Hyvä kunto - parempi mieli

Tämä postaus on tehty yhteistyössä PT Samuli Tuikkasen kanssa.

Kunnosta on pidettävä huoli kaiken ikää

Hyvä kunto, parempi mieli. Niinhän se menee varmasti jokaisen kohdalla. Itse olen ruuhkavuosienkin aikana pitänyt huolen siitä, että jostakin löytyy aikaa jonkinlaiseen liikkumiseen. Kun lapset olivat vauvaiässä, otin heidät joskus mukaan salille, kävin vaunulenkeillä, jumppasin kotona jne. Myöhemmin arkiliikunnan merkeissä juoksin kolmipyöräisen perässä, vedin pulkkaa, samoilin metsäpolulla ja edelleen otin heitä mukaan salille. Lapset eivät tietenkään leikkineet laitteissa, mutta tekivät omaa jumppaa esim. peilisalissa jumppapallolla. Useimmiten suuntasin salille kuitenkin sen jälkeen, kun junioriosasto oli vaipunut unten maille.

Tiedän, että kaikille ei oma elämäntyylini sovi - ruuhkavuosina varsinkaan. Itselleni liikkuminen on tarjonnut kuitenkin juuri sen henkireiän, jonka johdosta olen jaksanut valvoa öitä lasten sairastaessa tai muutoin valvottaessa. Hyvä fyysinen kunto on aina tuonut minulle myös henkistä hyvää oloa. Aika usein olen mennyt salille mieli matalana milloin mistäkin asiasta. Tunnin treenin jälkeen kaikki näyttää yleensä paremmalta. Lisäksi salille on muodostunut myös salituttujen porukka, jonka kanssa poristessa mieliala kohenee väistämättä.

Lapset ottavat mallia aikuisesta

Nyt kun lapset ovat kasvaneet nuoriksi, voin todeta ilokseni saaneeni heistä treeniseuraa lempilajiini eli salitreeniin. Keskimmäinen on innostunut salitreeneistä jo sen verran enemmän, että halusi itselleen ihan oikean saliohjelman. Minusta se on varsinkin nuoren kohdalla tosi hyvä ajatus, sillä 17-vuotias lähtee liian usein alkuinnostuksessa tekemään liian paljon tai väärin. Äidin sana ei paljon auta, joten hyvä, kun läheltä löytyy ammattilaisia.

Apuna oma treeniohjelma

Omalla kotisalillani Gym42:lla olen tutustunut muun muassa Samuliin, joka on tehnyt itsellenikin ohjelman. Mukava tyyppi ja asiansa osaava liikunnan ammattilainen lupasi tehdä ja teki myös keskimmäiselleni treeniohjelman. Ohjeeksi neitokainen sanoi, ettei hän halua mitään bulkkilihaksia 😊 No sillä ohjeistuksella oli Samulin hyvä lähteä hänelle treeniohjelmaa rakentamaan.

Oikeanlaisen treeniohjelman lisäksi ammattilainen osaa motivoida liikkujaa. Siinä kohtaa kun treenaaminen ei maistu tai siihen tulee tauko esim. sairastumisen vuoksi, voi tuttu ammattilainen tsempata jatkamaan. Jossakin vaiheessa sitä huomaa, että liikkumisesta on tullutkin tapa – ja vieläpä hyvä sellainen.

Kaikki liikkuminen on hyvästä

Minusta liikunnan pitää olla ennen kaikkea mukavaa. Missään tapauksessa liikkuminen ei saisi olla pakkopullaa. Vuosia (-kymmeniä) salilla käyneenä olen väistämättä huomannut, miten ihmisten liikuntaharrastus lakkaa parin kuukauden kokeilun jälkeen. Väitän, että aika usein syynä on se, että halutaan nopeasti tuloksia ja treenimäärä mitoitetaan ehkä liian suureksi. Liikkuminen otetaan usein myös liian vakavasti ja siitä tuleekin stressin aihe. Senkin vuoksi olisi järkevää kysellä treenivinkkejä ja -faktoja ammattilaiselta. Eikä sen liikkumisen tarvitse tapahtua kuntosalilla, sillä vaihtoehtoja riittää. Jokaiselle löytyy oma laji.

Alennuskoodi saliohjelmaan tai ruokasuunnitelmaan löytyy täältä:

Jos tämä postaus sai sinut harkitsemaan vaikkapa sen kuntosaliharjoittelun aloittamista, hieno juttu. Samulin löydät helposti esim. Facebookista, jossa hän jakaa hauskoja ja hyödyllisiä liikuntavinkkejä. Kotisivut löytyvät puolestaan täältä. Ja mikä parasta, jos jaksoit lukea loppuun, lupasi tämä salikamu teille lukijoille aika mukavan alennuksen saliohjelmaan tai ruokasuunnitelmaan. Eli koodisanalla PINGVIINI saat á 39 euron arvoiset ohjelmat hintaan 30 euroa per ohjelma.

Muista koodisana – PINGVIINI. Ja kun käyt Samulin sivuilla, oivallat, mistä koodisana on ehkä peräisin 😊