10 + 1 syytä juosta

Tämän olen joskus julkaissut aiemmassa blogissani, nyt pienillä muokkauksilla tänne koska lukijakunta todennäköisesti on suurimmaksi osaksi uutta :)

1. Juoksu on helppo ja halpa harrastus.

Korjaan, juoksu oli helppo ja halpa harrastus ennen kuin se vei mukanaan ja nyt siitä on tullut syy shoppailla uusia urheiluvaatteita, toppeja, kenkiä, pantoja, takkeja, housuja, hanskoja, pipoja.. U name it! Entäpä hierojat,fyssarit, syketasotestit, laktaattitestit tai kisa maksut!.. ahh taas lisää syitä kuluttaa rahaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi niin rakkaan lajinsa takia <3

Toisaalta juoksussa ei ole kiinteitä kuluja kuten esimerkiksi salikortti, jossa maksu menee vaikket kävisi moneen kuukauteen salilla. Juoksemaan voit lähteä milloin haluat, lenkkarit on helppo kuljettaa mukana, menitpä minne tahansa.

Mun jalkaan sopivin on Asics merkkiset lenkkarit ja muita mulla ei olekaan jollei lasketa piikkareita.

 

 

 

Hyvät liivit on tärkeät, shockabsorberilta saa mielestäni parhaimmat juurikin juoksuun.

 

2. Ilmaista terapiaa.

Mikäpä olisi rentouttavampaa ja virkistävämpää kuin suomen luonto, se tunne kun kirmailet pitkin pururataa ja tunnet puiden ja metsän tuoksun, sitä kutsun terapiaksi! Ajatukset lentää siinä samalla kun askel rullaa eteenpäin, huomaamattasi olet juossut pidemmälle kuin olikaan tarkoitus ja kotiin päästyäsi mieli on virkeämpi kuin lenkille lähtiessä. Jos mieltä askarruttaa lähde siis lenkille koska siellä ne parhaimmat ideat syntyy ja asiat selkiytyvät!

 

3.  Käykö puoliso hermoille?

Suututtaako? Haluat paiskata taas kerran sen puhelimen seinään? puoliso käy hermoille? Koti on toisten jäljiltä kuin kaatopaikka?

Lähde lenkille! palaan edelliseen, se on ilmaista terapiaa. Jätä se huutaminen ja meuhkaaminen, pistä lenkkarit jalkaan ja lähde lenkille. Mikään ei ole parempaa kuin kiukkulenkki, käyt lenkin aikana kaikki tunteet läpi päässäsi ja kiroat jokaisen joka vastaan tulee. Pääset kotiin ja kas kummaa, kiukku on lieventynyt ja asioista voi keskustella kuin aikuiset. (Jjoskus kiukku on niin valtava, että kotona on jatkettava raivosiivoukseen, mitä kuulemma harrastan, erään miespuolisen suusta kuultu.! Sillä jos millä viimeistään olo paranee )

 

4.Endorfiinipölly

Tulet kotiin, olet väsynyt ja pohdit monesti jaksatko lähteä lenkille, päädyt pohdintojen jälkeen lenkille ja jo kilometrin jälkeen huomaat olosi virkistyneen. Endorfiini valtaa kehosi ja vaatii lisää, tunnet itsesi voittamattomaksi ja olet ylpeä kun valitsit lenkin sohvan sijaan. ( Gröhöm.. Joskus toki se sohva voi viedä voiton ja kaveriksi voi ottaa jäätelöpurkin.. )

Siihen tunteeseen jää koukkuun ja jatkossa kun pohdit kahdesti lähdetkö niin muistat sen mahtavan olotilan joka oli viimeksi lenkin jälkeen, et mieti enää toiste kannattiko. Elämän ilmaista huumetta, sitä haluaa lisää.

5. Pitkäjänteisyys.

Juoksu kehittää pitkäjänteisyyttä, huomaat kuinka haluat lisää. Haluat olla parempi ja alat kehittää tavoitteita, ensin 5km. Sitten 10km. Jonka jälkeen alat katselemaan juoksutapahtumien sivuja, 10km maantiejuoksu lähikylässä vaiko puolimaraton Helsingissä.. Nälkä kasvaa syödessä ja harjoittelet nyt tavoitteellisesti, pitkäjänteisesti ja katse tulevaisuudessa.

 

 

 

6.Kunto kasvaa.

Pikkuhiljaa huomaat jaksavasi pidemmälle kuin ennen, ennen 5km oli seinäsi. Nykyään jaksat kevyesti 10km ja viime kesänä kiristäneet shortsit mahtuvat taas päälle, se motivoi sinua lisää! Yksinhän tätä ei tarvitse kokea vaan parhaimman hyödyn saat kun löydät kaverin lenkeille, molempien kunto kasvaa ja saat vertaistukea! :)

 

7. Hei hei sairastelu!

Juoksun aloittamisen myötä sitä alkaa katsomaan tarkemmin mitä suuhunsa laittaa, et voi syödä tuhtia ja rasvaista ruoka annosta päivällä jos mielit lähitunteina lenkille. Syömällä terveellisemmin huomaat kuinka kroppa alkaa olemaan virkeämpi ja sitä myöten jaksaa pistää kampoihin paremmin kausittaisille influenssoille, ja jos sieltä sattuu flunssa pääsemään läpi niin yleensä lievempämä koska kroppa voi paremmin ja tervehdyt myös nopeammin.

Tai niinhän sitä ainakin luulisi, tai sitten itse kuulun niihin jotka vetävät kaikki flunssat puoleensa..

 

8.Materialismi onnellisuus

Alkuun tyydyt halvimpiin ja ajattelet että kyllä näillä pärjään. Kyllä niillä halvemmillakin pärjää, mutta kun huomaat miten toiset vaatteet hengittää ja toiset ei niin valitset sen joka hengittää jotta vaatteet ei liimautuisi ihoon kiinni juoksun aikana. Juoksu, mikä ihana syy shoppailla uusia varusteita. Jos joku kotona kysyy, mihin taas tili mennyt niin selitys on pätevä. Oli pakko ostaa uudet lenkkarit, vanhat ei vaan enää toimineet ja housutkin oli melkein rikki ja siinä samalla ostin yhteen sopivan paidankin. Kätevää ,eikö?

 

En osaisi enää juosta edes ilman kelloa, harmi sinänsä koska joskus pitäisi mennä vaan fiiliksen mukaan ei kellon mukaan :)

 

9. Voi syödä, paljon!

Juostessa kuluttaa niin paljon, että voi syödä paljon. Jos joku kysyy, voit sanoa kuluttavasi lenkillä niin paljon energiaa, että tarvitset kaiken ruoan ( ja kaiken ylimääräisenkin) jotta jaksat taas illalla käydä kiertämässä pururadan ( ja hiukan enemmänkin, koska juoksu vaan kulkee!) hyvällä fiiliksellä.

Itse olen niitä ihmisiä jotka syövät varmaan unissaankin! Tästä olen myös hyvin useasti kuullut.. Ruoka on vaan niin hyvää, päivän paras hetki reenin lisäksi! omnomomnom!

 

 

 

10. Voit liittyä Facebookissa juoksuryhmiin.

Olet aloittanut juoksun ja koet ettei kotona tueta tarpeeksi, saat ympäripyöreitä katseita höpöttäessäsi kuinka se polvi nousi lenkillä ja vauhti oli 5.20min/km! Olet intoa täynnä, mutta ei ole ketään kelle jakaa tämä ilo. Ongelmaan on ratkaisu, sosiaalinen media eli some eli facebook eli fb! Siellä on monen monta ryhmää johon liittyä yksi yli muiden on "kestävyyttä pintakaasulla 24/7 " , kukaan ei tuomitse ketään ja saa rauhassa hypettää suorituksiaan ja ladata lenkkikuvia. Aiheita laidasta laitaan ja ryhmässä vallitsee hyvä ja kannustava ilmapiiri.

 

11. Se extra.

Kaikkien edelllämainittujen yhteenveto. Juoksu on vaan mahtavaa, kunhan sen oivaltaa!

Monessakin artikkelissa juoksu on todettu helpoksi tavaksi hallita stressiä, sydän/verisuoni tauteja sekä vahvistaa sydäntä. Tässä yksi lisää jossa perustellaan juoksun vaikutuksia sekä vinkkejä hyvään ja taloudelliseen juoksuun.

 

Nyt ei muuta kun kaikki ulkoilemaan, kelikin on mitä mahtavin! Hyvää viikon alkua kaikille! :)

Ps. Minut löytää myös instgramista nimimerkillä henu_eve