Yksinäinen saarnipuu kutsuu Kuusiseen

Olin syksyllä bussikierroksella Kotkansaarella ja minulle esiteltiin yksinäinen saarnipuu. Voi miten ihana se onkaan! Lokakuussa puussa oli vielä lehdet. Nyt talvella ilman lehtiä se näyttää vieläkin yksinäisemmältä. 

Siis mistä on kysymys? Yksinäinen saarnipuu on istutettu Juha Vainion kadun varrelle Kuusisen saaren läheisyyteen viime kesänä. Juha Vainion katu oli aikaisemmin nimeltään Ruotsinsalmenkatu ja toki sen niminen katu on Kotkansaarella edelleen, mutta kadun merenrannalla olevan osan nimi muutettiin jokunen vuosi sitten Juha Vainion kaduksi. Tämä alue on kaupungin puistotoimen seuraava kehityskohde. Suunnitteilla on taidekuja.

Puun vieressä on riimikivi, johon on kaiverrettu Juha Vainion Yksinäisestä saarnipuusta valittu teksti. Tekstin on valinnut Juha Vainion poika Ilkka Vainio. Hänen mukaansa kappaleen viesti ihmisille on kehotus pysyä elämässä sitkeänä, ei taipua tai antaa periksi kovin helposti. Tällainen on myös saarnipuu puuna. Se voi elää satavuotiaaksi.   


Juha Vainion katu jatkuu Sapokasta pengertienä aina Kuusisen saareen asti. Tämä pengertie ja aallonmurtaja on rakennettu 40 vuotta sitten. Samaan aikaan saareen rakennettiin kalasatama. Saaren kalakaupat ovat nykyisin monen asiakkaan kauppareissujen vakiokohteita. Niistä saa varmasti aina tuoretta sesonginmukaista ja lähialueilta pyydettyä kalaa. Näin keskitalvella sesonkikala on made. Höyryävänä keittona se sopii hyvin pakkaspäivien ruoaksi. Jos innostuit, resepti löytyy vaikkapa täältä.

Pengertie

 

Kalakaupat


Pengertien nimi on aikaisemmin Ruotsinsalmenkatu. Sen varrelta aukeavat näkymät merialueelle, Ruotsinsalmelle, jossa käytiin Itämeren suurin meritaistelu Ruotsin ja Venäjän välillä yli 200 vuotta sitten. Samasta paikasta voi myös ihastella Kukouria, pientä linnakesaarta. Linnakkeen rakennutti Katariina II 1790-luvulla Ruotsinsalmen taisteluiden jälkeen ja se on osa Kaakkois-Suomen linnoitusjärjestelmää.  

Laivat ovat suurentuneet sitten Ruotsinsalmen meritaisteluiden. Kukouri ainakin näyttää pieneltä laivaan verrattuna.


Kuusisen saarta sanotaan myös Luotsi-Kuusiseksi, koska siellä on ollut aikaisemmin luotsiasema. Luotsit siirtyivät Kuusiseen Kukourista 1870-luvulla, kun kaupunki perustettiin. Asemarakennuksesta on edelleen kivijalka jäljellä. Rakennus on ollut saaren korkeimmalla paikalta, joten sieltä on ollut hyvät näköalat merelle.

Nykyisin luotsit ovat valtion omistaman Finnpilot Pilotage Oy:n palveluksessa. Heidän tehtävänsä on ohjata ja auttaa laivat mereltä satamaan ja myös toiseen suuntaan pois satamasta. Luotseja työskentelee myös sisävesillä. Työ on tärkeää onnettomuuksien ja ympäristövahinkojen välttämiseksi. Vaativaa työtä siis. Vaatimuksia on paljon lähtien navigoitavan alueen tarkasta tuntemisesta. Luotsit ovat koulutukseltaan merikapteeneja. Arvaan, että moni heistä on seilannut merillä vuosia, mutta halunnutkin sitten jäädä maihin ja löytänyt luotsin paikan. Työssä tarvitaan hyvää kielitaitoa ja sosiaalisia taitoja.

Luotsit ajavat mereltä saapuvan laivan luo veneellään ja nousevat laivaan köysitikkaita pitkin. Tämä kuulostaa hurjalta, sääolosuhteethan voivat olla merellä ihan mitä vaan ja työ on tehtävä silloin, kun laiva saapuu eli parempaa ilmaa ei voi jäädä odottelemaan.   

Kun päästään pengertietä pitkin Kuusisen saareen, meitä tervehtii näyttävä nimekkään neuvostoliittolaisen Mikhail Anikushinin veistos Ruotsinsalmen taisteluissa kuolleiden venäläisten merimiesten muistoksi. Pronssinen patsas on pystytetty paikalleen 20 vuotta sitten. Sen korkeus on 2,6 metriä.

Patsas on hankittu Venäjän laivaston muistomerkkisäätiön aloitteesta. Tämä kuvaa sitä, miten tärkeä asia Ruotsinsalmen taistelut alueemme historiassa on ollut. Anikushin on itse valinnut paikan työlleen. Hän on halunnut sijoitettavaksi sen taistelupaikkojen läheisyyteen niin, että siitä on suora näköyhteys Ruotsinsalmen vesille. Minusta veistos on onnistunut ja koskettava.

Mikhail Anikushin: Ruotsinsalmen taisteluissa hukkuneiden venäläisten merimiesten muistomerkki


Eikä tässä vielä kaikki. Kylläpä Kuusisessa onkin paljon kaikenlaista. Kalasataman vierestä lähtevät yhteysalukset Tekla ja Otava Haapasaareen, Kaunissaareen ja Kirkonmaahan. Liikennöntiä on myös talvella, joten saariretket onnistuvat vuodenajasta riippumatta.  Ja mikä parasta, yhteysaluksella matkustaminen on maksutonta.

Uusin tulokas Kuusisessa on merivartioasema. Se muutti sinne Pookinmäeltä kuukausi sitten.