Viisi vinkkiä kouluikäisten välipaloiksi

Olen painiskellut itse tämän haasteen kanssa jo pidempään: mikä olisi helppoa, terveellistä ja ravitsevaa välipalaa koulusta kotiin palaaville lapsille, saati kesälomalaisille, silloin kun itse en voi olla heitä ruokkimassa.
Tässä joitakin keksintöjäni. Jos tykkäät ideoista, niin paina "tähti". Ja jos sinulla on lisää hyviä ideoita meidän arkea helpottamaan, kommentoi ihmeessä.

VINKKI 1. Töhnät!

Meillä rakastetaan kaikenlaisia "töhniä". Niitä sitten laitetaan leivän päälle, syödään salaatin kanssa tai melkein minkä tahansa kaverina.

Käytä vaikka savulohta, tilliä ja katkarapuja. Mausteeksi herbamare yrttisuolaa. Notkeutta saa tarvittaessa kermaviilillä. Toinen mahtava töhnä tulee kun paistat öljyssä porkkanaraastetta, ja lisäät sen valkosipulin ja suolan kanssa turkkilaiseen jogurttiin.

Lasten on helppoa käyttää valmiita "töhniä" jääkaapista, eikä niitä tarvitse lämmittää. Tässä on purkki kermaviiliä ja saman verran turkkilaista jogurttia, nippu tuoretta tilliä ja pussillinen sulatettuja katkarapuja. Suolaa maun mukaan.
Meillä syödään gluteeniton, mieluiten kasvispainotteista ja vähäsokerista evästä. Olen siinä mielessä tiukkapipo, että meillä ei ole, ei ole ollut, eikä tule mikroaaltouunia. Eli lapset ovat melko pienestä asti osanneet lämmittää itse ruokansa paistinpannulla. Mieluiten kuitenkin varaan sellaista välipalaa, mitä ei tarvitse lämmittää, yhdestä syystä:. Keittiön siisteys!

VINKKI 2. Minun ultimate favorite: turkkilainen jogurtti!

Parasta se on suolatuilla cashew pähkinöillä ja lorauksella agave siirappia. Ei se kevyin versio, mutta taivaallista!
Tässä on turkkilaista jogurttia, suolattuja cashew pähkinöitä, mustikka-pellava rouhetta, härkäpapurouhetta ja tilkka inkiväärisiirappia. Coctail-lasit on meillä käytössä jatkuvasti, sillä välipala tai iltapala näyttää paljon houkuttelevammalta kauniissa astiassa.

VINKKI 3. Hedelmäsalaatti.

Toimii aina, helppo tehdä iso satsi kerrallaan ja nopeasti muunneltavissa maustamattoman luomujogurtin, soya-tuotteiden tai raejuuston kanssa.
Muistan itse miten ihanaa oli, kun koulun jälkeen jääkaapissa odotti valmiiksi nimikoitu ruoka lautasella. Siitä tuli aina niin rakastettu olo -KIITOS äiti. Se on yksi niistä monista asioista, jonka olen halunnut siirtää perintönä lapsilleni.
Usein olen lapsia vastassa koulun jälkeen, ja silloin kun en ole, YRITÄN varata jotain valmiiksi. Mutta en suinkaan joka kerta, koska kyllä 9- ja 11-vuotiailla täytyy sen verran survival-taitoja olla, että osaavat jääkaapista itsekin löytää murinaa henkensä pitimiksi. Kanaemo ei aina ole se paras emo.

VINKKI 4. Rahkaa ja marjoja.

Rahkaa löytyy vaikka mitä makuja. Sekoitan aina kaksi osaa maustamatonta rahkaa ja yhden osan makurahkaa. Tavallisessa makujogurtissa kerrotaan olevan valtavasti sokeria, jopa 8 sokeripalaa yhdessä pienessä jogurttipurkissa, joten suosin ennemmin maustamattomia vaihtoehtoja. Ja rahkassa on enemmän proteiinia.
Tässä 1/3 Valion sitruuna-lakritsa rahkaa ja 2/3 Ehrmann maustamatonta rahkaa ladottuna kerroksittain tuoreiden mansikoiden, banaanin ja kauraleseiden kanssa.

5. Omin käsin rullalle!

Flat breadit, lepuskat, tortillaletut tai edellisenä päivänä valmiiksi paistetut tavalliset letut... Kaikki, minkä saa rullalle. Lapset osaavat itse täyttää ne salaatilla, juustolla, minitomaateilla, kurkulla ja millä milloinkin. (Mitä kaapista löytyy).

Tässä versiossa on kotitekoista tsatsikia, salaattia, kurkkua, kebablihaa köfte-mausteella maustettuna ja fetaa.

Kohta se siis alkaa, ihana kesäloma lapsilla. Toivottavasti näistä eväistä sait inspiraatiota omien lomalaistesi välipaloiksi.
Kivaa jos kerrot sinun eväsvinkkjeä, niitä ei koskaan ole liikaa.

Lumoavia kesäpäiviä toivottelee Anni