Muuliblogin tilastoja + vinkkejä Analyticsin käyttöön

Mietitkö koskaan että kuinkakohan paljon ton ja tonkin blogia luetaan? Minä ainakin mietin että paljonkohan yksilöityjä kävijöitä suosituimmissa hevosblogeissa on! Että millainen urakka on ohittaa Kaktut, Jillat ja Katjat ja olla suomen ykkönen. Ei tule tapahtumaan tässä elämässä, mutta saahan siitä haaveilla.

Kerron motivaatiostani bloggaamiseen toisella kertaa, mutta jokainen pätevä bloggaaja seuraa bloginsa tilastoja suurta mielenkiintoa puhkuen, vaikka tarkoitus ei olisikaan tienata bloggaamisella viikkorahoja.

Nyt kerron että kuinka moni tällaista keskivertoblogia lukee. Luulen nimittäin vahvasti että Muuliprojekti on jossain keskivaiheilla lukijamääriensä suhteen, vaikka sitä onkin vaikeaa tietää, koska kovin harva bloggaaja julkaisee kävijämääriä tai pitää mediakorttia. Tilastot tosin vaihtelevat aika kovasti kuukausien ja postausmäärien mukaan, sillä onhan se nyt fakta että jos postaa joka päivä, niin klikkimäärä kasvaa kummasti, vaikka kävijämäärä ei välttämättä kasvakaa. Olkaa siis huolellisia siinä, että puhutaanko klikeistä vai yksilöidyistä kävijöistä.

Direct: lukija kirjoittaa blogin osoitteen osoiteriville, Social: lukija tulee blogiin sosiaalisen median kautta, Organic Search: lukija on tullut sivulle esim Googlen hakukoneen kautta ja Referral: lukija on klikannut linkkiä jollakin toisella sivulla (esim Hippola, Jalustin tai Playsson).
Jokainen katsoo varmasti jonkun verran Bloggerin omaa tilastointikäppyrää. Se on hyvin pelkistetty versio Analyticsin luvuista. Jotkut sanovat että Blogger laskisi omiaan ja yläkanttiin, mutta kyllä ne Muuliblogissa antavat samoja lukuja, kunhan tietää mitä katsoo.

Olen käyttänyt kuvakaappauksia tilastoista pääsääntöisesti ajalta 2.1.2017-1.2.2017.

Ensin on kaikille tuttu Bloggerin oma graafi, joka näyttää vierailijat joka päivä. Sivun katselut viime kuussa ei suinkaan tarkoita joulukuuta, vaan edellisen 30 päivän tilastoja. Tässä tapauksessa se näyttää suunnilleen tammikuun katselukerrat.

"Sivun katselut viime kuussa" on ainoa luku, jolla tekee jotain Bloggerista. Se tarkoittaa jokaista klikkiä sivuilla. Eli kun lukija tulee etusivulle, saat yhden klikin. Kun hän lukee toisen postauksen, saat toisen klikin jne. Jos blogeja halutaan vertailla toisiinsa tai ilmoittaa lukuja mediakortilla, ei klikeillä ole siellä valitettavasti mitään virkaa.

Ethän tiedä onko blogillasi 100 stalkkeria, jotka ovat lukeneet eri sivuja 15 819 kertaa vai onko sinulla 15 000 eri lukijaa, jotka ovat käyneet blogissasi tasan kerran jonkun klikkiotsikon houkuttelemina ja lukivat vain sen yhden sivun.

Entäs Lukijamäärä? Se tarkoittaa vain sitä, että kuinka moni on Bloggerissa lisännyt blogisi lukulistalleen. Se ei kerro hevonpeetä blogin suosiosta. muuliblogia luetaan esimerkiksi Bloglovinin kautta 69 lukijaa ja kai blogia voi lukea muidenkin palveluiden kautta tai tallentaa ihan perinteisesti oman selaimensa kirjanmerkkeihin.

Lukijamäärä ei ole kovinkaan oleellinen tai vertailukelpoinen luku.

Seuraavassa on saman ajanjakson Google Analyticsin graafi. Kuten huomaat, on klikeissä pieni ero, mutta se johtuu varmaan päivien valinnasta, enkä tiedä millä päivillä/kellonajoilla Blogger laskee viimeisimmät 30 päivää. Blogger näyttää siis 15 819 ja Analytics 15 640. Nuo luvut ovat itselläni melkein aina samat, joten ne lasketaan pakosti samaan tapaan.

Mutta Analytics antaa paljon muitakin hyviä lukuja ihan tästä perusnäkymästä.

Käyttäjät kertoo yksilöityjen kävijöiden määrän valitulla ajanjaksolla, eli tässä tapauksessa viimeisten 30 päivän ajalta. Muuliprojekti-blogissa on käyty 2359 kertaa eri IP-osoitteista, eli todellisuudessa kävijämäärä voi olla vaikkapa 2000, mutta 359 kävijällä on kaksi eri laitetta ja kaksi eri IP-osoitetta. Käyn muuten itse blogissa ainakin neljästä eri IP-osoitteesta säännöllisesti.

Istunnot kertoo sen, että montako kertaa lukijat ovat käyneet blogissa ja lukeneet 1-100 sivua saman istunnon aikana. Istunto kestää aina 30 minuuttia lisää käyttäjän sivulle siirtymisen jälkeen, eli jos lukija on blogissasi koko päivän ja vaihtaa sivua aina 20 minuutin välein, kasvaa "Istunnot" luku vain yhdellä hänen kohdallaan. Klikkejä tietenkin kertyy runsaammin.

Sivut/Istunto kertoo sen, että montako klikkiä istunnon aikana yleensä klikataan. Sen voi laskea itsekin kun jakaa klikkien eli Sivun katseluiden määrä istuntojen määrällä. Muuliblogissa se oli tammikuussa 1,91, eli käyttäjät lukivat käydessään melkein aina kaksi sivua. Luku on ollut aikalailla sama koko Analyticsin olemassa olon ajan.

Ja sitten on vielä piirakkagraafi, joka näyttää uudet ja palaavat vierailijat. Tämä näyttää sen, kuinka paljon blogissasi on uskollisia lukijoita, eli he käyvät kuukaudessa (tai valitsemallasi ajanjaksolla) useammin kuin vain kerran  (siniset). Muuliblogin kohdalla 17,8 prosenttia kävijöistä on todennut blogin paskaksi eivätkä ole enää palanneet toistamiseen viimeisten 30 päivän aikana. Tai eivät ole käyttäneet kyseistä IP-osoitetta toistamiseen.

Kun vaihdoin analyticsin ajanjaksoksi koko blogin historian huhtikuusta 2016 eteenpäin, on yhden kerran ihmietä 19% ja palanneita 81%, prosentit ovat pysyneet samoina suunnilleen joka kuukausi.

Analytics kertoo lisäksi istunnon keskimääräisen keston (kuva alla), joka oli kuukauden ajanjaksolla 2 minuuttia ja 10 sekuntia. Näin kauan yksi istunto, eli 1,91 sivun katselu ja lukeminen vei aikaa. Jos teet hyvin lyhyitä tai kuvapainotteisia postauksia, luetaan ne nopeammin kuin pidemmän. Tosin, jos kirjoitat hyvin pitkiä postauksia, voi osa lukijoista olla sitä mieltä että TLDR, eli too long didn't read.

Toinen prosenttiluku eli Välitön poistuminen prosenteissa tarkoittaa niitä lukijoita, jotka eivät ole jääneet surffailemaan sivuille, vaan lukivat vain sen sivun, jolle saapuivatkin, ja häipyivät sen jälkeen. He voivat joko;
  1. todeta blogin paskaksi. eivätkä halua tutustua sihen sen enempää
  2. olla hakupalveluiden botteja, jotka käyvät skannaamassa sivun sisällön (minulla yleensä venäläisiä)
  3. olla blogin uskollisia lukijoita, jotka ovat jo lukeneet kaikki muut postaukset eikä heillä ole tarvetta klikkailla itseään muihin postauksiin
Sivut/Istunto on blogissani ollut aina tuossa noin kahden sivun kieppeillä. Vaikka se olisi lähempänä yhtä, ei siitä kannata huolestua. Se voi tarkoittaa sitä, että lukijasi ovat hyvin valveutuneita ja ovat jo lukeneet kaikki postauksesi eikä heidän tarvitse lukea kuin tämä uusin. Rakentelin Muuliblogiin hiljattain koodinpätkän, joka näyttää lukusuosituksia postauksen alla. Kuvittelin että klikkimäärä lähtee nousuun ja kunnolla, mutta näin ei käynyt. Tykkään kuitenkin siitä itsekin ja saatan sitä kautta lukea vanhempia postauksiani.

Sivut/istunto saattaa muuttua suuremmaksi (eli klikkimäärä kasvaa suhteessa istuntoihin) kun postaa usein, niin lukijat eivät huomaa jokaista postausta vaan lukevat aina pari kerrallaan.

Kun joku postaukseni on hetkelliseksi muuttunut "hitiksi" ja se luetaan 1200 kertaa vuorokaudessa, ei sekään ole yleensä lisännyt klikkimäärää, eli suositun (yleensä ei-muuliaiheisen) postauksen lukijat eivät klikkaile itseään sen enempää blogiin, vaan poistuvat saman tien. Ja toisaalta, miksi ei-muuliaiheisen hiihtoratsastuspostauksen lukijaa edes teoriassa kiinnostaisi muulit? Niin.

Kirosin ihan hiljattain toiselle bloggaajalle sitä, miten nämä tammikuun tilastot ovat näin huonoja verrattuna viime vuoteen. Yleensä 20 000 klikkiä on tullut helposti täyteen. Mutta kun sitä klikkimäärää ei kannata katsoa, vaan kävijämäärää! Muuliblogin "mediakortti" löytyy täältä ja se kertoo että tammikuu 2 359 kävijällään ei itseasiassa ole kovin paljoa huonompi kuin muut kuukaudet:

Lokakuu 2016
Istunnot 10 199
Eri käyttäjät (eri IP-osoite) 2 978
Sivun katselukerrat 20 409

Marraskuu 2016
Istunnot 12 480
Eri käyttäjät (eri IP-osoite) 3 993
Sivun katselukerrat 25 631

Joulukuu 2016 
Istunnot 8 612
Eri käyttäjät (eri IP-osoite) 2 498
Sivun katselukerrat 17 800

Joulu- ja tammikuun huonompia lukemia selittävät vähäisempi postaustahti, sillä tietenkin katselukerrat eli klikit kasvavat kun blogissa on enemmän luettavaakin. Marraskuussa oli muistaakseni joku tosi suosittu postaus, joka keräsi katselukertoja muiltakin kuin vakkarilukijoilta. Ja kuten huomaatte (nopeasti päässä laskien) sivun katselukerrat on noin 2 joka kuukausi.

Vinkkejä Google Analyticsin käyttöön


Tässä on muutama vinkki Analyticsin syvempään tutkimiseen. Nämä on vähän sellaisia "nice to know"-juttuja, koska en tienaa blogillani rahaa, ei minun ihan niin syvällisesti tarvitse tietää tilastoista kuin jos myisin jotain sen kautta.

Blogger näyttää ihan kivasti postausten lukumääriä, niin näyttää Analyticskin. Paitsi että tässä on niitä heittoja, jos ei tajua, mistä ne johtuvat. Blogger (ensimmäinen kuvakaappaus) näyttää esimerkiksi postaukselle "jännittävä päivä, aasien kuvaaminen telkkariin" lukukerroiksi 746...


Ja Analyticsin tilastot näyttää aasien kuvaamiseen telkkariin vain 387 lukukertaa, What The Fuck?!
Mutta jippo piileekin siinä, että jokaisella postauksella on kaksi osoitetta. On se verkkosivulla näytettävä, jonka loppu on xxx.htm JA sitten on mobiilisivu, jonka loppu on xxx.html?m=1. Analytics laskee molemmat sivut omakseen ja koska Muuliprojekti-blogia luetaan enimmäkseen mobiililaitteilla, on näillä m=1-tyyppisillä sivuilla enemmän katseluita kuin "normaaleilla" sivuilla.

Huomaathan, että suurin osa lukijoista tulee blogin etusivulle (katso ylläolevan kuvan kaksi ensimmäistä lukua), jonka kautta he voivat lukea kaikki sivulle tulevat postaukset, Muuliprojektissa etusivulla on näkyvissä 7 postausta. Jos siis lasket kaikkien sivujen lukumäärät yhteensä, jää luku paljon pienemmäksi kuin blogin klikkien määrä.

Postausten lukukerrat kertovat siis vain ne kerrat, kun jonkun linkin kautta on tultu nimenomaan siihen tiettyyn postaukseen. Muuliprojektin kohdalla siihen tullaan pääsääntöisesti Playssonista, Hippolasta, Jalustimesta ja blogin Facebooksivulta. Jos joku sensijaan tulee blogiini Instagramista, ohjaa Instagram suoraan blogin pääsivulle, josta lukija tietenkin voi lukea uusimman postauksen.

Mobiilin/pöytäkoneen/tabletin käyttäjämäärät näet kohdasta Yleisö -> Mobiili -> Yleiskatsaus. Kuten alta näkyy, 62% käyttäjistä tulee mobiililla, joten jos blogiasi ei ole vieläkään optimoitu mobiiliin (se on vain yksi ruksi blogin asetuksista) niin käy laittamassa se kuntoon ja vähän äkkiä.


Lähde/tulotapa luulisi kiinnostavan kaikkia bloggaajia, eli mistä hitosta ihmiset tulevat blogiin. Tämänhän näyttää myös Blogger. Esimerkiksi itse näen heti jos hötönetissä on ollut haukkumatopaa johon blogi on heti linkitetty. Ensin on kuvakaappaus Bloggerista, joka kertoo että ehdottomasti suurin osa kävijöistä tulee Facebookin kautta. Teen uusille postaksille linkit blogin Facebooksivulle ja harkintani mukaan postaan 1/3 osan bloggaajaryhmiin. Jos joku postaus on mielestäni caccaa, en mainosta sitä niin paljon kuin hyviä.

Bloggerin liikenteen lähteet
Alla on sama asia Analyticsistä. Nämä yhdistelevät osoitteita eri tavalla. Huomaatkin ylläolevasta kuvasta että Facebookille on monta riviä kun alaolevassa niitä on "vain" kolme.
Analyticsin liikenteen lähteet
MUTTA, mikä on tuo suurin kävijäryhmä, eli (direct) / (none)? Se tarkoittaa niitä kävijöitä, jotka tulevat blogiisi suoraan kirjoittamalla blogn osoitteen osoiteriville, tai sitten sivu on auki vaikka mobiiliselaimessa ja he päivittävät sivua, tai sitten he avaavat linkin blogiisi suojatulta sivulta, jolloin lähdettä ei kerrota. Tässä syitä näihin lukuihin:
  • Kävijä kirjoittaa blogin osoitteen osoitekenttään, jolloin selain saattaakin jo tyrkyttää suoraan osoitetta
  • Kävijä on tallentanut blogin osoitteen selaimen kirjanmerkkeihin
  • Kävijä avaa blogin saamansa sähköpostilinkin kautta
  • Käyttäjä avaa blogin jonkun dokumentin kautta, vaikka PDF, Wordin doc, XLX jne
  • Käyttäjä klikkaa linkkiä suojatulla sivulla (https://) ja tulee Sinun blogisi suojaamattomalle sivulle (http://)
Lähde: Analytics-toolkit.com

Katsoppa vielä hetki ylläolevaa kuvaa. Näet siitä tulotavan mukaan, kuinka paljon lukijoita poistuu tulosivultaan ja montako sivua he keskimäärin lukevat blogissasi. Muuliblogi oli kerran linkitetty Villitin blogiin. Sitä kautta tuli ihan mukavasti lukijoita, mutta mikä niissä oli oikein erityisen mukavaa oli se, että lukijat tsekkasivat läpi tosi monta sivua ja todennäköisesti kiinnostuivat blogista! Alla on kuvakaappaus huhtikuun 2016 luvuista.

Tuolloin oli myös joku hötönetin blogitopa, joka toi myös myös kävijöitä. Istuntojen keskimääräiset kestot olivat tuolloin tosi nopeita! Katsokaapa kohdan 8, eli bloglovinin kautta tulleiden keskimääräinen aika blogissa, se on kaikista matalin, koska sen kautta luetaan yleensä vain tasan se yksi postaus.

Googlen kautta on tultu blogiin todella monta kertaa ja kävijät ovat viihtyneet. Nämä kävijät yleensä tietävät mitä etsivät, jolloin he ovat motivoituneita tutustumaan myös hakutuloksiin. Yleisin hakusana onkin "Muuliprojekti". Siis niistä hakusanoista, jotka näkyvät, suurin osa on nimittäin "salaisia".

Huhtikuu 2016

Jos uusi vs palaava-luku jäi hieman hämäräksi, avautuu se Analyticsin kautta vielä paremmin. Allaoleva kuva näyttää valitseman ajanjaksoni (suunnilleen tammikuu 2017) käyntimäärät. Yhden käynnin ihmeitä oli 1468 IP-osoitetta, nämä kävijät eivät kiinnosta minua. Sensijaan olen kiinnostunut ahkerista blogin seuraajista, eli niistä, jotka käyvät blogissa ainakin kerran viikossa, eli 4 kertaa tai useammin kuukauden aikana. Kuten alta näette, näitä onkin aika paljon!

Allaolevat tilastot löytyvät kohdasta Yleisö -> käyttäytyminen -> Käyntitiheys ja palaava

Sitouttaminen on Yleisötiedoissa oleva hyvin musertava graafi, se nimittäin kertoo siitä, kuinka kauan lukija viihtyy blogissasi. Ja ne ei muuten viihdy kovin kauaa. 1-10 sekunnin ihmeet voivat selittyä sillä että
  • Blogin ahkera seuraaja käy tsekkaamassa, onko mitään uutta
  • Hakurobotti Venäjältä käy skannaamassa sisällön
  • Tekstisi ovat liian pitkiä tai lyhyitä
  • Blogi todetaan ensisilmäyksellä huonoksi
Kannattaa itse lukea omia postauksiaan läpi ja kellottaa, että kauan siihen menee, voi olla että postauksesi onkin luettu 10 sekunnissa!

No entäs nyt?


Nyt kun tilastot ovat jotensakin hallussa, niin pitäisi miettiä että mitäs nyt? Mitä näillä tekee? No ei välttämättä mitään jos ei halua, mutta jos nyt kuitenkin bloggaat, niin tee tälle vuodelle päätös, että seuraat blogisi tilastoja. Ne eivät kerro sinulle, mitä pitäisi muuttaa, mutta niiden avulla saatat huomata että mitkä jutut olivat toimivia ja mitkä eivät.

Ota itsellesi ylös joka kuukaudelta analyticsin kautta nämä luvut (voit tietenkin ottaa takautuvastkin)
  1. Istunnot, Analytics
  2. Eri käyttäjät (eri IP-osoite), Analytics
  3. Sivun katselukerrat, Analytics
  4. Tekemiesi postausten lukumäärä, Blogger
  5. Blogiisi liittyvien somepäivitysten lukumäärä (Facebookissa, Instagramissa jne)
  6. Kuukauden top5 suosituinta postausta ja niiden lukumäärät, Blogger (jos käytät Analyticsiä, joudut summaamaan yhteen mobiilisivujen ja normaalien sivujen lukukerrat)
Kerää tulokset taulukkoon ja seuraile niitä. Huomaat varmaan että katselukerrat ovat vahvasti riippuvaisia postausten määrästä. Kuukauden suosituimmilla postauksilla näet, että mikä blogissasi kiinnostaa lukijoita.

Jos vuoteen mahtuu todella hyviä kuukausia, niin laita itsellesi ylös että mitä teit niiden aikana erilailla kuin yleensä. Mainostitko blogiasi enemmän somessa, olivatko otsikot parempia, oliko sinulla normaalia hienommat kuvat, jne.

Miksi minä seuraan blogin tilastoja?


Olen sitä mieltä itse, että jos teen jotain, niin teen sen kunnolla. Jos bloggaan, miksi bloggaisin vain itselleni, kun voin tuottaa tekstiä kaikille? Blogin pitäminen vie aika paljon aikaa, joten totta hitossa haluan jotenkin hyötyä siitä, joskus Ja jotta blogista olisi mahdollista tienata joskus euroja, pitää sen olla tunnettu ja luettu.

Bloggaaja tuottaa lukijalle ilmaista viihdettä koko ajan saamatta siitä mitään vastinetta. Vastinetta saattaa kuitenkin saada blogiyhteistyön kautta. Jos lukijat tässä vaiheessa kiroavat sitä, kuinka blogista tuli "liian kaupallinen", niin kannattaa muistaa että ainakin minulla menee yhteen postaukseen ihan minimissään kaksi tuntia koneen äärellä. Ja ennenkuin olen koneella, olen kuvannut tallilla materiaalin. Miksen saisi saada siitä jonkinlaista korvausta?

En kirjoita blogia vain itselleni, vaan nimenomaan lukijoille. Jos kirjoittaisin sitä vain itselleni ja pitäisin blogia omana henkilökohtaisena tallipäiväkirjanani, olisi se tietenkin salainen tai avoinna korkeintaan tallikavereille.

Tällä hetkellä kiinnostavimpia postauksia ovat ehdottomasti olleet huumoripostaukset ja ratsastuspostaukset. Jos minulla siis on esimerkiksi materiaalia kahdesta tallikäynnistä, joista toinen sisälsi ratsastusta ja toinen ei, ja aikaa tehdä vain yksi postaus, niin kirjoitan ja kuvitan sen siitä ratsastuksesta.

---
Katri Vesala antoi blogissaan Kylmäverinen unelma 50 postausideaa bloggaajille ja tämä postaus syntyi Katrin listan vinkeistä. Tavoitteenani on tehdä postaus jokaisesta postausvinkistä vuoden 2017 aikana.