Mites ne renkaat vaihdettiinkaan?

Talvi yllättää autoilijat - joka talvi. Renkaiden vaihtopisteissä on ruuhkaa ja jonottamiseen on syytä varautua. Nykyaikaahan se on, että iso osa autoilijoista vaihdattaa renkaat ammattilaisella, ja aika moni myös säilyttää renkaat muualla kuin kotonaan, esim. rengashotelleissa.

Silti hieman ihmettelin lukiessani taannoin pienen uutisen, että renkaiden vaihtamisen taito on myös noiden uusien palvelujen myötä rapistumaan päin.

Meilläkin renkaita on välillä säilytetty maksullisessa palvelussa ja vaihdatettu ulkopuolisella osaajalla. Viimeiset vuodet renkaat on kuitenkin pääsääntöisesti vaihdettu omassa tallissa. Yksi syy siihen on ollut se, että autoista jonkin verran kiinnostunut kuopus oppii vaihtamaan renkaat oikein ja laittamaan ne myös oikeaoppisesti varastoon.

Tässä kohtaa on pakko tunnustaa, että en muuten itsekkään tiedä, miten renkaat vaihdetaan. Jotenkin olen tuon homman puolihuolimattomasti jättänyt perheen miesväelle.

Tarkemmin kun asiaa miettii, taito voisi olla ihan tarpeellinen. Ainakin siinä vaiheessa, jos rengas puhkeaa keskellä ei mitään.

Meillä täydellinen talvi tuli jo -katastrofi on pyritty välttämään vaihtamalla ainakin toiseen autoon talvirenkaat mieluummin vähän ennemmin kuin myöhemmin. Ja tällä kertaa se tapahtui 24.10. Vaihto-operaatio tarjosi samalla oivan katsauksen siihen, miten tuo monen autoilijan inhoama projekti oikein tapahtuukaan.

Renkaiden vaihto-operaatio 

Osa 1. Tarkista alle tulevien renkaiden kunto. Se tarkoittaa sitä, että renkaista katsotaan, että nastat ovat tallessa ja renkaiden urasyvyys on riittävä (urasyvyysmitta). Samoin renkaissa on oltava riittävästi ilmaa. Tämän voi varmistaa viemällä renkaat ennen vaihtoa huoltoasemalle, jossa voi sitten lisätä paineet ohjearvoihin sopivaksi. Meillä mies totesi silmämääräisesti renkaissa olevan riittävästi ilmaa, ja kävi tarkistuttamassa ilmanpaineet läheisellä huoltsikalla renkaiden vaihdon jälkeen.

Osa 2. Ennen kuin aloitat renkaiden vaihtamisen, varaa välineet. Se tarkoittaa, että sinulla on käsillä: ristikkoavain (riittävä, mutta parempi esim. teleskooppivarrella varustettu pultinavaaja, jota meillä käytetään), tunkki, väline pölykapselien irrottamiseen, pyörän eteen tuleva stoppari ja hyvät työhanskat. Uusien renkaiden vanteissa saattaa olla niin sanottu lukkopultti, jonka avaamiseen tarvitaan adapteri, eli et pärjää pelkällä ristikkoavaimella tai vastaavaalla (saat yleensä vanteiden oston yhteydessä). Meidän pikkuautossa on normaalit pultit, joten tavallinen pultinavaaja oli riittävä väline.

Osa 3. Vaihto. Auton on oltava tasaisella alustalla, käsijarru päällä ja ykkönen pykälässä. Stopparin paikka on renkaan edessä, eli jos vaihdat vasemman takapyörän, niin stoppari tulee oikean eturenkaan eteen. Tämän jälkeen voidaan irrottaa pölykapselit, ja sitten pääsetkin varsinaiseen asiaan eli: löysää pultit, mutta älä irrota niitä. Nyt voit ottaa esille tunkin: aseta se nostokohtaan (löytyy kokeilemalla) ja ala kammeta.

Nyt pultit voi irrottaa kokonaan ja sen jälkeen renkaan voi ottaa pois. Putsaa vanteen kiinnityskohta ja laita uusi rengas paikalleen. Jälleen kiristä pultit, mutta ei kokonaan, laske auto alas ja nyt voit tiukata pultit lopullisesti. Tähän paras olisi ns. momenttiavain, mutta tällä työparilla sitä ei ollut :) Ja lopuksi: pölykapseli kiinni.

Helppoa kuin heinänteko? No ainakin se näytti sujuvan sutjakkaasti kokeneelta kaksikolta. Ja sekin tuli selkärangasta, että pois otettuun renkaaseen merkitään, missä kohtaa se oli. On kuulemma helpompi laittaa taas keväällä oikealle paikalle.

Lisäksi

Älä missään tapauksessa tunge itseäsi renkaan vaihdon aikana mitenkään sen autosi alle. Samoin fiksu vaihtaja laittaa tunkin romahtamisen varalta lisätuen auton alle. Esimerkiksi autonrengas on siihen oiva väline - tämän vinkin kävin merkkaamassa netin ihmeellisestä maailmasta, ja miesväen mielestä se oli todella hyvä vinkki!

Lain mukaan nastarenkaiden sallittu käyttöaika on pääsääntöisesti 1.11.-31.3., mutta sään vaatiessa käyttöaikaa voi venyttää molemmista päistä. Kitkarenkailla ei ole vastaavaa rajoitusta, vaan ne voi vaihtaa alle paljon aikaisemmin. Se, kummat ovat paremmat talvikelissä, kitkat vai nastat, riippuu monesta seikasta. Itse liputan nastojen puolesta, sillä usein lähellä nollaa olevalla liukkaalla ajokelillä nasta tuntuu turvallisemmalta.

P.s. Muista jälkikiristää pultit 100-150 kilometrin ajon jälkeen! 

Nyt saa talvi tulla!