NETTIVALMENNUKSESTA ARJEN RUOKAVALIOKSI

Marraskuun parin viikon all inclusive lomaherkuttelun jäljiltä olo kropassa on ollut täyteläinen ja turvonnut, joten päätin ennen lähitulevaisuudessa siintävää jouluähkyä tarkastella mitä lautaselle päätyykään arkena. Heti reissun jälkeen vetäisin pienen ketoosikuurin, joka yhdistettynä jet lagiin sai aikaan yöunien katoamisen. Turvotus katosi, mutta niin teki unikin eli toistaiseksi ei jatkoon.

Tuorepuuro karpaloilla

Mitä ja miten normaalisti syön, pohjautuu pitkälti siihen mitä keho ja mieli pyytää. Suurimman osan vuodesta en noudata erityistä ruokavaliota, vaan pyrin tekemään jatkuvasti hyväksi havaittuja itselle parempia valintoja.

Pääpiirteittäin nämä valinnat ovat ylimääräisen rasvan ja sokerin karsiminen arkiruoasta (syön kumpaakin mieluummin herkkupäivinä, jos syön) ja hiilihydraattien sopiva annostelu sekä ajoittaminen päivän aikana. Ajoittamisella tarkoitan, että säästelen hiilarit yleensä niihin hetkiin, jolloin ne palvelevat parhaiten eivätkä väsytä turhaan. Esimerkiksi aamulla syön muun aamupalan ohessa puuroa, lounaalla ja joskus välipalallakaan hiilareita ei erikseen ole (virkeystaso ei laske ja työteho istumatyössä säilyy), iltaruoalla heti treenin jälkeen ja myös iltapalalla hiilareita perunasta/riisistä/pastasta/nuudelista/puurosta/kauraleivästä jne. 

Aamupala: maitorahka, sokeriton mehukeitto, mustikka ja lesitiini
Aamupala: maitorahka, sokeriton mehukeitto, lesitiini ja vehnälese

Ajoittaminen on jäänne Fitfarmin Bull's All Out -valmennuksesta, jonka olen vetänyt sekä buildina että dieettinä läpi. Valittavina ovat siis joko miinuskalorit tai pluskalorit aivan oman tavoitteen mukaan. Nettivalmennuksista on tullut iso ilmiö ja kaikki tuskin ovat laadultaan sitä mitä rahalla kuvittelisi saavan, mutta rehellisesti omakohtaisesti koettuna All Out -valmennusjakso on hintansa arvoinen motivaattori. Liityin itse mukaan siinä vaiheessa kun treenit tuntuivat tahkoavan paikallaan, mieli oli kuormittunut töistä ja treenien laatua ei siksi itse jaksanut valvoa. Nuupahtanut treenimotivaatio sai uuden nousukauden, kun sekä ruokailut että treenit olivat valmiiksi suunniteltu ja joka viikko tekeminen nousi leveliltä toiselle. 

Aamupala: puuro, maitorahka, sokeriton mehukeitto,, hedelmäsose, kauraleipä, vähärasvainen Oivariini, kalkkunaleike, kurkku

Varsinaisia treeni- tai ruokaohjeita en valmennuksesta jaa, mutta keskiverto ruokapäiväkirjastani saa hyvän käsityksen siitä millainen ideologia ruokavaliossa on. Ruokapäiväkirja on päivästä, jolloin ihme kyllä mitään ylimääräistä herkkua ei eksynyt suuhun.

Illallinen: vähärasvainen pizza. Itsetehty pizzapohja durumjauhoista, tomaattimurskasta kokoon keitetty mausteinen tomaattikastike, täytteenä katkarapu, säilyketonnikala (vedessä), punasipuli, 3% fetajuusto ja rucola
Illallinen: kana fileesuikale, keitetty jasmiiniriisi, raejuusto, wokkivihannekset

7.30 Tyhjään vatsaan 3-4dl vettä, jossa sitruunamehua, glutamiinia ja l-arginiinia. Lisäksi vitamiineina maitohappo, c&d-vitamiini (+ joskus Omega 3). Aamupuuro tuorepuurona, tuorepuurosta ylijäänyt rahka mehukeiton kanssa, pari kuppia kahvia rasvattomalla maidolla.

11.30 Laiskan kokin pasta bolognese eli 10% jauhelihaa, Mutti Polpa tomaattimurskaa, yrttejä, valkosipulimurskaa, raejuustoa.

14.00 Heraproteiinia ja pähkinöitä

18.00 Kanafilettä, riisiä, wokkivihanneksia, raejuustoa

21.30 Maustettu proteiinirahka, marjoja, mct-öljyä ja magnesium tablettina

Illallinen: kylmäsavulohi, raejuusto, wokkivihannekset ja lohkoperunat

Pyrin aina siihen, että aterioita on päivän aikana viisi. Varsinkin nyt joulukuussa myönnän syyllistyneeni ruokavälin venyttämiseen ja useina iltoina järkevän iltapalan laiminlyöntiin. Kynttilöiden loimottaessa tunnelmallisesti ja joululaulujen soidessa toiseen käteen eksyy monesti punaviinilasillinen ja toiseen suklaarasia. Tässä on parantamisen varaa, mutta toisaalta tiedän jo etukäteen etten jaksa kovin kauaa vastaavaa herkkujaksoa ylläpitää. Tammikuussa alkaa jälleen perinteinen tipaton sekä herkkulakko, joita ei lopulta ole edes vaikea ylläpitää kun päätös lähtee omasta itsestä. Kerran pari vuodessa tulee yleensä muutenkin pidettyä pidempi kausi, jolloin herkut ja alkoholi ovat ehdoton ei. Pienen paussin jälkeen lemppariviinitkin maistuvat taas älyttömän paljon paremmilta!

All out tankkauspäivältä: lettuja, vadelmahilloa, vähärasvaista vaniljajäätelöä, tuoreita marjoja
Joulukuu 2018 ja nykyhetken treeni-ideologia: tee sitä, mikä tuntuu just silloin kiinnostavalta

Postauksen kuvituksena on pääosin puhelimen syövereistä satunnaisia ruoka- ja salikuvia valmennuksen ajalta. Tuo vähärasvainen pizza on ehdottomasti yksi lemppareistani ja siihen voin joskus jakaa kehittämäni reseptin, jota varioimalla saa pidettyä sen terveellisemmän pizzaperjantain.

Onko sinulla kokemuksia jonkin ruokavalion noudattamisesta tai nettivalmennuksista?