Tuleva lauantai täynnä Wihaa

Otan lauantain aivan seikkailuna. Muistan sen tunteen, kun matkustin ensimmäiselle maratonille Tukholmaan vuonna 2014. Jännitys oli aivan järkyttävä, maha sekaisin myös hiilihydraattitankkaamisesta ja työviikon päätteeksi piti vielä matkustaa junalla ja yö nukkua laivassa. Maaliin pääsin tuolloin, kävellen loppumatkan, mutta se riitti minulle säilyttämään kipinän maratonille osallistumiseen. Se tunteiden vaihtelu, mitä ehtii kohtaamaan tuntien taivalluksen aikana. Lähdön jännitys ja alkumatkan pidättely vaihtuu puolimatkassa ennakoivaan epäröintiin - milloin se tulee, se raja, ettei tunnu enää kivalta? Ja se tulee melko varmasti aina jossain vaiheessa ja sitten kysytään päätä ja sen kestävyyttä....

Viikonlopun ultrajuoksu on minulle oikeastaan lähtölaukaus varsinaiseen harjoitteluun ensi kesää varten. Lokakuun alusta aloitin Takomotrainingin nettivalmennuksessa. Takomotrainingin valmentaja huolehtii, että harjoitteluni on järkevää ja nousujohteista. Juoksun lisäksi ohjelmassa on lihaskuntoa ja minulle niin vaikeaa lihashuoltoakin. Valmennus tapahtuu etänä, ohjelmat löytyvät nettisovelluksesta ja viestejä voi lähettää vaikka Facebookin messengerin kautta, jos haluaa lyhyesti viestiä valmentajalle jostain tai kysyä tarkennuksia.

Voimatreeni tiistain ohjelmassa
Kahvakuular saa uuden elämän voimatreenien myötä

Valmennuksen ohjelmassa olevat voimatreenit haluan tehdä kotona ja sekin onnistuu, kun sen kertoo valmentajalle etukäteen. En ole mikään kuntosali-ihminen ja kun kotoa löytyy tarvittavat välineet, niin miksi lähteä muualle treenaamaan. 

Tänään tiistaina alkoi hiilihydraattien tankkaaminen – ja minun kohdallani sana tankkaaminen pitää paikkaansa. Syö, syö ja syö – muuten ei varastot täyty. Toiselle maratonille valmistautuessani tutustuin Maltodekstriiniin, jauheeseen jota voi lisätä veteen tai muuhun nesteeseen ja siitä saa helposti hiilihydraatteja. Juomassa on se etu, ettei tällainen laiskasuolinen ihminen mene ihan tukkoon tankkauksessa. Torstai-iltana voi tuntea, onko tankkaus onnistunut vai ei, ”pöhnö”-olo on taattu, jos hiilihydraatit ovat sitoneet nestettä. Väsymys voi olla normaalia kovempi, mutta yleensä tankkauksen jälkeisenä päivänä olo on taas energinen ja oikeastaan jo odottaa juoksemaan pääsyä.

Hiilihydraattia mahaan, jotta lauantaina jaksaa

Vielä huominen kevyt juoksulenkki ja sitten pitääkin alkaa miettimään mitä sitä tarvitsee mukaan lauantaille. Ainakin evästä huoltopisteelle. Jokaisella kierroksella (3,3333km pituinen kierros) tulisi ottaa jotain syötävää huoltopisteeltä. Sen pitäisi siis olla helposti poimittavaa ja helposti juostessa syötävää. 

Nykyisin olen ottanut koiran useammin juoksemaan mukaan, kun ei enää ole sitä vanhusta (14 vuotiasta rakasta Sakuamme), joka olisi jäänyt kotiin pettyneenä katsomaan lähtiessämme kahdestaan Mandin kanssa. Onneksi on koira, tulee palauttaviakin kävelylenkkejä myös treenien välipäivinä. Ja mikä se on ollut kävellessä näissä aurinkoisissa syyskeleissä.

Rakas lenkkikaveri syksyisessä luonnossa