Treeni tökkii - mitä tehdä?

Jep, treenaamisen kanssa voi olla ihan oikeita "turhia" ongelmia, kuten kyllästyminen tai kiire.

Itse painin sarjassa, jossa tällaisten pienten haasteiden kanssa väitellään joka viikko. Oman kokemuksen takia olenkin joutunut etsimään ratkaisuja näihin haasteisiin. Listasin alle muutamia treenaamaan lähtemisen hidasteita ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja. Toivottavasti tästä on vähän apua joillekin, jotka pyörittelevät samanlaisia ajatuksia päässään kuin allekirjoittanut.

Jokainen liikuntaa harrastava kuitenkin tietää, että kun sinne treenille lähtee, niin sitä tulee harvoin kaduttua. Eli eikun kohti unelmia, esteitä ja niiden ylitse!

  1. Väsymys. Väsymys ei ole erikoinen haaste, ottaen huomioon Suomen ihastuttavan ja pimeän talviajan. Jotta tästä ei kuitenkaan tulisi treeniongelmaa, niin on hyvä huolehtia ja tehdä muutamia asioita liian väsymyksen peittoamiseksi. Hyvät yöunet on ensimmäinen juttu. Jos uni ei ole ollut syystä tai toisesta tarpeeksi sikeää, niin väsymykseen tehoava pikavinkki on myös juoda kupillinen laadukasta kahvia ennen 20 minuutin päivänokosia. Tuloksena on energiaboosti kuin taikaiskusta! Väsymys voi kieliä myös puutteellisesta levosta, eli ajasta jolloin et rasita kehoasi yhtään. Puhdasta lepoakin täytyy arvostaa ja sille on hankittava oma aikansa. Kaikesta huolimatta monesti tahtomattakin tehokkain lääke kaamoksesta johtuvaan väsymykseen on aktiivinen toiminta ja itsepintainen liikunta satunnaisesta vastahankaisuudesta huolimatta!
  2. Laiskuus. Joskus ihmistä laiskottaa, eikä mikään kuulostaisi niin hyvältä kuin makoilu ja puhelimen selailu tai telkkarin töllötys. Jottei tällaiseen laiskotteluun hukkaisi liikaa aikaa, niin on hyvä hallita omaa ajatteluaan riittävästi. Laiskuuden tunteen poistamiseksi ja treeni-innon lisäämiseksi auttaa motivoivan ja energisen musiikin kuunteleminen. Kannattaa kokeilla ennen kuin epäilee! Musat vaan täysille ja vaikka vähän jammailemaan - ennen kuin huomaakaan, niin ajatukset ovatkin kääntymässä treenin puoleen. Laiskurille sopiva innoittaja on myös treenikaveri ja yhteisesti sovitut treeniajat. Kun toinen on menossa kuntoilemaan yhteisesti sovittuun aikaan, niin eihän kaverin luottamusta voi rikkoa olemalla menemättä mukaan.
  3. Kiire. Aikataulut hallintaan ja päiväjärjestys tarkastukseen. Kiireen voi yrittää kitkeä pois jättämällä vähemmän tärkeitä asioita toiseen kertaan ja priorisoimalla itselle tärkeät menot ensimmäisiksi. On huolehdittava levosta ja liikkeestä tasapainoisesti. Jokainen tuntee itse, mikä määrä tehtävää on liikaa ja voi sen myötä miettiä, millaiseksi oman päiväjärjestyksen ja kaikki päivän menot suunnittelee. Organisointi niin aikatulullisesti kuin myös käytännöllisesti oman tilan ja tavaroiden säilytyksen suhteen vie jo pitkälle.
  4. Kyllästyminen. Tähän ratkaisuna on vaihtelu! Pyörittele omia treenejäsi vaihtelevasti ja usein. Muuta soittolistoja, joita saatat kuunnella harjoitellessasi. Keksi uusia tapoja harrastaa ja ota uudet asiat haasteina, jotka täytyy saavuttaa. Kyllästymisen suurin laukaisija on urautunut ote omaan treeniin, joten sitä muuttamalla harjoittelun pitäisi alkaa tuntua mielenkiintoisemmalta.
  5. Motivaation puute. Inspiroi itseäsi ja aseta joitain pieniäkin tavoitteita, jotka haluat saavuttaa. Mieti mitä varten haluat harjoitella ja pidä ajatuksesta kiinni. Haluatko voida hyvin, tuntea itsesi vahvaksi, jaksaa arjessa, näyttää hyvältä, menestyä tai jopa kokea useampia näistä asioista? Motivaation kasvattamiseen auttaa myös treenikaveri tai yhteisö, eli tällaisenkin asian voisi laittaa korvan taa ja aloittaa itselle sopivan lajiryhmän etsinnän. Mikäpä sopisi paremmin näin vuodenvaihteeseen! Itselle sopiva treenisuunnitelma ja liikuntaa tukeva ruokavalio pitää myös omalla tavallaan motivaatiota yllä, kuten myös inspiroiva musiikki ja treenivälineet ja -vaatteet, joita saa käyttää innolla.

Tämänlaisia ajatuksia. Oletteko siellä ruudun toisella puolella yhtään samoilla fiiliksillä vai onko teillä kenties erilainen näkemys treeni-innottomuuden syistä ja ratkaisuista? Olisihan näitä haasteita vielä pieni liuta lisää, mutta ajattelin nyt sivuta muutamaa itselleni yleisintä ja tutuinta asiaa, sillä niistä minun on luontevinta kirjoittaa. 

Näillä asioilla on ollut itselleni merkitystä ja toivon, että joku saa tästä myös vähän lisäpotkua tai inspiraatiota omaan arkeensa.

Jaksamista ja intoa elämään ja treeneihin. :)