Koeajossa uusi Volvo XC60

Kokemuksiani Volvoista

Minä pidän autolla ajamisesta. Autojen suhteen olen melko kaikkiruokainen. Volvoon minulla on kuitenkin erityinen suhde, johtuen siitä, että perheessämme on ollut aikojen saatossa useita Volvoja ja parhaimmillaan jopa kaksi yhtä aikaa. Noloa myöntää, mutta olemme antaneet Volvoillemme jopa nimiä, mm. Vauhtis jne. Ensimmäinen Volvomme oli Volvo 340 – vanha, mutta erittäin luotettava. Toinen Volvomme oli Volvo 240 sedan, jolla kiersimme jopa kuukauden ajan Eurooppaa vuonna 1998. Ensimmäisen farmarimallisen Volvon ostimme vuonna 1999, jolloin perheemme esikoinen syntyi. Farkkuvolvo olikin useita vuosia taloutemme ykkösauto, välillä vain malli vaihtui uudempaan. Yhteensä meillä on ollut yhdeksän eri Volvoa. Tällä hetkellä tallissa ei ole Volvoa, vaan ykkösmenopelimme on ranskalainen Peugeot, jossa siinäkään ei ole valittamisen aihetta.

Aika ajoin pohdimme kuitenkin miehen kanssa, josko olisi aika palata takaisin Volvo-kantaan. Muutaman kerran olemme koeajaneet uusia malleja sedanista vähän jykevimpiin malleihin. Viimeisin Volvo-kuume iski päälle hiljattain, kun kuulin veljen vaimon tilanneen itselleen tehdastuoreen Volvo XC60:n. Pakko myöntää, että kateuden vihreä peikko nosti hieman päätään. Eipä siinä auttanut muu, kuin ottaa koeajolle kyseinen malli (D4 AWD Inscription). Kuume ei suinkaan helpottanut, mutta nyt kykenen jopa iloitsemaan kälyni oivallisesta valinnasta.

Seuraava teksti perustuu puhtaasti omiin tuntemuksiini, enkä ole käyttänyt tekstissä lähteenä esitteitä tms. Eli naisnäkökulmaa  (ja vähän miehenkin) volvoiluun, olkaapa hyvä!

Ajomukavuus

Volvo XC60:ssä ei ole tingitty piiruakaan ajomukavuudesta. Arvostan sitä, että se mukavuus alkaa siitä, kun istun kuljettajan paikalle. Penkin saa sähköisesti säädettyä juuri itselle sopivaksi aina ristiselän tuesta alkaen (omat välitykset voi tallentaa yhden painalluksen taakse). Arvostan myös kojelaudasta löytyvää multimediayksikköä, jonka kosketusnäytöltä löytyy navigaattori ja paljon muuta extraa. Esimerkiksi takapenkin niskatuet tippuvat alas yhdellä hipaisulla. Mukavuutta on myös automaattivaihteisto. Olen tottunut automaatilla ajamiseen, mutta Volvo XC60:ssä on paljon muutakin. Kuten esimerkiksi se, että cruisen päällä ollessa auto jarruttaa automaattisesti, jos väli edellä ajavaan kutistuu epähuomiossa liian lyhyeksi. Ohituksen jälkeen auto myös kiihdyttää takaisin valittuun nopeuteen. Ominaisuus jota hieman säikähdin motarilla ajaessani... Todellista nautintoa ajamiseen tuo leveät ja äänettömät renkaat. Kuopuksen sanoja lainatakseni: ”Tää kulkee jotenkin smoothisti”.

Testasin autoa kaupunkiajossa sekä matka-ajossa. On selvää, että tämän tyyppinen auto soveltuu matka-ajoon kuin nyrkki silmään. Mutta, malli yllätti minut kaupungissa ketteryydellään. Kääntösäde on niin pieni, että auton parkkeeraamista kohtuullisen ahtaassakaan paikassa ei tarvinnut jännittää.

Ajomukavuusosioon lasken myös mallin äänentoiston. Kukaan ei jää paitsi laadukkaasta äänestä istuipa hän sitten edessä tai takana.

Tehokkuus

Oma automme on diesel, kuten koeajamani Volvokin. Dieselautot ovat usein hieman laiskoja kiihtymään, mikä on otettava huomioon muun muassa ohitustilanteissa. Mutta voi tytöt ja pojat, voin vakuuttaa, että tällä autolla ei jää jalkoihin. Etupellin alta löytyy tehoja, joilla on helppo imuttaa liikennevirtaan turvallisesti.

Tilat

Hoikkarakenteiselle naiselle XC60 ei tunnu hallitsemattomalta, vaikka kyseessä on astetta isompi menopeli. Penkinsäädöillä ajoasento taipuu hyvin erimittaisille ihmisille luontevaksi. Ajoin melko pitkän matkan kerta-ajolla, enkä tuntenut kropassa puutumista missään vaiheessa. Kuopuksen mukaan takapenkillä ei myöskään ole valittamista. Pitkäkoipisena pojanhujoppina hän arvosti sitä, että ne koivet sai pitää suorana. Säilytystä ajatellen takakontti on riittävä, ja matkalaukkuja mahtuu sinne useampikin.

Ulkonäkö

Minulle tärkeää autossa on myös ulkonäkö. Ja kellepä se ei olisi. Tässä suhteessa koeajoauto täyttää ainakin minun vaatimukseni. Edeltäjäänsä nähden XC60 on virtaviivaisempi, mutta muistuttaa toisaalta enemmän minun silmiä hivelevää katumaasturia. Koeajoautossani pidin myös sisustuksesta, jossa vuorottelivat vaalea nahka ja mustat ratti, kojelauta ja keskikonsoli.

Turvallisuus

Volvosta suorastaan huokuu turvallisuus. Tässä kohtaa on lähes tarpeetonta mainita, että autossa on airbagit joka puolella. Lisäksi auto huomauttaa pienellä tärinällä siitä, jos autoilija tuntuu ajanvan ilman syytä pientareelle. Se hiljentää myös vauhtia cruisen ollessa päällä, jos auto tulee liian lähelle edellä ajavaa. Mallissa on lisäksi väistöominaisuus, eli auto väistää, jos se näyttäisi törmäävän esimerkiksi ihmiseen. Huomasin väistöliikettä koeajossa ajaessani väliaikaisessa liikenneympyrässä. Tarvittaessa autoon saa päälle myös automaattiohjauksen. Pakko myöntää, että 80 km/h vauhdissa ratin luovuttaminen autolle tuntui pelottavalta, mutta kyllä, auto ohjasi itseään. Turvallisuutta ovat myös pysäköintitutkat eteen ja taakse. Erityisesti ihastuin kamerakuvaan, josta näin ylhäältäpäin kuvattuna auton sijainnin ympäristössä. Tässä autossa ei tarvitse kuskin tuskailla, onko takana monta senttiä pelivaraa taskuparkkeerausta tehtäessä tai muutenkaan. Sitä paitsi, auto parkkeeraa tarvittaessa itse itsensä (miehen vinkki). Myönnän, että tätä ominaisuutta en rohjennut itse kokeilla. Ja kyllä kuskille jotain hommaa pitää jättää…

Pääsin kokeilemaan XC60 ominaisuuksia myös kunnon sadekelillä ja pimeässä. Eikä muuten itkettänyt yhtään. Ajovalot tehostettuna sumuvaloilla takasivat hyvän näkyvyyden. Pyyhkijät pitivät tuulilasin niin kuivana kuin se oli tihkusateessa mahdollista. Vesipinta tiessä ei myöskään tuntunut vaikuttavan ajoon millään tavalla, vaan ajo oli yhtä vakaata ja smoothia kuin kuivallakin tiellä. Tästä iso plussa.

Muuta mainittavaa

Volvo XC60 on hintava auto. Koeajoauton saisin ajettua liikkeestä omaan talliin noin 75 000 euron hinnalla. Hinta on kieltämättä hieman suolainen. Miehen kanssa keskustellessa päädyimme kuitenkin siihen lopputulemaan, että kaikki edellä mainitsemani ominaisuudet ovat pitkällisen suunnittelun ja ykkösluokan toteutuksen tulos. Se vaatii rahaa. Tämä auto sopii sellaisille, jotka hakevat autolla ajamisesta täydellistä mukavuutta ja turvallisuutta. XC60 kääntää todistetusti päät (se en sittenkään ollut minä). Jykevä, mutta samalla virtaviivainen uutuus pitää sen, miltä se näyttääkin. Hintaluokassaan se kilpailee ykköspallista minkä tahansa automerkin kanssa.

Tähän on myös sanottava, että pieni pelkoni siitä, että Volvo olisi muuttunut kiinalaisomistuksessa huonompaan suuntaan, oli täysin turha. Volvo on edelleen Volvo. Ja vaikka tämä arvio voi olla Volvo-rakkauteni huomioiden ehkä hieman puolueellinen, ei auto tästä parane.

Lisätietoja autosta löytyy: https://www.autokilta.fi/fi/auto/JKL-408