JOULUN UNELMALAHJA LIIKKUJALLE - VAI ONKO SITTENKÄÄN? SUUNTO 3 FITNESS KÄYTTÖKOKEMUKSIA

Vielä pari vuotta sitten olin kellokapinallinen ja vahvasti sitä mieltä, että kellonajan tarkistamiseen kelpaa hyvin puhelin ja rannekellolla ei arjessa ole mitään lisäarvoa. Sittemmin on mielipide on muuttunut täysin ja nyt arkena sekä pyhänä ranteessa koreilee aina kello. Omistan myös klassisen rannekellon, mutta menevämpään tilanteeseen on ehdottomasti oltava oma aikarautansa. Aiemmin suosin Casion Baby-G -mallistoa, kunnes pitkän väsytystaistelun tuloksena antauduin Suunnon houkutteleville myyntiargumenteille. Myös Kirsi kirjoitteli äskettäin omasta kellostaan. 

Reissussa oli kätevä tarkistaa kaksoisajan avulla paljonko kello onkaan Suomessa

"Meet your better self." -Suunto

Suunto on ollut käytössä nyt useamman kuukauden ajan ja kellon kapasiteetista alkaa olla jo hyvä käsitys. Perusajatuksenahan on että Suunto 3 Fitness tallentaa aktiivisuustiedot ympäri vuorokauden ja koostaa yhteenvedon sykkeestä, askeleista, kalorinkulutuksesta sekä levosta. Pohjautuen treenilokiin ja kuntotasoon kello myös muodostaa viikottaisen harjoitussuunnitelman sekä ohjaa laatimansa harjoituksen aikana mm. sykealueiden pidossa kuntotasonnostoa ajatellen. Kello, tietokone ja valmentaja killuvat siis ranteessasi. Lisäksi koko paketti on vedenkestävä 30 metriin saakka ja bluetooth yhteydellä viestit ja puhelut saa näkymään myös kellon näytöllä.

Kellontaulun ulkoasua saa muokattua mieleiseksi

Ulkoisesti kello on pelkistetty ja erittäin kevyt. Ennen käyttöönottoa olin varma, etten tule nukkumaan kello kädessä säännöllisesti koska se häiritsee untani olemassaolollaan (taustatiedoksi: en saa unta edes sormus sormessani koska se painaa mukamas ikävästi).

Ensimmäisenä yönä toki tunsin kellon kädessäni, mutta viimeistään kolmantena yönä sitä ei enää huomannutkaan. Approved!

Yön jälkeen kello koostaa levosta yhteenvedon, jossa näkyy unen määrä suhteessa tavoitelepoon, nukahtamis- ja heräämisaika, keskisyke, mahdollinen aika hereillä sekä syvän unen määrä. Näiden arvojen pohjalta kello laskee prosentuaalisen unenlaadun ja määrittää paljonko voimavaroja on alkavaan päivään käytettävissä. Olen toisinaan sen verran levoton nukkuja, että kello tulkitsee tuon levon hereilläoloksi. Seurauksena voimavarat päivään ovat melko matalat, jos siis pelkästään kellotaulusta tulkkaa. Selkeää kaavaa laadukkaan ja huonon yön välillä en ole vielä hahmottanut, mutta ilmeisen loogisesti pidempi syvän unen jakso korreloi korkeamman unenlaatuprosentin kanssa yksiin. Koko kellon käyttöhistoriani jaksolla tarkasteltuna unenlaaduksi on tullut lukemia 25 ja 95 prosentin välillä.

Unenlaadun yhteenvetonäkymä

 

Stressi- ja voimavaralukemaa on hauska seurata, mutta itse otan sen puhtaasti viihdearvon kautta. Arvoihin kannattaa suhtautua varauksella, esimerkiksi tietokoneella työskentelyn kello usein tulkisee palauttavaksi toiminnaksi, vaikka fyysisesti ja henkisesti olo on kaikkea muuta pitkän istumajakson jälkeen. Toisinaan kello kuitenkin onnistuu saamaan kiinni stressitilasta ja ilmoittaa parin tunnin opiskelurupeaman jälkeen moodin olevan stressaantunut. Kellon voi ajatella antavan suuntaviivat kehon ja mielen huomioimiselle, mutta hyödyllisemmäksi koen oman kehon kuuntelun ilman kellon tarjoilemia ennakko-oletuksia.

Urheilulajeja on listassa valittavana monipuolisesti. Kaipaisin harjoittelulajiksi porrastreeniä omien treenimuistiinpanojen tueksi, mutta pystyn kyllä elämään sen kanssa että valitsen lajiksi juoksumaton, sisäurheilun tai juoksemisen riippuen siitä teenkö treeniä sisällä salilla vai ulkona muun lenkin yhteydessä. Lähimmän oikean lajin valinta kannattaa, sillä lajin ollessa väärä ei kello osaa tulkita sykkeen ja liikkeen yhteisvaikutusta ja tuloksena saattaa lajikombinaatiosta riippuen olla joko liikaa tai ei ollenkaan askelia. Puhelinsovelluksen kautta laji on kuitenkin tarvittaessa helppo muuttaa harjoitukselle jälkikäteenkin.

Askelmittaus toimii kellossa ilmeisen herkästi ja Suunnon mukaan kello saattaakin tulkita joitakin pelkällä kädellä tehtyjä liikkeitä askeliksi. Tämä on varmasti totta jos kellon tallentamaa askelmäärää katsoo. Päivinä, jolloin olen vasta vain siivonnut kotona, ei askeleita loogisesti ajatellen pitäisi olla montaakaan. Silti kellon mukaan päivä on jo mukavasti käynnissä kohti tavoiteaskelmäärää. Verrattuna puhelimen tallentamaan päivittäiseen askelmäärään ero on huima ja kellon perusteella päivätavoite täyttyy paljon ennen puhelimen laskuria. Toki hyvä kuitenkin muistaa, että mittaustapakin laitteilla on täysin eri eikä puhelin ole aivan koko aikaa taskussa.

Esimerkiksi lenkillä mittaus toimii varmasti melko moitteettomasti, sillä käsien liike on lähes vakio ja näin ollen kello osaa sitä hyvin tulkita. 

Sanoisinkin askelmittauksen olevan tässä kellossa mukava bonus ja osalle käyttäjistä varmasti eräänlainen kannustin pysyä päivän mittaan liikkeessä, mutta mikään absoluuttiinen totuus päivän kulutuksesta se ei ole. Mikäli lenkin tekee käyttäen apuna puhelimen GPS-paikannusta, on mittaustulos ainakin kilometrimääräisesti tarkempi ja suorituksen vaiheita on mahdollista tarkastella karttanäkymän kautta.

Käytössäni ei ole kelloon saatavilla olevaa lisäsykevyötä eli sykkeenmittaus tapahtuu ranteesta. Ohjeissa kelloa suositellaan pidettävän kohdassa, jossa kudosta on riittävästi alla. Itse pidän kelloa urheillessa useimmiten kellotaulu ranteen alapuolelle käännettynä ja riittävän kaukana ranteesta mitattuna. Rannemittaus toimii näin ehkä hieman paremmin, sillä kyynärvarressa on riittävästi kudosta ja iho käden alapuolella ohuempaa.

Myös kireyden kanssa saa olla tarkkana, sillä liian löysä tai liian kireä ranneke aiheuttaa ajoittain sykkeen katoamisen. Aluksi seurasin kellon työskentelyä salillakin herkeämättä ja huomasin tilanteita, jolloin olin juuri lopettanut kovemman sarjan ja syke mittarin mukaan vain laski. Näinköhän? Tämä virhe korjaantui sillä, että tarkisti kellon kireyttä ja useimmiten kellon kevyt painaminen paremmin vasten ihoa sai aikaan sykkeen nousun odotetulle tasolle. Toisaalta kelloa ei voinut laittaa lähtökohtaisesti myöskään liian tiukalle, jotta verenkierto ei kireyden vuoksi esty ja vaikuta sitä kautta mittaustulokseen. 

 Vaikka rannemittaus vaikuttaa toimivan enimmäkseen hyvin ja suht vaivattomasti, olen vakuuttunut että data olisi tarkempaa perinteisen vyön kanssa. 

Suunnon akunkesto on ihan ok siihen nähden, että kello latautuu nopeasti. Jos kello on käytössä ympäri vuorokauden, kestää akku noin kolme vuorokautta. Oma lataussyklini on joka kolmas päivä ja kello myös itse ilmoittaa kun akku on vähenemässä ja ehdottaa olisiko aika ladata ennen seuraavaa treeniä. 

Puhelinapp toimii näppärästi ja on erittäin helppokäyttöinen. Sovelluksen kautta saa selattua yhteenvetoja mm. kalorikulutuksesta per päivä, samoin päiväkohtaiset unitiedot. Mikä jää puuttumaan on tuntikohtainen erittely esimerkiksi unesta; missä vaiheessa syke kävi matalimmalla, mihin aikaan mahdollinen herääminen ja unen katkeaminen oli. Samoin toivoisin näkeväni päivän kulutuksesta tarkempaa statistiikkaa per tunti, jotta omaa päivärutiiniaan voisi muokata aktivoivammaksi. Meiltä löytyy taloudesta Suunnon lisäksi myös uudempi älykello Polar Vantage M. Sivusta seuraan hieman kateellisena Polarin puhelinsovellusta, sillä siinä on juuri nämä kaivatut lisäominaisuudet. Jospa Suunto toisi edes jotakin lisää omaan appiinsa päivitysten myötä.

Sovellus näyttää kulutettujen kalorien osuuden päiväkohtaisesti

Lisäksi toiveeni olisi, että GPS toimisi ilman puhelinta, tosin ymmärrän että mm. tällä houkutellaan kelloltaan enemmän toivovia investoimaan muihin Suunnon kellomalleihin. Lähes ainahan puhelin nykyisin jopa lenkillä taskusta löytyy, mutta mahdollisuus sen kotiin jättämiseksi olisi mukava olla olemassa. Myös tämä GPS paikannuksen puute on otettu huomioon Polarin Vantagessa ja kello ei tarvitse parikseen puhelinta.

Tiivistettynä Suunnon sanoin kello soveltuu "harjoitteluun ja terveellisen elämäntavan ylläpitoon". Data, jota kellosta irtoaa on kiehtovaa, mutta ei ehkä sellaisenaan tarjoa työkaluja terveellisemmän elämän aloittamiseen jos levon, liikunnan ja elintapojen kombo ei ole jo jollain tasolla hanskassa. Ehdottomasti plussana on helppokäyttöisyys ja valikon selkeys. Tässä kellossa ei mielestäni ole mitään ylimääräistä, mutta toisaalta on myös vaikea keksiä mitä välttämätöntä se kaipaisi lisää. Kaikenkaikkiaan kello on onnistunut sekoitus muotoilua, teknologiaa ja täyttää hyvin juuri sitä markkinarakoa, johon se on kehitetty: matalan kynnyksen sporttikelloksi. Mikäli olet urheilija, teknologiaan hurahtava tai muuten vain kellohifistelijä, huomaat ehkä ennen pitkään suunnittelevasi jo kehittyneemmän mallin hankintaa. Suunto Fitness 3:n tarjoama data omasta aktiivisuudestani on periaatteessa riittävä, mutta aika näyttää pysynkö Suunnossa vai voittaako uteliaisuus ja loikkaanko myöhemmin esimerkiksi Polarin talliin.

Onko sinulla kokemuksia Suunnoista tai muista urheilukelloista?