Muuliprojekti palaa Bloggeriin - Ajatuksia portaaleista ja bloggaamisesta

http://muuliprojekti.blogspot.fi/
http://muuliprojekti.blogspot.fi/

On aika heittää hyvästit Starboxille ja siirtyä takaisin tutun ja turvallisen Blogerin pariin! Olen siirtänyt kaikki Starboxin aikana kirjoittamani postaukset Bloggeriin eli blogi näkyy siellä niin, kuin ei olisi välissä muualla ollutkaan. Jätin osan postauksista siirtämättä, ne olivat sellaisia, mitkä eivät Muuliin liittyneet (esimerkiksi matkapostauksia) ja esimerkiksi blogieexpon äänestykseen liittyvät postaukset, jotka eivät ole enää ajankohtaisia.

Postaukset oli siirrettävä yksitellen, joten ihan sen takia jätin osan pois.

Bloggerissa blogin osoite on vanha tuttu http://muuliprojekti.blogspot.fi/ ja blogi on nyt jälleen näkyvillä. Uskon, että suurin osa blogin lukijoista on lukenut blogia alunperin juuri Bloggerissa, mutta jos olet lukijana seuraillut Muulia vasta Starboxissa, päivitä kirjanmerkit kuntoon.

Tulen itse muuttamaan osoitteen mm Blogit.fi:hin ja Blogloviniin, joten niiden kautta lukevien ei tarvitse tehdä mitään muutoksia.

Olo on tietenkin haikea, mutta itsepähän portaalista lähdin. Syistä kerroin tarkemmin jo tässä postauksessa. Olo on myös kevyt, koska portaalibloggaajana asetin itselleni tulostavotteita klikkimäärien suhteen. Nyt kun en enää tienaa bloggaamalla, voin heittää nuo hiiteen ja blogata kevyemmin. Jutut ja sisältö tulee olemaan ihan samaa kuin ennenkin, mutta jotenkin bloggaamiseen suhtautuu eri tavalla. En ole koskaan vääntänyt tikusta asiaa, mutta kyllähän tulostavoite on salakavalasti ohjaillut bloggaamistani ja olen ihan eri tavalla miettinyt seuraavia postausaiheita valmiiksi.

Portaalista sain huimasti apua ja tukea kanssabloggaajilta ja portaalin ylläpidolta. Meillä oli oma suljettu Facebook-ryhmä, jossa saattoi kysyä mitä tahansa bloggaamiseen liittyen. Meillä oli iso tsemppi ja kannustus päällä koko ajan ja uskon, että uuden bloggaajan oli helppoa tulla mukaan. Koska portaali keskittyi Kaakkois-Suomeen, en välimatkojen ja aikataulujen takia päässyt kertaakaan mukaan tapaamisiin, mutta porukalla oli tosi hienot pikkujoulut ja kesätapaamiset! Tällaisia toivoisin hevosbloggaajapuolellekin. Ruuat, tilukset ja ohjelman tarjosivat paikalliset yrittäjät ja saivat runsaasti positiivista näkyvyyttä useassa alueensa blogissa.

Toisaalta ymmärrän hyvin, että hevospiirit ovat Suomessa pienet ja kovin henkilöityneet. Jos valitsee yhteistyöhön tietyn bloggaajan, eivät kaikki pidä valinnasta ja saattavat boikotoida yritystä sen takia. Jos yritys järjestää bloggaajaillan, ei paikalle saavu kuin kourallinen pikkubloggaajia, yhtä tärkeitä toki hekin.

Olen miettinyt toki omaakin julkisuuskuvaani useasti. Saanko kirjoittaa blogiini "v*tun muuli* ja postata kuvan katkenneesta aitatolpasta? Voinko samaan aikaan luennoida koko päivän aasien hoidosta? Vai voiko ihminen olla erilainen eri "rooleissa"? Esimerkiksi Helsinki Horse Fairissa käänsin nimikylttini eri päin eri tilanteissa. Jossain kohtaa olin Suomen Aasiyhdistyksen näytteilleasettaja ja toisessa kohtaa bloggaaja, joka kertoo omasta muulistaan.

Voinko kouluttaa omaa muuliani myös negatiivista vahvistetta käyttäen ja lähettää sen koulutukseen ja kertoa Helsinki Horse Fairissa, että aaseja tulisi kouluttaa lähinnä positiivista vahvistamista käyttäen, silloin ne toimivat parhaiten? Olenko ylipäätään uskottava henkilö tämän blogin jälkeen ohjeistamaan yhtään ketään aasinpidossa? Seuraava Aasinhoitopäivä on toukokuun alussa ja perinteisesti siellä ei ole ollut ketään blogin kautta. Se kertonee riittävästi.

Bloggaajien kohdalla kuulee välillä ruskealla foorumilla huutelua, kuinka joku bloggaaja on tietyssä tilanteessa ignoorannut pienet faninsa. Onko bloggaaja juuri tuossa hetkessä ollut bloggaajan roolissa vai jutellut hyvän ystävänsä kanssa hevostapahtumassa? Onko bloggaajan aina oltava bloggaaja liikkuessaan julkisilla paikoilla? Suomessa ei kuitenkaan kukaan bloggaaja, hevosbloggaajasta puhumattakaan, ole sen tason julkkis, että saisi antaa nimmareita jokaisella kauppareissulla.

Blogi on markkinointikanavana mielestäni Instaa ja Snappia tehokkaampi, sillä aika usein edelleen tuote googlataan ennen ostopäätöstä. Instastoryssä vilahtanut raippa teki todellakin vain vilahduksen, mutta blogissa olleeseen postaukseen löytää aina uudelleen. Satunnainen googlaaja ei kuitenkaan tiedä, onko blogi suosittu vai ei, eikä varmasti tee ostopäätöstä bloggaajan tunnettavuuden takia. Hän haluaa lukea rehellisen ja kattavan arvostelun tuotteesta. Eikä hyvä kieli ja kuvatkaan haittaa.