Syksyinen keventely

 Ihan ei perjantaina tuntunut normaalilta töissä ja illalla syykin selvisi, kuume teki tuloaan. Mitään flunssan oireita ei ole, vain hillittömät lihassäryt. Droppia naamaan ja lepoa, niin eiköhän se siitä.

Yölläkään ei tuntunut kivalta, henkinen kantti oli koetuksella, kun piti sunnuntaina juosta viimeinen pitkä lenkki. Yllätin itseni pari viikkoa sitten, kun päätin osallistua Joutsenon Kullervo maratonille. Juoksukilometrejä on kyllä tullut ihan kivasti loppukesästä, mutta viimeinen pitkis on aina se itselle varmuutta tuova lenkki. Viimeisten kahden-kolmen viikon aikana ei kuntoa tai vauhtia juuri paranneta, mutta huonolla valmistautumisella (lue liian paljon lenkkejä) voidaan tuhota kuukausien työ. Nyt siis pitkä lenkki jää tekemättä. Täytyy se usko luoda jollain muulla tavoin.

Noh, nyt ainakin jää lenkit jo nyt vähemmälle. Päätin käyttää sohvalla makaamisen hyvän kirjan lukemiseen ja juoksuanturin taulukoihin perehtymiseen. Tilasin kirjan muutama viikko sitten, kun halusin perehtyä ultrajuoksuun laajemminkin, ennen kuin se omalla kohdalla toteutuu - lokakuussa Tampereella.

Yksin ei tarvitse sairastaa

Kaivoin jo viikolla ensimmäiseen maratoniin valmistautuessani hankkimani kirjan "Matkalla maratonille". Päätin, että toteutan sen mukaisesti kolme viimeistä viikkoa, jotta oikeasti tulee kevennettyä. Tuo kirja on todella hyvä väline lyhyempiin matkoihinkin tähtääville. Ohjelmia löytyy 10 kilometristä puolimaratoniin sekä täyteen maratoniin valmistautuville. 

Kirjan ohjelmaa seuraamalla ei tule lähdettyä lenkille viimeisten kahden viikon aikana liian usein, vaikka mieli tekeekin

Keventely tulee kyllä tarpeeseen. Tiukka elokuu juoksun ja muun ohjelman vuoksi näkyi tällä viikolla lenkeissä. Palautuminen ei ollut normaalia ja sääret olivat tulessa torstain lenkin alkumatkalla. Tämä näkyi kyllä selvästi myös Zoi-juoksuanturin kuvissakin. Rullaavuus oli olematonta. Anturin tuloksia en täysin osaa vielä arvioida ja en ole juurikaan yrittänyt niitä juoksutyylin muutoksella parantaa. Anturin tarkoitus onkin juuri antaa käyttäjälleen informaatiota juoksutyylistä ja sen vaikutuksesta vauhtiin/tehoon.

Ensimmäisen lenkin kuvaaja testilenkiltä
Rullaavuuden puuttuminen näkyy selvästi torstain lenkillä

Kotona jouduin kaivamaan oman inhokkini - viemäriputken ja voi luoja kuinka kävikään taas kipeää. Kylmää ja lämpöä lisäksi, niin siitähän ne kivut taas helpottivat. Ja lihashuoltoa on pakko tehdä koko valmistautumisjakson ajan, jos haluaa, että jalat kulkee 17.9. Joutsenossa.

Kunhan kuume laskee, täytyy huoltaa lihaksia, jotta ne olisivat valmiina Joutsenen koitokseen

Levon kautta, sitenhän se menee...

Aurinkoista viikonloppua ja nauttikaa luonnosta, nyt kun se on kauneimmillaan!