Lentoreittejä ja hotellikokemuksia Kapkaupungissa ja Krugerin kansallispuiston maisemissa.

Heippa hei.

Oltuani perjantaina tuntitolkulla laskettelurinteessä muistan taas, mikä on kivaa talvessa. Mutta totuuden nimissä kaipaan jo nyt takaisin aurinkoon, ja mielellään Afrikan aurinkoon.

Moni tuntuu haaveilevan matkasta Etelä-Afrikkaan, ja minulta on kyselty matkan hintaa ja lentoreittejä. Olin siellä työmatkalla, eli matkan maksoi edustamani kosmetiikkafirma. Täysin siis en osaa juuri tämän matkan hintoja kertoa, mutta selvitin hintatietoja internetin ihmeellisen maailman avulla.

Menolento:
Lensimme Helsingistä Istanbuliin, missä tapasimme pohjoismaiset kolleegani, ja jatkoimme yhdessä matkaa Istanbulista Kapkaupunkiin. Lento Helsinki-Istanbul kesti noin 3,5 tuntia. Ja Istanbulista Kapkaupunkiin se taisi viedä 11 tuntia. Ihan en ole varma, koska minä olen sellainen melko rento matkustaja, joka ei paljon kelloa katsele. Se kestää minkä se kestää, ja perillä ollaan kun pyörät koskettaa kiitorataa.

Hotelli Kapkaupungissa:
Saapuessamme Table Bay hotelliin upealla Waterfrontin alueella, meitä odotti tervetulomaljat ja viiden tähden lounas (tämä on ihan Annin oma lounasluokitus).
Valitsisin itsekin hotellin juuri Waterfrontilta, upeiden ostosmahdollisuuksien ja laajan ravintolatarjonnan takia.
Toinen alue, missä viihtyisin erityisen hyvin, on Camps Bayn ranta.

Trivagosta katsottuna kahden hengen huoneen saisi Table Baystä helmikuussa hintaan 380€/yö.
The Table Bay (kuva hotellin sivuilta)

Tervetuliaislahjat hotellihuoneen sängyllä.
Hotellihuoneesta näköalat Pöytävuorelle.
Toimivat konferenssitilat
Hotellin aula
Hotellin takapihan puolelta oli kulku elämää kuhisevalle Waterfrontin alueelle, ja sisäkautta pääsi suoraan suureen ostoskeskukseen.

Lasikuisti johdattaa etupihalta hotellin aulaan.
Allasalue
Runsas aamiainen nautittiin ulkoterassilla auringon paisteessa, tai sisällä taitavaa pianistia kuunnellen.
Nautinto on täydellinen, kun aamiaisella pöytään tarjoillaan hopeisen kuvun alta paljastuvaa lemppariani; Eggs Benedigt lohella. NAM!
Going to the bushes.
Puolessa välissä viikkoa siirryimme pienellä koneella Kapkaupungista Hoedspruitiin suorastaan naurettavan pienelle lentokentälle. Matkatavaratkin tuotiin traktorilla suoraan etupihalle, mistä ne laitettiin rangereiden ajamien avojeeppien kyytiin.

Kun matkustamme Mary Kay matkoilla, meitä kohdellaan kuin kuninkaallisia, ja pienimmätkin yksityiskohdat on huomioitu. Lentokapteeni kuulutti nousun jälkeen hyvää lentomatkaa, ja erityisesti Mary Kay ryhmälle hyvää matkaa kohti Kapama River Lodgea. Kyllä me oltiin jeelleetä! Samoin ennen laskeutumista kuulutuksessa toivotettiin meille upeita kokemuksia Afrikan aavikoilla. Pieniä asioita, jotta tunnemme itsemme arvostetuiksi. Mieletöntä!
Kohti savannia.

Hoedspruitin lentokenttä.
Matkalaukkuja odotellaan...
... ja sieltähän ne matkalaukut saapuivat.
Ajoimme hiekkateitä ehkä puolisen tuntia ja saavuimme eksoottisimpaan hotelliin, missä olen koskaan käynyt.
Vuonna 2011 olimme viikon konferenssimatkalla Sun Cityssä Palace of the Lost City hotellissa, ja luulin silloin nähneeni kaiken. Mutta tämä oli jotakin aivan muuta! Kapama River Lodge keskellä savannia, missä villit eläimet käyskentelivät vapaana. WOW!
Perillä! Kuvassa kollegani Raija Kallio-Majanen.
Hotellihuone, jossa parveke suoraan villiin luontoon, ja vielä ensimmäisessä kerroksessa ihan maan tasalla.
Kylpyhuoneesta näköalat luontoon
Aamiais- ja lounasravintolan vieraina, ja röyhkeinä ruokavarkaina, juoksenteli "Peppi Pitkätossun apinoita"
Uima-altaat
Hotellin aula
Kerran näin hotellin käytävällä kaiteen takana impalan. eli pala-antiloopin.
Illallisbuffet oli monipuolinen ja ruuat todella herkullisia. Yhtenä iltana näimme virtahevon, joka käyskenteli ravintolan lähistöllä.
Aamuteetä ja pientä hiukopalaa sai ennen klo.06.00 starttaavaa safaria ja varsinainen luksusaamiainen nautittiin vasta klo.9-10 maissa safarin jälkeen.
Spa-osastolle mennessäni yli-innokkaat apinat kieppuivat ympärilläni, kunnes lopulta ajoin ne tiehensä.
Kuntosali. Ja kukas se sieltä löytyikään...Yllätys!
Spa osasto
Tärkeä varoituskyltti. Villi luonto on täysin kosketuksissa hotellin kanssa, eikä ympärillä ole aitoja.
Uskomattomia kokemuksia Safareilla

Hotelli, safarit  lähes sylissä oleva luonto eläimineen hurmasivat minut täysin. Olimme molemmat sitä mieltä, että tämän kokemuksen haluamme tarjota lapsillemme. Kysyimme hotellista hintaa nelihenkiselle perheelle, ja olisittepa nähneet ilmeeni, kun selvisi, että se maksaa noin 1300€ yö.
Siis 1300€ per YÖ!!!

Tässä kävi vähän kuin meidän pyöreän sängyn ostossa joskus vuosia sitten. Niitä kun ei löytynyt kuin Ikealta ja Hästensiltä. Ikean sänky oli pitkälle miehelleni liian lyhyt, ja kun soitin paikalliseen huonekaluliikkeeseen tiedustellakseni, josko heillä olisi Hästensin pyöreä sänky nähtävillä, meinasin tippua tuolilta kuullessani hinnan. Se oli iloksemme tarjouksessa ja maksoi enää 29 900€, ja olisimme erittäin tervetulleita katsomaan sitä livenä.
Kyllä juu, see you soon again Kapama River Lodge ja tottakai, tulemme heti huomenna testaamaan sitä sänkyä. NOT!

Tämä matka oli siis todella once in a lifetime -kokemus.

Seuraavassa postauksessa ikimuistoinen THE BIG FIVE.
Paluu
Kotimatka alkoi ennen puolta päivää, ensin autokyydillä hotellilta Hoedspruitin lentokentälle. Sieltä lensimme noin tunnin matkan Johannesburgiin, ja sieltä edelleen 9 tuntia Istanbuliin. Istanbulista vielä 3,5 tuntia synkkään Helsinkiin, jonne laskeuduimme vuorokausi sen jälkeen, kun olimme lähteneet hotellista keskeltä aurinkoista aavikkoa.
Pinkit laukut autoon ja kohti lentokenttää.
Tiellä oli paikoittain ruuhkaa.
Lentokentän lähtöaula ;)

Kapkaupunki - Hoedspruit
Hoedspruit - Johannesburg

maksaa yhdeltä aikuiselta 427€

Karu paluu Helsinki-Vantaalle... ei lisättävää.

Tässä vielä ravintolasuositus Kapkaupunkiin matkaavalle: Restaurant GOLD ja neljäntoista ruokalajin illallinen.