Kasvissyöjän kanssa kauppaan

Ruokaa ja hyvää mieltä. Ajattelin jakaa tänne kauppakuittini sisällön, sekä samalla kuluvalle viikolle miettimäni ruokapläänit. Lähinnä raapustan tätä tuodakseni teille vaihteluvinkkejä omiin rutiineihinne sekä tulevaisuuden itseäni varten, mikäli joskus kadotan nykyisen tatsin ruokaostoksien tekemiseen. 

Olen yrittänyt tasapainottaa syömisieni, kaupassakäyntini ja ruokaan menevien kulujen suhdetta siitä asti, kun muutin omilleni. Minulle siirtymä perhevaraisesta arjesta yksin asumiseen ei ollut helpoin, ja ruokaostoksien tekeminen oli pankkitililleni ja hermoilleni jokseenkin tukalaa parin ensimmäisen kuukauden ajan. Pikkuhiljaa aloin kuitenkin hahmottaa minkä verran ruokaa syön muutamassa päivässä ja nyt ostoksien tekeminen onnistuu jo luontevammin ja hieman edullisemmin, sekä omia sisäisiä tarpeita kuunnellen.

Olen oppinut, että kauppalistan tekeminen on kaiken a ja o. Tai ainakin tarkka visio kauppaan lähtiessä siitä, mitä tarvitsee, mitä haluaa syödä ja mitä tekee mieli. Päivittäisen ruokamäärän laskemiseen olen itse halunnut käyttää muutamia laskureita, jotta tietäisin suunnilleen, miten paljon syötävää on hyvä varata ja valmistaa. Laskureiden pohjalta minulle on muodostunut tietynlaiset elintarvikkeet, joita haluan käyttää päivittäin, ja joiden käyttäminen lisää turvallista rytmiä ja aikaasäästävää helpotusta arkeen.

Kannustaisin kaikkia, jotka mahdollisesti painivat ruokailujensa rytmittämisen ja ruuan määrän kanssa, tutustumaan suurpiirteisesti annoskokojen ravintoarvoihin, ja pitämään huolen siitä, että päivän aikana saa syötyä riittävästi ravintorikasta ja kunnollista ruokaa. Se miten ruoka rytmittää päivien kulkua ja miten se toimii ihmiskehoa eteenpäin puskevana energianlähteenä, on vähättelemättömän tärkeää. Riittävä ravinnonsaanti ei ole itsestäänselvyys, ja sen varmistamiseksi on silloin tällöin nähtävä vähän vaivaa, jotta siitä muodostuu tapa, joka kulkee vaivattomasti osana elämää. Itse olen päässyt polkua eteen päin jo hieman, mutta vielä riittää opittavaa kuitenkin vähän kaikesta.

Ostoslistalla - viikko 21

hedelmää: banaania, omenaa, päärynää, satsumia, avokadoa, tuoreita taateleita

marjoja: pakaste mustikkaa ja mansikkaa

vihannesta: parsakaali-kukkakaali-porkkana pakastepussi, tomaatti-kurkku-salaatti -setti, ruusukaalia, porkkanoita

proteiinilähteet: kidneypapuja, (seitifileet), kikherneitä, pehmeää Jalotofua, mantelipussi, chiansiemenet, Rainbown soijajogurttia

kuidut: ohrasuurimoita, Torinon täysjyvämakaronia, kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta, jälkiuunileipää, Linfrö & sesame riisikakkuja

lisukkeita: hummustarvikkeet, seitanleike

Tällä pötkin aika pitkälle. Simppeliä, helppoa ja hyvää. Jääkaappiin on ihan mukava tehdä valmiiksi esim. ohrariisi- ja papusatsi ja paistettua kalaa sekä höyrytettyjä kasviksia, niin ruoka-aikaan on huomio keskitettävä enää vain annoksen kasaamiseen. Ennakointi ja suunnitelmallisuus ovat asioita, joissa minulla on tapahtunut pientä kehitystä ja huomaankin niiden vaikutukset mielenrauhassani. :)

Entä sinä, suunnitteletko itse ruokaviikkosi ennakkoon vai toimitko aina spontaanisti ja itsevarmasti ilman suunnitelmia?