Mieli tyyneksi ja pää tyhjäksi kotikonsteilla

Kannattaisiko hiljentyä?

Nykypäivän elämä on välillä aika armotonta. Pitää juosta sinne ja ehtiä tänne. Vuorokaudessa ei tunnu tunnit riittävän työhön, harrastuksiin ja perheenkin kanssa olisi kiva viettää aikaa – edes siinä iltapalapöydässä. Ja jos hyvinvointiguruja on uskominen, jokaiseen päivään pitäisi mahtua myös lepoa. Tai ainakin yöunille pitäisi rauhoittua ennen kuin vuorokausi on vaihtunut toiseksi.

Viikonloppua odotetaan kuin kuuta nousevaa. Kas, silloinhan on aikaa levätä. Vaan ei. Sata ja yksi asiaa odottaa tekijäänsä. Sunnuntai-iltana oivallat, että viikonloppu oli ja meni. Mihin jäi se hetken pysähdys.

Sillä - jatkuva kilpajuoksu ajan kanssa vie terveyden

Itsekin olen elämässäni sortunut tuohon kilpajuoksuun ajan kanssa. Ja voin kertoa, että siinä ei kyllä voita mitään. Myöhäisheränneen ikiliikkujan ajatuksiin on vaikuttaneet monet tekijät. Tuossa jokunen vuosi sitten pitkää jatkuneen hektisen elämänvaiheen jälkeen löysin itseni ensiavusta. Ambulanssilla sinne menin. Syynä sydämen rytmihäiriöt. Piti aikuisen oikeasti saada opetus, että työviikon jälkeen perjantaina suoraan ovesta imurin varteen ja karkkipussista energiaa -yhtälö ei sitten toiminut.

Hetkeksi vauhti hiljeni. Sydämen epänormaalin korkea syke ja pilviin kohoava verenpaine kertovat edelleen lahjomattomasti, jos elämässä alkaa mennä liian lujaa liian monella sektorilla.

Tämän vuoden alussa lupasin jälleen itselleni, että en haali mitä kummallisimpia projekteja. Tässä olen onnistunutkin mielestäni hienosti. Siitä huolimatta viisi henkeä + yksi koira -perheessä riittää aika ajoin säpinää.

Miten siis säilyttää mielenrauha arjessa? Tässä sinulle muutama kikka kolmonen, jotka voivat auttaa. Itse käytän näistä kaikkia sopivina annospaloina.

Vinkkejä mielen tyynnyttämiseksi

  • Vietä viikossa yksi päivä, jolloin annat itsellesi luvan tehdä juuri sitä, mistä pidät. Se voi olla lukemista, elokuvan katsomista tai ihan vain kattoon tuijottelua.
  • Heittäydy työpäivän jälkeen sohvalle, vedä viltti päälle ja laita taustalle soimaan lempimusiikkiasi. Varttikin riittää!
  • Oletko kokeillut meditaatiota tai muuta rentoutumista? Jos et, nii kokeile. Netistä löytyy runsaasti erilaisia ohjattuja rentoutustuokiota. Ei muuta kuin kuulokkeet korville ja keho vaaka-asentoon. Joskus ohjattu rentoutus voi auttaa kehon ja mielen rentoutumisessa. Tämä sopii tehtäväksi juuri ennen nukkumaanmenoa.
  • Mene metsään. Mene, vaikka se ei kuuluisi tapoihisi. Saatat yllättyä metsän vaikutuksista mieleesi. Ja jos oikein rohkeaksi heittäydyt, voit halata muutamaa puuta ihan kunnolla.
  • Lämmitä sauna ja tee saunan lämmössä itsellesi jalkakylpy, johon on sekoitettu esim. laventeliöljyä ja merisuolaa. Laventelin tuoksu rentouttaa tutkitusti. Pelkkä rauhallinen saunominenkin riittää.
  • Lohturuoka. Meidän perheessä kaikkien yhteinen rentoutusruoka on pannukakku. Vuoraa pannukakkupala varmuuden vuoksi kermavaahdolla ja hillolla. Lupaan, että ainakin hetken mieli on tyyni 😊
  • Jos sinulla on todella kiire, etkä ehdi ottamaan viikossa yhtään hetkeä itsellesi, jää jäljelle vielä yksi keino, jota voit käyttää ihan milloin vain ja missä vain: hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään, pidätä hengitystä ja laske hitaasti keuhkot tyhjäksi suun kautta. Toista muutama kerta. Toimii.