Perheloma Latviassa: Riika ja Jurmala

Neljän päivän matka Latviassa täytti kaikki kesälomamatkalle asettamamme odotukset: helppoa matkustamista, aurinkoa, rentoa hengailua ja mukavaa puuhaa lapsille. Suosittelemme! Jos Riika houkuttelee perhelomakohteena, lue postauksesta meidän perheen vinkit matkalle.

Matkustaminen

Yksi kesälomareissumme vaatimuksista oli kohtuullisen pituinen lentomatka. Lento Helsingistä Riikaan taittuikin noin tunnissa Air Balticilla. Air Balticilla lentävän kannattaa tehdä lähtöselvitys etukäteen netissä, sillä Helsinki-Vantaalla check-iniä ei voi tehdä automaatilla, ainoastaan tiskillä, ja se maksaa ylimääräistä.

Lentomatka sujui mukavasti, ja matkalaukutkin saimme nopeasti laskeutumisen jälkeen. Riian lentokentällä ostimme turisti-infosta bussiliput (1,15 euroa / kpl) ja hyppäsimme ihan lentokentän läheltä keskustan bussiasemalle menevään bussiin. Matka kesti puolisen tuntia. Koska lentomme oli Riiassa klo 11.20 ja hotelliin pääsimme vasta klo 15, päätimme kävellä bussiasemalta hotellille noin parin kilometrin matkan. Kävimme syömässä ja levähdimme välillä puistoissa ja katselimme kaupunkia.

Kojuissa myytiin paikallisia tuotteita, mm. käsitöitä ja elintarvikkeita.
Melkein jo hotellilla...

Hotelli

Majoituimme PK Riga Hotelissa noin 15 minuutin kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista, Riian kauniilla art nouveau -talojen alueella. Varasimme lennot ja hotellin vain muutama viikko ennen matkaa, joten hotelleissa ei ollut enää paljon valinnanvaraa, varsinkin kun tällä reissulla halusimme panostaa mukavuuteen valitsemalla hotellin, jossa olisi ilmastointi huoneessa. Viime kesän Prahan-matkalla ilmastointia olisi nimittäin kaivattu...

Olimmekin tyytyväisiä hotellivalintaan, sillä matkamme aikana Riiassa oli erittäin lämmintä mutta huoneessa mukavan viileää. Hotelli oli muutenkin hyvä: huone oli hyvin siivottu ja viihtyisä ja palvelu oli ystävällistä. Aamiainen oli sopivan runsas, tosin joinakin aamuina ravintola oli aika ruuhkainen. Onneksi meillä ei ollut kiire minnekään. Hotellissa oli mahdollista käydä myös erilaisissa kauneushoidoissa ja hieronnoissa, mutta jätimme ne väliin.

Samalla kadulla on myös ruokakauppa ja kahvila, ja ihan lähellä on myös mukava puistoalue, jossa on parikin leikkipaikkaa. Lasten kanssa tällainen ympäristö oli siis oikein mainio.

Hotellin aula

Ostokset

Meidän oli tarkoitus käydä matkalla myös hieman ostoksilla tulevaa koulu- ja päiväkotisyksyä varten, sattuihan olemaan alennusmyyntiaika. Keskustan alueen kauppakeskuksista kävimme kolmessa. Origo sijaitsee rautatieaseman yhteydessä, Galerija Centrs vanhassa kaupungissa ja Galleria Riga hieman vanhan kaupungin laidalla, kuitenkin ihan kävelymatkan päässä.

Näistä kolmesta monipuolisin ja viihtyisin oli mielestäni Galleria Riga. Suurin osa liikkeistä on auki klo 21 asti. Galleria Rigan 8. kerroksessa on lisäksi kattoterassi, josta on mukavat näkymät kaupunkiin ja jossa oli mukava istua lepuuttamassa jalkoja ja nauttia kylmää juotavaa.

Galleria Rigassa on kahdeksan kerrosta.
Aamukymmeneltä kauppakeskuksessa oli vielä hiljaista.
Ihana yksisarvishuppari löytyi Reserved-liikkeestä, jossa myydään edullisia vaatteita lapsille ja aikuisille.
8. kerroksen kattoterassilla

Eräänä päivänä lähdimme käymään keskustan ulkopuolella sijaitsevassa Alfa-ostoskeskuksessa, jota mainostettiin suurimmaksi ja monipuolisimmaksi kauppakeskukseksi. Nappasimme hotellin edestä taksin, sillä taksilla matkustaminen on Riiassa halpaa Suomeen verrattuna. Arvelimme, että matkaa keskustasta Alfaan oli noin seitsemästä kahdeksaan kilometriä, ja taksimatka maksoi vajaat 10 euroa plus pienen tipin. Alfassa olikin hyvä valikoima shoppailijalle, joten jos ostosmatkalla aikataulu antaa myöten, kannattaa suunnata Alfaan.

Ruoka ja juoma

Söimme matkalla yllättävän kevyesti, sillä kun kiertelee kaupungilla kuumana päivänä ja pitää usein juomataukoja, ei nälkäkään pääse iskemään. Ostimme välillä pientä naposteluruokaa ja kerran päivässä söimme vähän tukevammin. Ruoka ja juoma on hieman edullisempaa kuin Suomessa, mutta hintaerot voivat olla melko isoja eri ravintoloiden välillä. Pikaruoka maksoi noin puolet Suomen-hinnoista. Ravintoloiden henkilökunta oli kielitaitoista ja ystävällistä. Tipin jättäminen on aiheellista, jos palvelu on miellyttänyt.

Italialaisen ruoan ystäville suosittelemme Elizabetes ielalla sijaitsevaa Casa Nostra -ravintolaa, joka tarjosi valtavan hyvää ja aitoa, kohtuuhintaista italialaista ruokaa ja jossa oli erittäin ystävällinen palvelu. Ravintola sijaitsee upeasti restauroidussa art nouveau -talossa, joten ravintolaa vastapäätä oli usein turisteja kuvaamassa talon julkisivua.

Hotellimme ravintolan terassilta...
... jossa oli myös kirjakaappi!
Riian keskustassa sai ruokaa ja juomaa 50-luvun hengessä.
Casa Nostran herkullinen panna cotta...
... ja osa talon upeasta julkisivusta.

Tekemistä

Emme lähteneet erityisesti kiertelemään nähtävyyksiä. Vanha kaupunki on aika pieni alue, joten sen kiertää helposti leppoisasti kävellen ja tärkeimmät nähtävyydetkin sattuvat matkan varrelle. Vanhasta kaupungista kannattaa suunnata sinne art nouveau -alueellekin katsomaan upeita rakennuksia.

Riiassa on useita kauniita ja hyvin hoidettuja puistoja, joissa viettää aikaa. Puistoissa on leikkipaikkoja ja mahdollisuus vuokrata polkuveneitä. Aurinkoisena päivänä oli mukava istahtaa varjoon puiston penkille syömään jäätelöä. Yhdessä puistossa oli myös maksulliset trampoliinit (2 eur / 10 min) sekä pieniä sähköautoja lapsille.

Vanhan nunnaluostarin paikalla on nykyään hotelli Konventa Seta.

Riiassa on paljon erikoisia patsaita, jotka huvittivat etenkin lapsia.

Päiväretki: Jurmalan hiekkaranta ja Livu Akvaparks

Riian-matkaan on helppo yhdistää myös rantalomapäivä. Puolen tunnin junamatkan päässä Riiasta sijaitsee Jurmalan upea, yli 20 kilometriä pitkä hiekkaranta sekä etenkin lapsiperheitä houkutteleva vesipuisto, Livu Akvaparks.

Ostimme Riian rautatieasemalta liput Slokan suuntaan menevään junaan. Junalippu maksoi 1,40 euroa henkilöltä, eli matkustaminen on todella halpaa. Jäimme pois Buldurin asemalla, sillä olimme menossa ensin vesipuistoon. Buldurin asemalta on 5-10 minuutin kävelymatka vesipuistoon, ja opastekyltti näyttää suunnan, jonne lähteä. Jos aikoo Jurmalan keskustaan, kannattaa jäädä pois vasta Majori-asemalla.

Kävelymatkalla ihailin Jurmalan upeita ja omalaatuisia taloja, joista osa luultavasti oli ns. kesäasuntoja. Jurmala on suosittu lomakohde, enkä yhtään ihmettele miksi. Hiekkaranta, meri ja mäntymetsät ovat mahtava miljöö.

Junamatkailu on helppoa ja halpaa. Menomatkalla Jurmalaan oli vielä mukavasti tilaa istua.
Lähes kaikissa vanhemmissa taloissa oli tällainen torni.

Olimme Livu Akvaparksissa heti sen avauduttua klo 11. Neljän tunnin vierailu vesipuistossa maksoi neljän hengen perheeltä noin 70 euroa. Saatavilla on myös kahden tunnin ja koko päivän lippuja. Kahden tunnin lippu ei olisi riittänyt, sen verran paljon vesipuistossa on aktiviteetteja.

Livu Akvaparksissa viihtyvät monenikäiset lapset. Vesiliukumäkiin on 120 senttimetrin pituusvaatimus, johonkin taisi olla 140 cm. Alueella on runsaasti erilaisia altaita, vesiliukumäkiä, leikkipaikkoja ja saunoja, ja myös ulkoa löytyy kivaa tekemistä. Sisätiloista pääsi hyvin ottamaan välillä aurinkoa ulos. Ravintolasta ja baarista voi ostaa syötävää ja juotavaa sähköisellä rannekkeella. Ostokset maksetaan poistuttaessa kassalla.

Lapsille vesipuisto oli ehdottomasti loman kohokohta. Monen tunnin riehumisen jälkeen olikin jo kova nälkä, ja menimme syömään ensimmäiseen ruokapaikkaan, joka oli näköpiirissä, Hesburgeriin. Vesipuiston vieressä on myös kaksi ruokakauppaa, joista saa evästä matkaan. (Vesipuistossa on kuvauskielto, joten valokuvia ei sieltä ole. Muutenkin kuvailin reissussa aika vähän, keskityin enemmän vain nauttimaan oleskelusta. Järkkäriä jaksoin kantaa mukana vain alkumatkasta.)

Ruuan jälkeen kävelimme takaisin Buldurin asemalla päin ja siitä hiekkarantaa kohti. Asemalta oli lyhyt matka rannalle, jossa olikin paljon auringonottajia ja uimareita. Lapset syöksyivät taas uimaan, eikä heitä meinannut saada merestä pois. Meren aalloissa uiminen kun on sen verran eksoottista meille järvisuomalaisille. :D Ranta oli turvallinen pienillekin lapsille, sillä se oli matala pitkän matkaa. Merivesi tuntui yllättävän lämpimältä. Siinä kohdalla rantaa, jossa itse olimme, oli myös pieni leikkipuisto ja wc.

Meillä oli suunnitelmissa kävellä Jurmalan keskustaan Majorin asemalle, mutta me kaikki olimme niin väsähtäneitä, että päätimme mennä Buldurin asemalta takaisin Riikaan. Ostimme liput asemalta, ja kun hyppäsimme kyytiin, huomasimme junan olevan täpötäynnä. Kello oli noin 16.30, joten satuimme ilmeisesti liikkeelle juuri ruuhka-aikaan ja jouduimme seisomaan puolituntisen matkan Riikaan.

Junan saavuttua Riikaan istahdimme syömään ja juomaan asemalle Double Coffee -ketjun ravintolaan. Otimme asemalta taksin hotellille, sillä parin kilometrin käveleminen ei enää ollut vaihtoehto. Taksimatka maksoi vajaat viisi euroa. Sinä iltana poistuimme hotellilta ainoastaan ruokakauppaan ostamaan iltapalaa.

Lopuksi

Oli mukavaa lähteä lomailemaan niin helposti: lyhyt lento, sama aika, sama valuutta, ei tarkkaa ohjelmaa. Neljä lähes kokonaista päivää oli juuri sopiva aika tällaiselle matkalle. Riika on sen verran pieni kaupunki, että lentokentällä ja asemilla on helppo asioida. Kaupungissa pääsee kävellen kaikille keskeisille paikoille. Riiassa on viehättävä vanha kaupunki mutta myös moderneja ostoskeskuksia ja erilaisia ravintoloita. Heinäkuun matkailusesongin aikaankaan ei ollut tungosta eikä rasittavaa turistikrääsävyöryä. Kiitos Latvia, meillä oli mukava loma!

Jäikö meiltä jotain oleellista kokematta ja näkemättä? Kerro omat kokemuksesi kommenttiboksissa! Jos on kysyttävää, voin yrittää vastata. :)

- Karoliina

Muita perhelomapostauksiani:

Päivä Tukholmassa -risteilyllä lasten kanssa

Meidän perheen Praha-vinkit

Lapsiperhe minilomalla: Original Sokos Hotel Lappee

Hyvä perhehotelli Tallinnassa

Kivoja vinkkejä perhelomailuun kotimaassa löydät myös TiiPii-blogista!