Nokkoskeitto - parasta just nyt

Nokkonen on villivihannesten ykkönen ja aloittelevallekkin luonnon antimista kokkaajalle helppo kasvi. Sen tunnistaa helposti ja sitä on monipuolinen käyttää. Sen lisäksi, että nokkonen on herkullinen ruokakasvi, se on myös aikamoinen vitamiinipommi. Nokkonen sisältää magnesiumia, rautaa, kalsiumia ja C-vitamiinia. Itse asiassa sen c-vitamiiniarvo on jopa viisinkertainen verrattuna appelsiiniin. Sen lisäksi että nokkosta voi käyttää ruoanlaittoon, sopii se myös vaikkapa kauneuden- ja hiustenhoitoon. Ruoanlaitossa nokkosta voi käyttää joko kuivattuna tai ryöpättynä. 

Minä olen aina pitänyt nokkosta ärsyttävänä rikkakasvina, mutta tarkemmin ajateltuna sehän on ihan loistava kasvi. Tästä eteenpäin katselen sitä kyllä ihan uusin silmin. Ja parastahan se on juuri nyt, alkukeväällä kun lehdet ovat vielä pieniä ja kukinta ei ole alkanut. Siispä hanskat käteen ja satoa keräämään. Tällä helpolla ja herkullisella nokkoskeitolla ja hyvä aloittaa nokkoskokkailut!

NOKKOSKEITTO ( neljälle)

10 dl nokkosenlehtiä ( kulhollinen noin silmämääräisesti)

2 rkl voita

3 rkl vehnäjauhoja

6 dl kasvislientä

2 dl kuohukermaa

ripaus muskottipähkinää

suolaa, mustapippuria

Huuhdo nokkosenlehdet hyvin runsaassa vedessä. Keitä lehtiä muutama minuutti kiehuvassa vedessä ja valuta hyvin. Hienonna lehdet.

Sulata voi kattilassa ja lisää siihen vehnäjauhot. Sekoita hyvin, anna kiehahtaa mutta ei ruskistua. Kaada joukkoon kasvisliemi muutamassa erässä hyvin sekoittaen. Lisää hienonnettu nokkonen, kerma ja mausteet ja anna hautua n. 10 minuuttia. 

Tarjoa hyvän leivän kera.