Koh Samet, Thaimaa

Heipparallaa! Täällä taas omassa kämpässä ja kyllä tuntuu kivalta olla "kotona". Vietimme kaksi yötä Koh Sametilla, saari joka sijaitsee noin 80 kilometriä Pattayalta. Matkasimme kohti Rayongia ystävien autolla ja Ban Phe satamasta ostimme liput ja matkasimme laivan(tuurin)kanssa kohti Sametin saarta.

Matka saarelle on noin 40 minuutin ajomatka ja maisemat ovat näkemisen arvoiset. Menopaluu laivaliput maksoivat 100Bahtia/henkilö eli noin 2,50euroa. Halvalla pääsee.

Laivaan pääseminen voi olla hyvinkin mielenkiintoista, varsinkin matkatavaroiden, rattaiden ja vauvan kanssa. Tällä kertaa pääsimme kyytiin melko vaivattomasti, mutta perillä kiipesimme yli kolmen laivan, että pääsimme laiturille. Kiipesin laivalta toiselle iso reppu selässä ja vauva kainalossa. Matkatavarat matkustivat laivan katolla kanojen ja muiden saareen kuljetettavien tavaroiden joukossa.

Olen ollut Sametilla varmaankin kymmenen kertaa ja olen usein matkustanut sinne myös pikaveneellä, jonka lippuja myydään myös satamassa taikka voit vuokrata sieltä itsellesi yksityisen pikavene kyydin. Nämä hinnat ovat siis kalliimpia, mutta nopein tapa päästä saarelle.

Veneet laiturilla. Vihreästä veneestä kuljetaan läpi muiden veneiden, että pääsee laiturille asti.

Samet on muuttunut paljon niistä ensimmäisistä ajoista kun olen siellä ollut. Turisteja on paljon, mutta rauhallisempiakin alueita vielä löytyy. Saari on nykyään täynnä ravintoloita ja kauppoja ja jopa pankkiautomaattikin löytyy.

Kun asuimme Thaimaassa kävimme useasti Sametilla pika rantalomilla. Meri oli kirkas ja turkoosi, hiekka valkoista, sekä siellä oli siistiä. Rannalla jossa kävimme oli vain muutamia bungalowi-taloja ja yksi ravintola. Siellä oli rauhallista.

Me yövyimme Sai Kaew rannalla, joka on huomattavasti vilkkaampi. "Low season" on meneillään joten turisteja on kesäaikana vähemmän kuitenkin. Venelastillisia opastettuja ryhmiä aina rantautui saarelle muutamaksi tunniksi, mutta muuten päivät olivat melko rauhallisia.

Illalla rannat täyttyvät ruokapöydillä ja rantatulet syttyvät. Rannalla on näyttävä tulinäytös ja kaikki saapuvat paikalle syömään. Eilen istuimme pitkään rannalla illallisella. Tuntui ihanalta istua hämärässä paljaat varpaat pehmoisella hiekalla, kuunnellen aaltoja ja nauttien ruuasta ja lämmöstä.

Kaksi yötä saarella riitti meille mainiosti. Edvin on sen verran pieni vielä, että rantalomailu ei oikein sovi meille. Hiekka on aina jotenkin niin rasittavaa, kun sitä on joka paikassa ja merivesikin on niin tahmeaa ja suolaista. Nautimme kyllä näistä maisemista ja oli ihan kiva taas vaihteeksi tehdä retki saareen.

Saarella voi kätevästi liikkua kävellen, moottoripyörällä taikka lava-auton kyydissä. Aamulla pakkasimme tavarat ja hyppäsimme lavan kyytiin. Satamassa laiva oli juuri lähdössä joten kiiruhdimme laiturille ja kiipesimme laivaan. Saimme taas kerran kyselyitä ja kummastelua siitä miten saimme rattaat laivaan, sillä kyytiin kiipeäminen tuottaa joskus hankaluuksia myös yhdelle aikuiselle. No ei se laivaan kiipeäminen niinkään hankalaa ollut, mutta kotisatamassa hypimme tällä kertaa neljän laivan läpi laiturille, selässäni painava rinkka ja kainalossa vauva. Kiipeilin yli ja ali kaiteiden paljain varpain kuin mikäkin apinanainen. Seikkailua.

Nyt olemme kotona ja hiekat on huuhdottu pois ja loppuviikko otetaankin iisisti. Mukavaa viikkoa myös sinne!!

P.s. palaan seuraavassa päivityksessä asunnonvuokraus asioihin ;)