5 vinkkiä parempaan aamuun

Hyviä päiviä on helppo muodostaa itse. Kaikki alkaa sinusta.

Se, kuinka asennoidumme alkavaan päivään, on avain onnistumiseen. Lisää asennetta ja positiivisuutta.

Millaiset asiat on siun mielestä tärkeitä hyvässä aamussa?

Listaa tärkeimmät asiat ylös ja sisällytä ne aamuihisi. Ollessasi tyytyväinen siihen, kuinka päiväsi käynnistyy on tulevat haasteet helpompi ottaa vastaan.

Top 5 vinkit hyviin aamuihin:

  1. Ota aamuun rauhallista aikaa. Kaikkea ei tarvitse aina tehdä kiireessä ja rauhallinen aamu tasapainottaa mahdollisesti meneväisempää (tai menemättömämpääkin) päivää. Lisää aikaa aamuun saa yksinkertaisesti heräämällä aikaisemmin, jolloin edellisiltana on hyvä käydä sänkyynkin riittävän ajoissa.
  2. Kiitollisuusharjoitteet. Mistä saat olla tänään kiitollinen? Kaikki eivät saa edes nähdä seuraavaa päivää. Voit listata tai pitää juuri heräämisen jälkeen kahden minuutin kiitollisuusharjoituksen sängyssäsi ja listata jutut, joista kiität elämää. Kiitollisuus on asia, joka antaa, vaikkei ota. Se on energiapankki ja siksi meidän on hyvä vaalia sen hyviä vaikutuksia.
  3. Piristymisen keinot. Itse saan puhtia päivän aloittamiseen muutamien asioiden avulla. Pakastimesta otetut metallilusikat silmien ympärillä herättelevät mukavasti, samoin suoraan herättyä tehty naamapesu. Itseäni piristää myös, kun siistin olemukseni jo heti aamusta ennen aamupalaa. Tuntuu, että päivä alkaa sen jälkeen. Unen jälkeinen nesteytys herättää myös kehon käyntiin ja helpottaa hyvän aamupalan vastaanottamista.
  4. Musiikki, inspiroituminen ja fiilistely. Duuripohjainen ja/tai motivoiva musa soimaan ja hymistelemään - siinä paranee fiilis ja aivotkin saavat vähän potkua heti aamusta. Itselläni on myös tapana avata tietokone aamulla ja tehdä sillä sen hetken tärkeimpiä asioita. Joskus näytölle aukeaa pohtivia tai neuvovia videoita YouTubesta, joskus mielenkiintoinen artikkeli jostain itseäni kiinnostavasta asiasta. Tämän avulla saan motivaatiota ja voimaa jatkaa eteenpäin kohti unelmia ja asioita, jotka tekevät miut onnellisemmaksi.
  5. Parhaimmat aamut saan silloin, kun elän tasapainossa ruokailun, nesteytyksen, unen, levon, rakastamisen, rakkauden vastaanottamisen, itseni, toisten, liikunnan, turvallisuuden tunteen ja aktiivisuuden kanssa. Oon kokonaisuus, joka tuntee kyllä kun jossain osa-alueella jokin prakaa. Aamut ovat otollisinta aikaa kuulostella omaa oloa ja paikantaa sen syitä.

Se, mikä on aamulla tärkeää, on myös illalla hyvästä. Näin voin ajatella omasta kokemuksestani ja mielestäni yllä olevat tipsit käyvät aamujen lisäksi päivän jokaiseen hetkeen.

Aamurutiininen muodostaminen tuo jatkuvuuden ja tehokkuuden tunnetta päiviin. Suosittelen jokaiselle omien aamurutiinien purkua, pohtimista ja uudelleen järjestämistä toimivaksi ja voimaa antavaksi kokonaisuudeksi.

Pirteää viikonloppua!