Hamina Tattoon kulisseissa

Kukaan ikinä Haminaan tutustunut ei ole voinut olla kuulematta sotilasmusiikkitapahtuma Hamina Tattoosta, vai löytyykö vielä joku? Tänä vuonna elokuun ensimmäisellä viikolla Tattoo järjestetään jo 14. kerran.

Mutta kuinka moni on tullut ajatelleeksi, miten Tattoo tehdään? Mitä työvaiheita tarvitaan ja kuinka paljon, jotta tämä Haminan kaupunkikuvan totaalisesti muuttava, noin 100 000 osallistujaa keräävä tapahtuma saadaan toteutettua. Lähdin selvittämään sitä Rautakorttelissa sijaitsevaan Hamina Tattoon toimistoon, osoitteeseen Raatihuoneentori 16.

Kuva: Petri Hiironen

Toimistossa työskentelee kuusi työntekijää, joilla jokaisella on oma tärkeä tehtävänsä tapahtuman järjestämisessä. Määrä saattaa kuulostaa vähäiseltä ja tietysti tekijöitä tarvitaan Tattoo-viikolla enemmän. Keitä nämä muut ovat? He ovat talkoolaisia erilaisista yhdistyksestä tai sitten keitä vaan, jotka haluavat olla mukana tapahtumassa omalla vapaaehtoisella työpanoksellaan. Eli vaikka juuri sinä!

Toiminnanjohtaja Hannu Kaukiainen kertoo, että työntekijöiden ns. kennosto laajenee sitä mukaa, mitä lähempänä Tattoo-viikkoa ollaan niin, että kaikenkaikkiaan työntekijöitä on kolmisensataa. Yhdistykset ja vapaaehtoiset vastaavat liikenteenohjauksesta, järjestyksenvalvonnasta ja yövalvonnasta. Lisäksi he huolehtivat käsiohjelmien myynnistä ja toimivat paikannäyttäjinä. Haminan Hywät Asukkaat elävöittävät tapahtumaa ja oppaat neuvovat info-pisteessä sekä auttavat ulkomaisia soittokunta. 

Kuva: Vesa Hovi

Hannu Kaukiainen kertoo, että tämän vuoden Tattoon järjestelyt ovat hyvällä mallilla. Ohjelmarunko on valmis ja esiintyjät varmistuneet, mutta " miljoona" pienempää asiaa on vielä tehtävänä. Tapahtuman järjestäminen on pitkäjänteistä työtä. Tattoo-viikon valmistelu aloitetaan aina vähintään kahta vuotta ennen itse tapahtumaa.

Tattoo on Haminan kaupungin järjestämä tapahtuma ja siihen käytetään kaupungin varoja. Joskus saadaankin kuulla tai lukea mielipiteitä, miten nämä rahat voisi käyttää toisin. Tällöin ei pidä unohtaa tapahtuman kaupungille tuomia välillisiä vaikutuksia. Niitä ei ole kartoitettu tai laskettu, mutta selvää on, että ne ovat merkittävät.

Kuva: Petri Hiironen

Tattoo-toimistossa kiireistä aikaa elävät markkinointi- ja tuotantokoordinaattori Saija Ristola ja projektiassistentti Anna-Kaisa Hollanti.  

 Saija ja Anna-Kaisa

Saija aloitti nykyisessä tehtävässään viime elokuussa. Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja työskennellyt monenlaisissa tehtävissä Tattoossa ja Hamina Bastionin tapahtumissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Nykyisessä tehtävässään hän vastaa markkinointi- ja tiedotussuunnitelmasta sekä sen toteutuksesta, some-kanavista, mediayhteistyöstä, lipunmyyntikampajoista, painotuotteista, tapahtumien hyödyntämisestä "promo"-tilaisuuksina, Hamina Tattoo-Magazinesta, PR-tuotteista, kokousvalmisteluista, tuotantotöiden käynnistämisestä, tapahtumaturvallisuusasioiden koordinoinnista jne ... Lista on sitä luokkaa, että ulkopuolista hengästyttää.

Anna-Kaisa on koulutukseltaan kulttuurisihteeri. Hän vastaa konserttien ryhmämyynnistä sekä ovilipunmyynnistä. Lisäksi hän opastaa talkootyöntekijöitä. Liput myydään tähän aikaan vuodesta pääasiassa Ticketmasterin (entinen Lippupalvelu) kautta, mutta myös Anna-Kaisalle voi soittaa ja kysellä, jos jokin asia lippujen hankinnassa askarruttaa. Anna-Kaisa listaakin tärkeimmiksi työssään tarvittaviksi ominaisuuksiksi asiakaspalvelutaidot ja kokonaisuuksien hallinnan. Lisäksi työssä tarvitaan ongelmanratkaisutaitoja ja paineensietokykyä.

Marssishowesityksiä järjestetään 3.-6.8. Näistä perjantain ja lauantain klo 14 näytökset on jo lähes loppuunvarattu, joten jos lippu halutaan kyseisiin näytöksiin, täytyy varaus tehdä nopeasti. Muihin näytöksiin vapaita paikkoja on vielä enemmän jäljellä.