OLETKO HAPANNAAMA?

Nyt tulee kulkaa asiaa. Toi toinen äiti on meijän perheen varsinainen ravintoasiantuntija, sattuneesta syystä. Joten annoin sille vuoron kirjottaa tänne teille. Nyt tarkkana!

 

 

Happo-emästasapaino on herättänyt niin paljon kiinnostusta, niin ajattelin jakaa nyt muutamia juttuja mitä on tässä matkan varrella oppinut. Mä en oo mikään ruokavalioasiantuntija enkä muutenkaan mikään pro tällä saralla, et ihan omalla vastuulla luet. 

Ihminen on rakentunut soluista, jotka on vastuussa kaikista elämälle tärkeistä kemiallisista sekä biologisista prosesseista. Jotta solut pystyy toimimaan optimaalisesti pitää niiden elinympäristön olla balanssissa. Eli lämpötila, ionikonsentraatio sekä PH tulee olla tiettyjen rajojen sisällä. Solujen sisällä tapahtuvan aineenvaihdunnan kautta syntyy sekä happoja sekä emäksiä, enemmän kuitenkin happoja. Sekä soluissa sekä veressä on puskureita, jotta solujen ph tai veren ph ei menisi liian happamaksi. Veri kuljettaa puskuroidut hapot niitä poistaviin elimiin. Keho koittaa pitää solun ulkopuolisen nesteen ph:n välillä 7,35-7,45. Mm munuaiset sekä keuhkot toimivat ylimääräisten happojen poistajina. 

Nykyaikainen ruokavalio on suurelta osin kehoa happamoittava. Lihaa syödään joka päivä, jopa pariin otteeseen, sit vedetään siihen päälle leipää ja maitotaloustuotteita, unohtamatta vielä kaikenlaisia sokeripommeja herkkujen muodossa.  Sit ehkä vedetään jotain kämästä porkkanaraastetta ja muutama salaatinlehti siinä sivussa. Me ollaan päätetty näköjään laittaa meiän puskurit kovalle koetukselle. Jos ajattelee tätä ihmisen evoluution kannalta, niin ennen ruokavalio koostu about 35% lihasta ja loput 65% oli kasvikunnan tuotteita. Tollon ruokavalio oli siis selvästi emäksinen. Tänä aikana kun ruokavalio on muuttunut, niin ihmisen aineenvaihdunta ja sen tarttema elinympäristö on pysynyt samana. Joten yksinkertasesti sun kroppaa ei oo tehty kestämään nykyaikaista länsimaista ruokavaliota. 

Ruokavalio ei ole ainut asia mikä kehoa happamoittaa. Siihen vaikuttaa myös stressi, kova urheilu, lääkkeiden käyttö, saasteet, mieliala yms. Et kannattais olla ilonen ja aurinkoinen koko ajan. Jei, mikset jo hymyile hapannaama?

Mutta eihän se nyt niin helppoa ole eikä mikään ole mustavalkoista..Jotta kroppa sais kaikki tarvitsemansa aineet, niin ruokavaliota ei tietenkään voi tarkastella vaan happo-emästasapainon kannalta. Siinä pitää huomioida, että ihmiset on yksilöitä. Kaikilla imeytyy erilailla eri ravinteet eli suoliston kunnollakin on suuri vaikutus tähänkin asiaan. Ja sit tietty se, että oot sä sohvaperuna vai himourheilija..Kaikki ei vaan pärjää millään pelkällä viherpiiperryksellä. Himourheilijan kannalta emäksisyys on hyvä juttu esim sen takia, kun emäksisessä kehossa olevat punasolut kuljettaa happea paremmin, mikä vaikuttaa mm. suorituskykyyn ja palautumiseen treenistä positiivisesti.

Hyvä vaihtoehto estää itteään tulemasta hapannaamaksi on lisätä ruokavalioon hyviä juttuja, sit voi välillä vetää myös niitä ei niin hyvää tekeviä ruokia. 

 

Mistä sitten tietää, että onko sitä hapannaama tai onko sellaseksi tulossa? 

Noh alkavia happaman kehon oireita voi olla esim. iho-oireet (check :-D), päänsäryt, vilustumiset, poskiontelontulehdukset, liman eritys ja tukkoisuus ja allergiat. Sit kun liikahappamuus lisääntyy tulee sit jo vähän rankemmat ongelmat/sairaudet eteen..Et kannattais reagoida ajoissa.

Miten estää itteään tulemasta hapannaamaksi ?

1. Juo riittävästi vettä (hyvälaatuista ja mielellään emäksisöityä vettä, jotta se putsaa kehoa hapoista). Hanavesi ei tällästä ole vaan se on lievästi hapanta..ja siinä nyt on muutenkin kaikkea shaibaa..Riittävästi tarkottaa minimissään 1 litra / 20kg. 

2. Lisää päivittäiseen ruokavalioon jonkun hyvän viherjauheen tai emäksisyyttä tukevan ravintolisän (esim Pascoe-jauhe: http://luontaistuotteet.net/pascoe/pascoe-emasjauhe-p-4630.html). 

3. Käyttää jotain hyvälaatuista suolaa (ruususuola, himalajansuola), josta saa mineraaleja. 

4. Rasvaa ittees päivittäin. Ei ulkopuolelta vaan sisäpuolelta siis. 2 rkl jotain hyvälaatusta öljyä, joita on esim Udo kasviöljysekotus, hamppu-tai pellavansiemenöljy. (Jos ei oo käyttänyt öljyjä aikasemmin paljoa kannattaa alottaa vaikka 1 rkl per päivä..)

5. Popsii vihanneksia niin paljon ku napa vetää. Mielellään niitä vihreitä kavereita, mitä vihreempää sen parempi. Ite oon huomannu, että se hoituu parhaiten joko vihersmoothien tai mehustuksen avulla. Siinä menee iso määrä vihreetä ihan huomaamatta. Ja ne maistuukin ihan hyviltä. (Toisella äidillä on kyllä eriävä mielipide mun tekemien sheikkien "hyvästä" mausta..ehkä mä oon vaan tottunut vetämään millon mitäkin litkuja ;)

Niin ja sit sellanen pikku juttu ku hengittäminen. Joo uskomatonta, mutta totta. Vaikka se on meille ihmisille elinehto niin silti tuntuu, että välillä ei muista hengittää, siis syvähengittää. En tarkota nyt sitä pinnallista stressihengitystä, mitä suurimman osan päivästä tekee. Vaan SYVÄÄ hengittelyä, niin että pallea pullistuu ja maha. (Aina ei tartte vetää vatsaa sisään et näyttäis timmiltä).

Tässä vielä nyt karkeeta listausta happamoittavista/emäksisöivistä aineista:

Happoja tuottavia aineita:

- Liha

- Maitotaloustuotteet

- kananmuna

- Viljat

- kahvi, musta- ja vihreätee (aijai mun ihana aamun kahvihetki..)

- sokeri

- alkoholi

Emästä tuottavat:

- Suurin osa kasviksista

- Hedelmistä ainakin sitruuna, greippi, verigreippi

Voimakkaasti emäksisiä kasveja on esim kurkku, oraat ja idut.

 

Kun tota listaa happamoittavista aineista lukee niin herää kysymys, että mitä mun sit pitäis syödä. No tarkotus ei oo tietenkään karsia kaikkia happamoittavia aineita pois ruokavaliosta. Tärkeintä on se suhde paljon sä vedät kumpaakin. Tiivistettynä ideaalista olis pitää 80% ruokavaliosta alkaalisena ja 20% happamana.

 

 

Niin. Ja jos jaksoit tavata tän sepostuksen tänne asti ni tässä olis porkkanaa varsinkin naisille.

Selluliitin kertyminen on merkki liiasta happamuudesta, eli jos haluu muhkuroistaan eroon ni ei muuta ku vaan emäksisöimään kehoa! Tadaa, päivä (ja reidet) on pelastettu :)

Sellaista asiaa toisella äidillä, pistää miettimään!