Väsymykselle kyytiä - kuinka potkia itsensä hereille

Joskus tuntuu, että joko uuteen päivään herääminen tai yksinkertaisesti sängystä ylös nouseminen ovat ylitsepääsemättömän suuria vaikeuksia. Monena sellaisena aamuna olen antanut itseni olla laiska. Mutta entä jos on pakko toimia tai herätä aikaisin ihan vain hyvän unirytmin tai odottavien velvollisuuksien takia? Olen löytänyt itselleni muutamia asioita, joiden avulla saan väsymyksen pois tai siirrettyä sivuun siksi aikaa, kun on toimittava ja saatava itsensä siihen kuntoon, että on valmis poistumaan ulko-ovesta.

  1. Yöunet. Yritä mennä ajoissa nukkumaan. Pysyttele erossa kirkkaista näytöistä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Syö kevyt iltapala hyvissä ajoin ennen makuulle menemistä, niin sulamisprosessi alkaa mahassa, mutta et kuitenkaan tunne itseäsi nälkäiseksi sänkyyn mennessä. Jos sinun on vaikea nukahtaa, kokeile urheilla myöhäisillasta. Lähde lenkille, käy uimassa, mene pyörälenkille tai vedä salitreeni. Kyllä pitäisi väsyttää. Nukahtamisessa voi auttaa myös lehti tai kirja, johon vetää ajatukset ennen unille menoa. On hyvä heittäytyä hetkeksi muualle, jos omilla ajatuksilla on tapana jahdata juuri ennen nukahtamista.
  2. Herätyskello - tähän liittyy muutama pieni seikka. Pidä herätyskello etäisyydellä, että sen kuulee, mutta sen verran pitkällä, että joudut nousemaan aamulla sammuttaaksesi sen. Nouse lähes heti herätyksen jälkeen. Valitse herätysääni johon sinun on mukava herätä. Oikeasti, silläkin voi olla merkitystä.
  3. Herättyäsi aamulla herättele kroppaasi jo sängyssä ennen nousemista. Aloita varpaiden kipristelyllä ja etene nilkkojen pyörittelyyn, polviin, pakaroihin, sormiin ja hartioihin. Wakey, wakey! Veri alkaa kiertää ja ruumiinjäsenet saavat viestin toimia pian.
  4. Aamupala - tee jotakin, minkä syömistä odotat. Jos pidät puurosta, niin tee sitä. Voit piristää aamuasi myös vaihtelevilla lisukkeilla tai juomilla, kuten hyvällä teellä. Päivä alkaa paremmin, kun saa syödä jotakin, jonka näkemisestä ja maistamisesta tulee hyvälle mielelle. Sellaisen aamupalan takia tuntuu myös tarpeelliselta herätä.
  5. Aamutoimet - tee kaikki vessaan liittyvät toimet niin alussa kuin voit. Niin ne saa pois alta ja päiväjärjestyksestä. Sitten voit keskittyä täysillä henkisen puolesi herättelyyn sillä ajalla, joka on vielä kaiken laittautumisen jälkeen jäljellä. Itse huollan naamani, laitan piilarit ja pesen hampaat sillä välin kun puuroni kiehuu valmiiksi. Puuroani syödessä olen jo puolessa välissä heräämistä!
  6. Pukeudu - valitse vaatteet mieluiten valmiiksi jo illalla. Voit tehdä sen joko mielessäsi ennen nukkumaanmenoa tai sitten ihan konkreettisesti. Näin säästät aikaa ja aika paljon hermoja kallisarvoisessa aamussasi.

Kun oppii ajatuksen, että kaikki mitä aamulla saa aikaiseksi on kotiin päin, niin pääsee jo pitkälle. Mitä tehokkaammin toimii ihan heräämisen jälkeen, sitä enemmän aikaa löytyy kiirettömään hengähdystaukoon ennen kun on taas aika jatkaa päivän kulkua. Minkälaiset jutut auttaa itseäsi heräämään paremmin? Rauhallisia ja valoisia aamuja :)