Remonttikohde

Sunnuntainen moi!

Loman jälkeistä arkea on ennätetty elää jo viikon verran ja alkuviikon kangertelun jälkeen loppuviikko sujui työmaalla jo hyvin rutiininomaisesti. Ja onhan se mukavaa kun olivat sitä mieltä, että kiva kun olen palannut.

Lomasta todettakoon sen verran vielä, että oli kerrassaan loistava neljä viikkoa. Ystäviä olisin toivonut ennättäväni nähdä enemmän, mutta mikäpä se tietenkin synkkinä syyspäivinäkään piristää parhaiten kuin ystävien seura eli korjataan tilannetta pitkin loppuvuotta tämän vuoden osalta.

Mutta tuohon otsikkoon.

Syksyisin sitä jotenkin herää aina siihen, että kesämässäilyt ovat tehneet tänäKIN vuonna tehtävänsä ja oma peilikuva korpeaa pahimpina päivinä niin, että tekisi mieli vaan painua peiton alle häpeämään eikä mikään vaate saa tomumajaa näyttämään edes siedettävältä.

En aio aloittaa mitään varsinaista dieettiä tai asettaa tarkkoja tavoitteita eli tarkoitus on vaan muuttaa ruokailutottumuksiaan ja saada itsensä liikkeelle vähän kerrallaan. Tokihan jostain valmiista ohjelmasta voisi olla apua alkusysäyksessä, mutta yritetään nyt aluksi ihan maalaisjärkeä käyttäen ja ystävien vinkkejä kuunnellen.

Keväällä pääsin (ainakin omasta mielestäni) hyvään alkuun ruokavalion keventämisen kanssa, mutta kesä kaikkine houkutuksineen tällaiselle kulkukoiran moraalilla varustetulle naiselle oli vastustamatonta! En ennen lomaakaan laskenut päivittäisiä kaloreita tai kulutusta järin tarkkaan. Lähinnä keskityin miettimään sen syödyn ruoan laatua ja määrää noin "silmämääräisesti" ja arkiherkuttelua vähensin roimasti. Viikonloppuisin annoin itselleni luvan herkutella, mutta ei sitä silloinkaan tullut syötyä övereitä.

Olo oli reippaasti kevyempi vaikka konkreettisesti tippuneiden kilojen kohdalla puhuttiin yhden käden sormilla laskettavasta määrästä. Ylimääräisiä hiilihydraatteja myös karsin mutta mistään karppaamisesta ei tosiaan voinut puhua. Ja vettä tuli nautittua useimmiten sen päivittäisen suosituksen ylärajoilla.

Viime viikko siis on palauteltu mieleen niitä hieman terveellisempiä tapoja täyttää vatsansa ja vaikkei mitään näkyvää ole tietenkään tapahtunut, niin olo on vähemmän "tukkoinen" kuin yleensä.

Pääasiassa päivittäiset ruokailut pitävät sisällään rahkaa, raejuustoa, hedelmiä ja/tai marjoja, salaattia/pastaa/keittoa. Sitä on vaan jotenkin melko mielikuvitukseton vaihtoehtojen suhteen, että pitänee vähän pläräillä netistä vinkkejä ettei tursu pian kanasalaatti korvista ulos.

Välipaloiksi olen hamunnut kaupoista proteiinipatukoita, mutta joka kerta niitä tuoteselosteita lukiessani jään miettimään, että onko se valitsemani pötkö syömäkelpoinen vaihtoehto? Osuisiko sinne ruudun toiselle puolelle joku, joka osaisi antaa edes löyhemmän nyrkkisäännön paljon välipalaksi kaavaillussa patukassa olisi syytä olla proteiinia, hiilareita (&sokereita) per 100 grammaa, että ei menisi ihan suklaapatukka-asteelle? Noista saisi vaan hyvän backupin jos ei aina satu olemaan iltapäivällä muuta sopivaa käden ulottuvilla.

Ei siis muuta kun keveämpää alkavaa viikkoa itse kullekin. :)

 

Saija