uudet tuulet harrastukselle...

Nyt kun on päästy jo helmikuun puoliväliin ja saatu lisää haastetta talvella juoksuun (ensin pakkaset, sitten vesisateet kera järkyttävien jäätiköiden), täytyy kokeilla jotain uutta juoksuharrastukseen - työmatkajuoksua! Työmatkapyöräilystä olen nauttinut jo useamman vuoden ajan, mutta vasta syksyllä saanut pyöräillä töihin aina kun vain haluan - kuopuksen siirtyessä koulutaipaleelle, ei ole pakko kuskailla aamuisin ketään mihinkään.

Viime viikolla hankin uuden juoksurepun, tai ehkä tuo on enemmänkin retkeilyreppu, kun on selkeästi leveämpi. Tarvitsen kookkaamman repun, jotta saan tarvittaessa läppärini mahtumaan reppuun. Saa muuten mahtavan treenin - ei vain tietoakaan pk-lenkistä, kun jolkottelee useampi kilo selässä ;)

Mutta joo, aikaa säästyi ja sehän se ajatus onkin, ettei tarvitse mennä töistä kotiin ja lähteä kaikkien kotitöiden jälkeen lenkille erikseen. Aamuisin juoksemista olen nyt harjoitellut muutaman kerran ja ihan vielä en osaa sanoa siitä nauttivani, vaikka aamuvirkku olenkin. Ehkä töihin juokseminen jossain vaiheessa opettaa tätäkin kroppaa heräämään treeniin.

Olen tällainen "elä hetkessä"-tyyppi, joten tämä pidemmän tähtäimen suunnitelmallisuus on varsin haastavaa itselle. Tällä hetkellä juoksusuunnitelmani on max. 4 viikon mittainen ja sekin on aika helposti muuteltavissa ;) Olisin oikeasti todella haastava valmennettava, kun en haluaisi nähdä kuukautta eteenpäin mitä tehdään milloinkin.

Hullun maineen olen jo saanut 2017 suunnitelmien vuoksi ja ehkä hieman noiden pakkaskelien juoksupäivitystenkin avustamana. Mutta minkäs teet, kun juokseminen on niin terapeuttista ja mahtavaa vastapainoa tietotyöläiselle. Toiset on työnarkomaaneja ja minä olen....endorfiininarkomaani?