Formula 1 - Maailman henkeäsalpaavin urheilulaji!

Mitä uutta Formula 1 tarjoaa vuonna 2017? Säännöt! Mutta mennään ensin kuitenkin loppuvuoden mullistavaan uutiseen. Formula 1 sarja on myyty!

Formula 1 starttaa monestakin syystä jännittävissä asetelmissa uuteen kauteen. Kokonaiskuvan kannalta suurin muutos on se, että amerikkalainen Liberty Media on ostanut sarjan kaupalliset oikeudet CVC Capital Partnersilta. Kaupan myötä 40 vuotta sarjaa johtanut Bernie Ecclestone on siirtynyt syrjään ja uudeksi puheenjohtajaksi on noussut Chase Carey! Hän oli mukana jo viime kauden päätöskisoissa haistelemassa tunnelmaa ja varmastikin arvioimassa seikkoja, mitä jatkossa tulisi kehittää. Haastatteluissa entinen mediamoguli on sanonut, että startti puhtaalta pöydältä antaa paljon uusia mahdollisuuksia.

Formulasirkuksen uusi toimitusjohtaja on Chase Carey! KUVA: EPA/DIEGO AZUBEL

Maininnan arvoinen asia hänen kaavailemistaan muutoksista on ainakin se, että aiempaan toimintatapaan verrattuna vastuuta tullaan jakamaan suuremmalle ydintiimille, kuin ennen. Globaalissa lajissa ei ole mahdollista, että päätökset kiertävät liikaa yhden miehen kautta. Bernie on lausunnoissaan vähintään rivien välissä antanut ymmärtää ainakin pientä katkeruutta vallanvaihdon jälkeen, mutta sekin on aivan ymmärrettävää, kun elämäntyö ei ole enää omien näppien hallussa. Moni asia on kuitenkin stabiililla pohjalla Bernien ansiosta, mitä ei voi kieltää. Voidaan puhua jopa imperiumista, minkä järkähtämätön johtaja on koonnut. On varmasti paljon ihmisiä ketkä kiittää, mutta myös monia, jotka hän on vuosien varrella suututtaut. Siltä ei kukaan 40 vuoden ajanjaksolla voi tietenkään välttyä.

Nigel Mansell voitti F1 maailmanmestaruuden vuonna 1992. KUVA: AOP

Formulat ovat olleet lähellä sydäntäni pienestä pitäen. Ensimmäiset muistikuvat sijoittuvat vuoteen 1992 jolloin sarjaa dominoi Nigel Mansell. Toisen tai oikeastaan tämän jutun tiimoilta kolmannen viiksekkään legendan Keke Rosbergin 80-luvun lopun saavutuksista luettiin lehdistä vasta myöhemmällä iällä. Mika Häkkinen ja Jyrki Järvilehto kilpailivat lajin absoluuttisen kärjen takana vielä tuolloin 1990-luvun alkupuolella. Kiinnostukseni formuloita kohtaan kohosi tietenkin vuosi vuodelta Mika Häkkisen kehityksen ja läpimurron myötä. Moni muukin suomalainen seurasi Mikan tietä supertähdeksi ja maailmanmestariksi. Moottoriurheilu kokonaisuudessaan on ollut suomalaisille suuri asia aina. Huuma on ollut korkealla myös rallissa. Ralli ansaitsee kuitenkin erikseen oman tarinansa.

Spa-Francorchampsin rata on yli 7km pitkä. KUVA: MARKKU OLKKONEN

Kesällä 2015 toteutui pitkäaikainen haave kun pääsin seuraamassa Formuloita paikan päälle. Belgian Spa-Francorchamps valikoitui kilpailuksi aika helposti ollen monen mielestä kalenterin paras rata. Monaco olisi ollut tietenkin muista syistä toinen hyvä vaihtoehto. Koko kilpailukalenterihan on täynnä toinen toistaan hienompia paikkoja, mutta SPA on lähes poikkeuksetta kuljettajien suosikkirata. Belgiasta löytyy myös eräs kalenterin legendaarisimmista mutkista Eau Rouge! Tuo matka on kokonaisuudessaan oman tarinansa arvoinen, josta kirjoitan varmasti vielä erikseen! Television välityksellä ohitukset näyttävät hienoilta, mutta henkeäsalpaavuus on käsin kosketeltavissa kun kilpailua pääsee seuraamaan paikan päällä. Varsinkin ohitukset mitkä tapahtuvat 200-300km/h nopeuksissa vetävät hiljaiseksi. Voi ajatella, että tee itse perässä kun vastassa on maailman parhaat kuljettajat ja seuraavassa mutkassa pitäisi olla jo pieni vaihde silmässä, ettei vedä pitkäksi hietikolle!

Maaliin päässeitä autoja Spa-Francorchamps vuonna 2015. Mukana myös punainen #7. KUVA: MARKKU OLKKONEN

Sitten niihin sääntöihin. Renkaat ja takasiipi ovat ne suurimmat muutoksen kokeneet osat autoissa. Renkaat levenevät takaa kahdeksan ja edestä kuusi senttiä. Takasiipi puolestaan madaltuu 15cm ja levenee 20cm. Kaiken kaikkiaan tämä aiheuttaa sen, että pito mutkissa paranee oleellisesti. Mutkanopeudet luonnollisesti kasvavat ja mikä parantaa tietenkin myös kierrosaikoja. Mutkissa G-voimat kasvavat, mikä rasittaa luonnollisesti kuskien niskaa enemmän. Autojen leveneminen tekee myös ohittamisen hieman vaikeammaksi. Kuskeille mieluinen tieto tulee helpotuksesta kuljettajien painosääntöihin, mikä aiemmin oli jopa ongelma. Sillä oli vaikutusta myös kovaan energiavajeeseen varsinkin kuumissa kilpailuissa.

Chase Careyn komeiden viiksien taustoista on muuten tihkunut knoppitietoa. Carey joutui yliopistoaikoinaan onnettomuuteen, missä hän oli lentänyt auton tuulilasin läpi. Onnettomuudesta hänelle jäi arpi, mitä viikset tänä päivänä tarkoituksella peittävät. Nigel Mansellin ja Keke Rosbergin tarina puolestaan kertoo, että viikset olivat vaan niin hemmetin komeat 80-luvun lopussa!

Suomalaisittain käsillä tuntuisi olevan ainakin ennakkoon kaikkien aikojen jännittävin kausi. Kimi Räikkönen Maranellon punaisessa autossa saa vastaansa Valtteri Bottaksen, jolla allaan unelmasiirron jälkeen Mercedeksen Silver Arrow!