Muuliprojektin loppuvuoden 2017 tilastokatsaus

Kirjoittelin Muuliprojektin ja somekanavien tilastoista viimeksi heinäkuussa tässä postauksessa ja nyt katson elokuun-joulukuun tilastoja. Kerron suosituimmat postaukset ja päivitykset blogin puolella ja mietin missä mättää, kun liikenteen määrä on vähentynyt syksyn aikana.

Viiden kuluneen kuukauden aikana sivunäyttöjä on ollut noin 80 000 kappaletta ja yksilöityjä kävijöitä 19 000 kappaletta. Postauksia olen kirjoittanut 1.8.-28.12.2017 välillä 59 kappaletta.

Suosituimmat postaukset Top 5

Suosituimmat postaukset saivat paljon näkyvyyttä Facebookissa, josta suurin osa liikenteestä blogiini tuleekin. Kerron postausten lisäksi, miten olin markkinoinut juuri kyseistä postausta ja minkä luulen olevan syynä sen suosioon.

Eläintenkouluttaja Jenni Hakosalo toivoo hevospiireihin vähemmän paskamyrskyjä ja enemmän iloista tekemisen meininkiä 3503 katselukertaa

Haastattelin Jenniä puhelinhaastattelun merkeissä noin tunnin verran ja kirjoitin tuotoksista pitkähkön postauksen blogiini. Aihe liittyi siihen, että kaverini koirakouolulla alkaa hevospuolen luentosarja ja pääsin luennolle ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan. Noh, lopulta kävi niin, etten luennolle päässyt (syy oli hyvä, vietimme samana päivänä mieheni kanssa hääpäivää). Jennin haastattelu sai tosi nopeasti paljon näkyvyyttä Facebookissa mm Maastakäsittelyryhmässä. Haastattelua myös jaettiin paljon, ja silloin Facebookin algoritmit haistelevat, että tämän on oltava hyvä juttu. Pelkät kommentit tai tykkäykset eivät tuo läheskään niin paljon näkyvyyttä kuin jaot.

Koska Jennin juttu lähti niin hyvin liikkeelle, otin sille myös maksettua näkyvyyttä Facebookissa. Rahat menivät hukkaan, koska vitosella sai viisi klikkausta. Se ei näy tästä kuvakaappauksesta, mutta seurailin klikkimääriä mainostuksen aikana. Suurin osa klikeistä tuli siis ihan muualta kuin oman blogini Facbook-sivun tykkääjien parista. Linkkiä myös jaettiin suoraan, eli tätä Muuli, Mulbe, Mulkero-sivun päivitystä ei jaettu. Jos olisi jaettu, näkisin jakojen kautta tulleet klikkimäärät.

Muulikauppa, miten se oikeastaan menikään? 1967 katselukertaa

Muulikauppa ei mennyt mielestäni ihan niin putkeen, kuin olisi voinut mennä enkä ollut blogissa kertonut ihan kaikkea peläten muulikauppiaan kostoa. Viimein, kun luin muidenkin samalta taholta hevosensa hankkineiden kokemuksia, uskalsin kirjoittaa Muulin ostoprosessista. Facebookiin loin mielestäni oikein hauskan saatteen tälle postaukselle, joka houkutteli lukemaan.

Kun Jennin juttua ei luettu blogini Facebooksivujen kautta juuri ollenkaan, sai tämä postaus suurimman osan klikeistä juuri sieltä. Postaukseen klikattiin yhteensä 1456 kertaa.

Riders Magazine on rohkea uutuus lehtipisteessä, mutta miksei lehtitiimiin palkattu taittajaa? 1938 katselukertaa

Kuuluin aiemmin Playssonin blogiportaaliin ja syksyllä blogiportaali teki hevoslehden. Tottakai lehti kiinnosti, ja onhan se tällä hetkellä aika ainutlaatuinen hevoslehtihyllyssä. Kirjoitin lehdestä raportin blogiini, joku linkitti sen Hevostalli.nettiin ja sieltä niitä klikkejä sitten alkoi tulla ihan kunnolla. Sain kritiikkiä mm siitä, kun ylipäätään kirjoitin lehdestä, siitä, kun kirjoitin siitä "ensimmäisenä" (siksi en ole joulukuussa ilmestyneestä kakkosnumerosta uskaltanut mitään kirjoittaakaan) ja siitä, että olen katkera ja kateellinen. No, oli niin tai näin, ensimmäinen numero oli ja on amatöörimäisestä taitettu ja onneksi asiaan tuli huima korjaus kakkosnumeroon!

Kolme näppärää tapaa muokata loimi silakalle sopivaksi 1284 katselukertaa

Tämä postaus on jo vanhempi, mutta linkitin sen Facebookin Tallinikseihin syksyllä, kun loimiaika oli taas alkamassa. Postaus sai paljon hyvää palautetta ja se selvästi kiinnosti ihmisiä. Talliniksien perusteella tosi monella on silakkamallinen hevonen ja näille nyt on vain vaikeaa löytää sopivia loimia. Joku kritisoi postausta siitä, että epäsopiva loimi (vaikka muokattaisikin pienemmäksi edestä) kipeyttää hevosen, ja loimi pitäisi ostaa sopivan kokoisena. Milläs ostat, kun silakalla on niin surkeat lavat, että normaalikokoinen loimi valuu sään taakse ja kiristää sieltä?

Kun jarru hirttää kiinni niin kyntöruuna tulee tarpeeseen 1255 katselukertaa

Tämä postaus sai paljon näkyvyyttä ammattimaisen kuvankäsittelyni takia. Muutin Photarissa tallinomistajan/kyntöruunan tilalle oikean kyntöruunan. Ja olihan postaus toki sitä hyvin "perinteistä" Muuliblogia, eli huumoria ja vastoinkäymisiä ei siitä puutu!

Kuvan otti Aino Holmberg, erinomaisen kuvankäsittelyn takana olen minä!

Blogin vierailijat elokuu-joulukuu

Katsoin ensimmäistä kertaa ihan "kunnolla" Google Analyticsin aktiiviset käyttäjät-tilastoa ja poimin tiedot Exceliin tarkempaa analysointia varten. Google Analytics ei näytä kävijöiden IP-osoitteita, mutta antaa kävijöille oman henkilökohtaisen tunnisteen. Google Analytics pyrkii yhdistelemään tietoja, eli taulukossa ei pitäisi olla kuin yksi kävijä, vaikka hän käyttäisikin useampaa eri laitetta ja IP-osoitetta. Tämä ei tietenkään ole täysin aukotonta, mutta voi kertoa eron siinä, miksi toisaalla yksilöityjen kävijöiden määräksi (eri IP) kerrotaan 19 000 ja Aktiiviset käyttäjät-taulukossa käyttäjiä on 3000 vähemmän.

Noin viiden kuukauden aikana (tilastot ovat aikaväliltä 1.8.-28.12.2017) oli eri kävijöitä yhteensä 15 913 kappaletta.

Kun sorttasin näitä 15 915 aktiivista käyttäjää, sain tietää seuraavaa

  • 12 399 kävijää kävi blogissa vain yhden kerran ja poistui suoraan saapumissivulta. Näin moni luki esimerkiksi vain Jenni Hakosalon jutun tai jutun loimien pienentämisestä, eikä ollut kiinnostunut blogista noin muuten.
  • 3679 kävijää kävi blogissa 2 kertaa tai useammin tällä aikavälillä, joista
  • 2038 kävi blogissa vähintään 4 kertaa. Näistä taas
  • 720 kävi blogissa vähintään 10 kertaa, eli blogini vakiintunut lukijakunta on hyvin pieni.

En täysin ymmärrä GA:n "Aktiviiset käyttäjät" taulukkoa, koska se eroaa yleisön yleiskatsauksen yksilöityjen kävijöiden määräst ja näyttää niin monelle kävijälle sivuilla vietetyksi ajaksi 0 sekuntia. En usko, että blogissani käy sentään 12 399 robottia, vaan kyse on jostain muusta. Joku GA nero voisi vaikka kommenttilaatikossa avata tätä asiaa.

Bloggaajan kannalta on tärkeää tietää pitkän aikavälin aktiiviset käyttäjät ja omassa blogissani luku on 3735.

Liikenteen lähteet

Liikenteen lähteenä Facebook on edelleen vahva ykkönen, toisena on Google, sen jälkeen vanha blogini osoite, josta on suora siirto Starboxiin ja neljäntenä on suoraan blogiin tulevat lukijat. Hevostalli.net on listalla viidentenä. Istuntoja on ollut tilastojen aikavälillä 50 707 ja näissä luvuissa keskitytäänkin istuntoihin, ei sivun katseluihin. Istunto on siis sellainen hetki, jonka aikana blogin vierailija voi lukea joko yhden sivun tai useamman. Jos hän siirtyy sivulta toiselle enintään puolen tunnin välein, lasketaan kaikki klikit samaan istuntoon kuuluviksi.

  • Facebook 19096 istuntoa
  • Google ja muut hakukoneet 11496
  • Blogger (vanha blogi) 8518
  • Suora liikenne 6409
  • Hevostalli.net 1405
  • Kaakon viestinnän sivut 982
  • Instagram 929
  • Muut lähteet 1868

Bloggerista "palautuu" liikennettä mm siksi, kun osassa vanhemmista postauksista on edelleen sisäisiä linkkejä Bloggeriin. Olen käynyt blogin alkuajan postauksia ja kaikki tämän vuoden postaukset läpi linkit korjaten, mutta vanhoja linkkejä on erityisesti vuoden 2016 kesän ja syksyn postauksissa. Tiedän, että on turhauttavaa klikata toimimatonta linkkiä, mutta vanhojen postausten läpikäyminen on yllättävän hidasta hommaa! Samalla olen korjaillut outoja rivinvaihtoja ja kirjoitusvirheitä.

Kuva ei liity paitsi Muuliin. Tässä ollaan Elmamessuilla, josta kirjoitettu postaus ei tuntunut kiinnostavan blogin lukijoita.

Facebookin vähentynyt liikenne

Olen tänä syksynä huomannut, että Facebookista tuleva liikenne on vähentynyt ja Facebook onkin pitkin syksyä muuttanut algoritmejaan sellaisiksi, että "yrittäjien" on enemmin ostettava maksettua mainosta kuin luotettava ilmaiseen mainostukseen. Facebook on jopa pelotellut, etteivät näyttäisi linkkejä enää ollenkaan ilman maksua!

Kokeilin syksyn aikana viiden euron panostuksella kahden eri postauksen markkinointia. Toinen oli Jenni Hakosalosta kertova postaus ja toinen kertoi Suomen hevosen tarinan teatterinäytöksestä. Kumpikin mainostus oli ihan floppi ja vitosella sai kumpikin postaus noin viisi näyttökertaa. Näkyvyyttä ne sen sijaan saivat mukavasti, mutta olin ilmeisesti valinnut kohdeyleisön väärin, kun heitä ei kiinnostanut klikata postausta auki.

Jenni Hakosalon haastatteluun valitsin henkilöitä, joilla oli kiinnostuksen kohteena hevoset ja teatterijuttuun muistaakseni teatterista kiinnostuneita henkilöitä 30 kilometrin säteellä Järvenpäästä.

Mainostan postausiani Facebookissa yleensä aina Hevosbloggaajien ryhmässä, matkapostauksia lisäksi Reissupostauksissa ja "yleispostauksia" isommissa kaikkien alojen bloggaajaryhmissä. Erityisesti näistä ryhmistä ei tunnu enää tulevan liikennettä entiseen malliin. Olen seuraillut liikennettä niin, että postaan isoon bloggaajaryhmään jonkun hieman vanhemman postauksen, jolloin pystyn erottamaan liikenteen tuoreimman postauksen tuomasta liikenteestä, jotan todennäköisesti luetaan eniten blogin Facebook-sivun kautta.

Facebookpäivitysten näkyvyyteen vaikuttaa eniten jaot, sen jälkeen kommentit ja kolmanneksi eniten tykkäykset. Ja toki Facebook haistelee myös sitä, klikataanko postaus auki vai ei. Jos siis haluat tukea Muuliblogia, jätä kommenttisi Facebookiin blogin oman kommenttiboksin sijaan!

Ja jos haluat nähdä uusimmat blogipostaukset jatkossakin uutisvirrassasi, muista aina klikata peukkua. Muussa tapauksessa Facebook toteaa, ettei sinua kiinnosta ja jättää päivitykseni näyttämättä.

Kiinnostaako muulipostaukset jatkossakin (luultavasti, koska luet tätä postausta ja olet jo näin pitkällä)? Muista klikata postauksille peukkua tai jotain muuta reaktiota, niin FB näyttää niitä uutisvirrassasi! Kuva: Emmi Jormanainen

Blogin suosio on laskussa

Blogin suosio on muutenkin vähentynyt huipusta ja blogin klikkimäärä on jämähtänyt 15 000 klikkiin entisen 20 000 klikin sijaan. Tavoitteeni kuukaudessa on edelleen tuo 20 000, mutta tällä hetkellä jo 15 000 klikin saavuttaminen käy työstä. Tähän on syynä se, että olen kirjoittanut muutaman postauksen vähemmän kuukaudessa kuin aiemmin enkä ole ihan niin paljon linkitellyt postauksia eri ryhmiin Facebookissa. Kun aiemmin kirjoitin 20-22 postausta kuussa, on määrä nyt syksyllä ollut noin 16. Syynä ovat olleet ihan oma kiire ja se, etten jaksa enää kirjoittaa mistään jonninjoutavasta "tänään harjasin muulin". Ja jos en saa tallikäynnistä hyvää materiaalia, en kirjoita postaustakaan. Näin talvella ja pimeällä on melko haastavaa saada hyviä kuvia.

Suosituimmat postaukset saavat edelleen yli 800 näyttökertaa, mutta esimerkiksi joulukuun postauksista 8 postausta on jäänyt alle 400 lukukertaan.

Suosion lasku ei tietenkään johdu vain siitä, että postauksia on vähemmän, vaan myös siitä, että sisältö on sekalaisempaa kuin aiemmin. En ole esimerkiksi nyt joulukuussa kirjoittanut juuri yhtään niitä perinteisiä postauksia, että mitä on Muulin kanssa tehty. Ymmärrän täysin, että lukijoita kiinnostaa nimenomaan se arkielämä sen kanssa, mutta kun pihat ovat jäätikköä ja Muulilla ei ole kenkiä, ei sen kanssa kovin paljoa voi harrastaa. Joten ehkä tämä tästä, muistaakseni myös viime talvi oli hieman haastavaa blogin suhteen.

Olen siis pahoillani sisällön muuttumisen takia, ja yritän pitää tämän vain väliaikaisena.

Jippii! Kohti uusia pettymyksiä t. Muuli Kuva: Emmi Jormanainen