Ihastuttava Pihlajasaari

Heissan!

Nyt on ollut kesän tuntua ihan kunnolla, kun lämpötila on noussut yli 20'C:een. Valitettavasti en ole ollut viettämässä näitä aurinkoisia päiviä mökillä, vaan kotona Helsingissä. No ei se oikeastaan ole valitettavaa, koska nyt on ollut mahdollisuus tutustua omaan kaupunkiin turistin silmin.

Eilen iltapäivällä aurinko paistoi taas täydeltä terältä, ja mietin, että mihinhän sitä sillä kertaa lähtisi ulkoilemaan. Parvekkeella seisoskellessani ja merta katsoessani näin vesibussin lipuvan laineilla. No niin, siitä se idea sitten lähti! Pakkasin minulle ja tytölle pyyhkeen ja juotavaa kassiin, kameran kainaloon, sekä vähän rahaa. Suuntasimme Ruoholahden vesibussipysäkille, ja jäimme odottamaan vesibussia. Pääteasemamme oli Pihlajasaari. En ollut koskaan ennen käynyt siellä, mutta olin kuullut siitä hyvää. Ja oli se paikka sitten millainen tahansa, niin olipahan taas jotain erilaista tekemistä tytölle, kun pääsisi vesibussin kyytiin.

Kohta vesibussi lipui laituriin. Laiturilla oli toistakymmentä ihmistä odottamassa pääsyään Pihlajasaareen. Matkan hinta edestakaisin oli aikuiselta 7,5€ ja tyttö pääsi ilmaiseksi. Matkan pituus Ruoholahdesta Pihlajasaareen on n 10 minuuttia. Ei muuta kuin kyytiin!

Matka itsessään jo oli tytön mieleen. Hän näki ikkunasta purjeveneitä, moottoriveneitä, vesiskoottereita ja suuria matkustajalaivoja. Vesibussin reitti kulki Lauttasaaren ja Jätkäsaaren välistä, Länsiterminaalin ohi (josta Tallinnan laivat lähtevät) suoraan Pihlajasaareen.

Vesibussin kyydissä
Lauttasaari taustalla, vesibussin laineet edustalla

Perille päästyämme hämmästyin. 10 minuutin vesireitin päässä oli aivan ihastuttava saari upeine näkymineen ja hiekkarantoineen! Onneksi olin ottanut kamerani mukaan! Nopeasti rantaan, kengät pois ja varpaat hiekkaan..

Kuvassa vesibussi oikeassa laidassa, ja näkymä Pihlajasaaresta suoraan Länsiterminaaliin. Kuvaa zoomattu aika paljon..
Tässä todellinen etäisyys Pihlajasaaresta katsottuna. Edessä Lauttasaari ja oikealla puolella Jätkäsaari
Uimaan emme rohjenneet, mutta kahlailimme kyllä.

Jatkoimme matkaa eteenpäin. Meillä oli vielä paljon nähtävää.

Pihlajasaari on entinen huvilasaari, joka nykyisin on helsinkiläisten monipuolinen ulkoilualue. Saarella on vielä joitakin vanhoja huviloita ja sen luonto koostuu kallioista, metsiköistä, lehtomaista sekä kallio- ja hiekkarannoista. Monipuolinen luonto, hyvä sijainti ja toimivat palvelut ovat tehneet Pihlajasaaresta helsinkiläisten suosituimman kesäsaaren. Auringonpalvojia ja uimareita houkuttavat erityisesti Pihlajasaaren hiekkarannat. Useat saaren rakennuksista on suojelukohteita. Saaria on oikeastaan kaksi, läntinen ja itäinen Pihlajasaari, mutta kävelysilta yhdistää ne. Saarten pinta-ala on yhteensä noin 26 hehtaaria.

Saaressa oli leikkipuistoja, nuotiopaikkoja, telttapaikkoja, ravintola, ja jopa naturisteille varattu oma ranta. Sinne emme tällä kertaa suunnanneet. Meidän suuntanamme oli leikkipuistot ja ravintola Pihlajasaari.

Leikkipuistoalue
Kallioista metsämaisemaa

Noin 300 metriä kuljettuamme rantaa pitkin, olimme ohittaneet kaksi leikkipuistoa, nuotioalueen ja hiekkarannat, ja päädyimme ravintolan luo. Se oli upean näköinen rakennus.Sisälle päästyämme pääsimme jonottamaan. Kauniin ilman vuoksi moni muukin oli päätynyt samaiseen ravintolaan. Ja ikäväkseni olin huomannut aikaisemmin, että rannalla oleva kahvila oli kiinni (miksi ihmeessä?!?!), joten kaikki olivat päätyneet ravintolaan. Lopulta pääsin tilaamaan. Kuitenkin ruokia olisi saanut odottaa yli puolituntia, joten päädyin kahteen sämpylään. Söimme ne tytön kanssa, ja jatkoimme ulkoilua.

Ravintola Pihlajasaari

Tytön toiveesta palasimme takasin rantaan ja leikkipuistoon.

Hiekkarannan vastapäätä Länsiterminaali.
Ihana rakennus! Olisin niin halunnut kuvata tätä paljon paremmin, mutta vilkas pikkuneiti ei antanut siihen mahdollisuutta..

Kahden ja puolentunnin kuluttua olimme valmiita palaamaan kotiin. Kävelimme takaisin vesibussilaiturille ja pian pääsimmekin jo kyytiin.

Jos siis Helsingissä olet joskus tekemistä vailla, voin lämmöllä suositella Pihlajasaarta. Tästä voitte käydä tutustumassa siihen lisää. Itse ainakin menen sinne varmasti vielä uudestaankin. Silloin vaan varaan eväät mukaan :)

Hyvä olla välillä ihan turistina liikenteessä!