Päivä Tukholmassa -risteilyllä lasten kanssa

Moikka! Kaksi viikkoa kesälomaa on jo takana. Ensimmäinen viikko meni sairastellessa kotona, mutta toisen viikon alussa lähdimme käymään minilomalla: kaksi yötä laivalla ja päivä Tukholmassa.

Alun perin meillä oli tarkoitus viettää vuorokausi Helsingissä, koska olimme menossa käymään kummityttömme perheen luona Vantaalla. Hotelli Helsingissä ja muut huvitukset olisivat kuitenkin maksaneet paljon enemmän kuin risteily, joten suuntasimme maanantai-iltana Viking Mariellalle.

Olemme olleet laivalla lasten kanssa pari vuotta sitten, mutta silloin menimme pikalaivalla Tallinnaan. Laivalla yöpyminen oli siis lapsille uusi juttu. Yllätyimme ihan positiivisesti, sillä laiva oli siisti, risteilyllä oli hyvin rauhallista porukkaa, ainakin myöhäisemmässä illallisbuffetissa oli reilusti tilaa eivätkä lasten leikkipaikat olleet maanpäällisiä helvettejä. Lasten ehdoilla mentiin tämä risteily, joten yökerhoelämästä ei tullut kokemuksia.

Kun saavuimme tiistaiaamuna tihkusateiseen Tukholmaan, sain siskoltani viestin, että Södermalmin alueella oli joku ajanut kuorma-autolla autoja päin. Hop On Hop Off -bussimme ajoi Södermalmin läpi, mutta tapaus ei näkynyt kaupungissa kovinkaan huomattavasti. Koska sateli vettä, olimme ostaneet laivalta liput kiertoajelubussiin. Katselimme jonkin aikaa kaupunkia bussin kyydistä, ja lapsetkin viihtyivät yllättävän hyvin kuunnellessaan kuulokkeista suomenkielistä opastusta. Jäimme kyydistä pois kävelykatu Drottninggatanilla ja jatkoimme kävellen kohti vanhaa kaupunkia.

Koska aikaa kaupungilla oloon ei ollut loppujen lopuksi kauhean paljon, emme puuhailleet mitään sen kummempaa. Katselimme kaupunkia, kävimme syömässä (yllättävän edullisesti) ja piipahdimme joissakin kaupoissa. Ajelimme sitten kiertoajelubussilla takaisin terminaaliin.

Paluumatkallakin laivalla oli järjestetty lapsille ihan mukavasti ohjelmaa. Meidän lapset tosin viihtyivät lähinnä pallomeressä, PS4-huoneessa ja kolikkopelien ääressä. Tax freestä tehtiin pakolliset karkkiostokset. Jos Tukholmaan tulee lähdettyä uudestaankin, silloin voisi käydä Kuninkaanlinnassa ja Vasa-museossa. Olisihan kaupungissa toki nähtävää useammaksikin päiväksi.

Hintatietoja:

- Risteily Helsinki - Tukholma - Helsinki Viking Mariellalla, kaksi aikuista, kaksi lasta (5, 8), sis. aamiaisbuffet kahtena aamuna: 90 euroa (varattu Matkapoikien kautta)