Ilmajooga yllätti positiivisesti

Ilmajoogaa mukavassa seurassa

Aina on hyvä päivä kokeilla jotain uutta. Tällä ajatuksella kävelin menneellä viikolla kohti tuttuakin tutumpaa kuntosalia eli Gym42:ta. Mukana treenireissulla oli mieluisia treenikavereita: siskot ja tyttäret. Eli yhteensä tässä ryhmärämässä oli viisi jäsentä. En muista, että vastaavalla kokoonpanolla olisimme liikuntaa aikaisemmin harrastaneet.

Torstai-ilta oli hikisen kuuma, mutta kukaan meistä ei antanut sen himmentää tulossa olevaa liikuntakokemusta. Nimittäin. Olimme menossa kokeilemaan ilmajoogaa Gymin ohjaaja Mariyan johdolla.

Olin itse miettinyt jo pitkään, että haluan testata Gymillä keväällä alkaneen uuden lajin. Kun nuorempi siskoistani sitten ilmoitti päivämäärän, jolloin minulla olisi tilaisuus päästä ilmajoogailmemaan ohjatusti tutussa pienessä porukassa, en enää löytänyt tekosyitä siirtää tuota kokemusta.

Kokemus oli todella mahtava. Iso kiitos kuuluu Mariyalle, joka osasi ottaa huomioon meidän ryhmän hyvin vaihtelevan liikuntataustan. Mariyan selkeällä opastuksella ja näytöillä oli turvallista lähteä kokeilemaan jopa hieman huimempiakin temppuja. Ja kyllä. Tunnin lopussa jokainen oli vähintäänkin käynyt roikkumassa joogaliinassa pää alaspäin. Akrobaattisin meistä sai jopa luvan liittyä suoraan ilmajoogan edistyneimpien ryhmiin. Tässä kohtaa voin jo paljastaa, että minä se en ollut.

Joogaa ilmassa?

Mutta mitä ilmajooga sitten on? Kyseessä on uudehko laji, jonka juuret löytyvät New Yorkista, jossa ensimmäiset tunnit pidettiin tiettävästi vuonna 2006. Ilmajoogassa yhdistyy perinteinen jooga ja ilma-akrobatia. Tavoitteena on saada kokonaisvaltainen treeni koko kropalle. Treenivälineenä käytetään katosta roikkuvaa kangaslenkkiä eli hammockia. Hammock antaa liikkeisiin tukea ja turvaa, ja sen avulla liikkuja rohkaistuu tekemään liikkeitä, joita muuten ei välttämättä ehkä tekisi.

Ilmajooga on todellakin monipuolinen laji. Sen meistä jokainen huomasi jo tämän yhden treenikerran perusteella. Treeni käy lihaksiin, parantaa venyvyyttä ja yleisesti kehon hallintaa.

Kenelle sopii?

Uskaltaako kuka tahansa kokeilla tätä lajia? No todellakin. Voin vakuuttaa, että kyseessä ei ole superakrobaattisille tyypeille suunnattu treenimuoto. Laji käy ihan tavalliselle kadun tallaajalle, enkä usko, että ikäkään on este. Sitä paitsi liikkeitä voidaan soveltaa niin, että ne tuntuvat tekijästä mukavalta ja turvalliselta.

Itse nautin kokemuksesta niin paljon, että aion jossakin vaiheessa suorittaa ilmajoogan peruskurssin, jotta voin sitten treenata lajia itsenäisestikin. Yllätyin, että pääsin jopa sellaisiin asentoihin, joita olen viimeksi kokeillut lapsena…

Yllätyin myös siitä, että ilmajooga haastoi lihaksistoni, vaikka omaa lihaskuntoa voi luonnehtia todella hyväksi. Eli, aina löytyy niitä käyttämättömiä lihaksia 😊 Tykästyin myös siihen, että ilmajoogaan sisältyy rentoutusosio, sillä tuo rentoutus tahtoo unohtua itseltäni lähes poikkeuksetta.

Positiivinen yllätys

Minä en ollut suinkaan ainoa, joka tykästyi ilmajoogaan. Jos tarkkoja ollaan, kaikki olivat oikeastaan ihan myytyjä. Jokainen myös ehkä hieman yllättyi piilevistä kyvyistään, eikä tunti sittenkään mennyt siinä liinan sisällä kellimiseen 😊, kuten ehkä aluksi skeptisesti arvelimme. Pieniä mustelmia löytyi yhden jos toisenkin jenkkakahvoista seuraavana päivänä, mutta se kuuluu kuulemma lajiin ja kehon tottuessa, mustelmatkin vähenevät.

Tätä lajia voin suositella tällä kokemuksella jopa sille vannoutuneelle sohvaperunalle. Koskaan ei voi tietää, jos siellä sisällä asuukin se pieni akrobaatti.