukset haahuili, katsoin kännykkää sadatta kertaa, tuijottelin taivaalla hiljalleen putoavia lumihiutaleita, mietin mistä aloittaisin, mietin kannattaako edes yrittää kirjoittaa, vaikka haluaisin. Tuijotin housujani, joissa toinen lahje on tiukasti jalan ympärillä ja toisessa repsottaa kuin olisi ompelussa mennyt jotain pieleen, otin muutaman kuvan jaloistani!?, kirjoitin muutaman viestin kännykällä, hieroin hetken särkevää jalkaa ja päätin jatkaa kirjoittamista. Keskittyminen on tätä luokkaa lähes kaikissa asioissa. Samalla tuntuu, että on miljoona rautaa tulessa.

Mutta koska vihaan valittamista, omaani, päätin tehdä asialle jotain. Rakastan onneksi listojen tekemistä ja päätin tehdä elämänhallinnan kannalta listan tekemättömistä tekemisistä viikon eteenpäin, jolloin nämä asiat olisivat pois alta. Näin saan lievitettyä stressiä ja tehtyä asioita hitaasti, mutta varmasti. Päätin myös jakaa teille muutamia omalla kohdallani toimivia asioita, jos tuntuu, että miljoonas rauta alkaa syttymään vastentahtoja.

1. Tee lista omalla tavallasi ja listaa tekemiset, jotka haluat tehdä. Arkeen kuuluu tietysti myös perusrutiinit, koulu tai työt. Pidä ne mielessä ja jaoittele tekemiset myös niiden mukaan. 

2. Lähde etenemään listalla päättäisesti. Yksi asia kerrallaan. Jos tuntuu ja on fiilistä, tee enemmän.

3. Tilanteet voivat muuttua ja koska tämän tarkoitus on myös lieventää stressiä tekemättömien asioiden tekemisistä, älä ota stressiä! Jos jokin asia muutoksien vuoksi jää tekemättä, päätä siirtää se seuraavaan päivään ja puske sen läpi!

4. Oma henkilökohtainen suosikkini, paras ja toimivin vinkki on, kun aloitat älä istu aloillesi. Tee ensin, istu sitten. 

5. Muista myös lepo. Älä jätä asioita liian myöhäiseen iltaan. Muista rentoutua ja nukkua, jotta jaksat ja saat seuraavan päivän tekemättömät tehtävät tehdyiksi!

Noin! Ja nyt lähdetään liikkeelle. Omalla listallani on ensimmäisenä vaatehuone, jonka mattona toimii hurmaava vaateläjä. Lattiasta ei ole ollut tietoa pitkään aikaan, joten päätän etsiä sen sieltä!