Kun paino junnaa paikallaan?

Heips!

Usein kun lähdetään muuttamaan elämäntapoja, pudottamaan painoa ( ja sitä painoa on reilusti pudotettavana) muuttamaan ruokailutottumuksia, tai haetaan uutta elämänsuuntaa sillä painonhallinta-akselilla ensimmäiset kilot karisevat ropisten pois, olo on kepeä, mieli säilyy motivoituneena koska vaaka näyttää ekat viikot superihania lukemia, -5kiloa ! -2,5 kiloa, voiko tää ollakkaan näin helppoa? Diettiä/uusia ruokailu-ja elämäntapoja takana vasta kuukausi ja hyvin rullaa, paino putoaa ja olo on kuin supersankarilla. Tässä vastaus kysymykseen: Ei, se ei ole niin helppoa. Ei todellakaan. 

Mun mielestä se on hieno ja vaikea, rankka sekä raastava päätös lähteä muuttamaan niitä totuttuja pahoja tapoja, ja tavoittelemaan sitä ihanne oloa sekä vartaloa. Jokaisella on omat syynsä miksi sitä painoa tarvitsee saada alas. Oli se mikä vain, mun mielestä kovin jätkä on se, joka jaksaa jatkaa siitä pisteestä viikkoja, mahdollisesti pahimmassa tapauksessa hermojen kannalta kuukausia , jossa paino vaan junnaa paikallaan. Arki astuu kuvaan rajulla tavalla, ja se todellisuus iskee päin pläsiä kuin märkä haiseva moppi! Ollaan juostu jumpissa, treenattu otsasuoni pullistuneena 4 kertaa viikossa, koiran tassut on kuluneet jo juoksulenkeistä jolle se on raahattu joka aamu kello 6! MUTTA MITÄÄN EI TAPAHDU, PAINO EI PUTOA!? Tällaiset vaiheet, vaikka ne miten harmittavatkin, ovat enemmän sääntö kuin poikkeus jossain vaiheessa painon pudotusta. Mitä enemmän pudotettavaa on ja mitä pidempään painoa joudutaan pudottamaan, sitä useampaan tasannevaiheeseen kannattaa varautua.

Älä anna vaa-an hallita elämääsi!

Miksi näin? Tähän oon listannut muutamia selityksiä nyt tälle ikävälle ja uuvuttavalle tasannevaiheelle.

1. Stressi on iso ongelma

Stressi on yksi suurimpia syitä siihen miksi paino ei putoa. Jos dietti aiheuttaa liikaa päänvaivaa ja stressiä, ollaan hermostuneita, myös stressihormoinien määrä nousee. Näiden hormonien takia painonpudotus voi tyssätä kokonaan. Vaa-asta on tullut pakkomielle, siellä ravataan päivittäin tai monta kertaa päivässä, mikä kuormittaa sitä pääkoppaa vielä lisää. Muista kuitenkin että kilot eivät katoa päivässä tai kahdessa, vaan painonhallinta vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Stressi ei välttämättä kuitenkaan aina johdu siitä dietistä, vaan taustalla saattaa kummitella jotkut muut ongelmat. Paneudu näihin asioihin, ja selvitä ajatukset, kevennä vähän tahtia painonpoudotuspuolella! 

2. Pois dieetti- ja hiilaripelko ajattelusta 

Tähtää elämäntapamuutokseen, älä ajattele että nyt vaan "vedetään tää dietti läpi"ja thats it! Se on todellakin sitten thats it, 20 kiloa takasin ja jee jee. Tahdonvoiman avulla voidaan vaikka millä pussikeittodietillä pudottaa suuriakin kilomääriä. Mutta riittääkö tahdonvoima enää dieetin jälkeen pitämään kiinni tuloksista ja treenimääristä? Halutaanko loppuelämä syödä lisäravinteita, pussikeittoa, punnita ruokia, kieltäytyä herkuista ja ravata 5 kertaa viikossa vetäsemässä salitreenit sekä aerobiset ? Jos on laihdutettu kuuri-tyylisesti, opettaako se todellisuudessa sitä pysyvää painonhallintaa? Painonpudotus ilman, että mietitään alunperäistä syytä sille miksi kiloja on kertynyt ei useinkaan johda pysyvään lopputulokseen. Mieti miksi haluat lähteä pudottamaan painoa, hyödyt ja huomioon otettavat seikat. Tiedosta mihin pystyt ja mihin aika ja voimavarat eivät riitä. Tee muutoksia, joista on mahdollista pitää kiinni koko loppuelämän ajan. On tärkeää löytää itselle terveellinen, itsensä näköinen tapa syödä ja saada pysyvä muutos aikaan. Kaikki lähtee pienistä asioista ja muutoksista, joku opettelee syömään aamupalan, joku lisää kasviksia ruokavalioon, joidenkin kanssa pitää lähteä ihan vaan opettelemalla juomaan vettä. Vain pieni osa ihmisistä toimii niin että kaikki muutetaan kerralla ja ohjeita noudatetaan, tämä kuitenkaan ei todella toimi kaikilla. Kestävä muutos lähtee hyvinkin pienistä asioista, kuureja voidaan noudattaa jonkun aikaa mutta tärkeintä on yhteinen tavoite: terveellisistä elämäntavoista tulisi pysyvä osa elämää ilman sitä fiilistä että on vaan "pakko suoriutua"! Pidä kokonaisuus siis mielessä, älä vaan paina diettikuureja raivolla läpi, ja mieti että kohta se on ohi ja saa syödä taas mitä sattuu, näin jojotat vaan painon taas takaisin, ehkä jopa tuplana. Jos sinulle on laadittu ammattilaisen avulla ruokavalio, älä jätä omin päin sieltä mitään pois, vaikka paino junnaisi paikallaan. Kaikki, myös ne hiilarit on yleensä mietitty ja laskettu tarkalleen kulutustasi vastaavaksi tai dietillä tietenkin jo ennestään vähän alakanttiin, näin ollen on tärkeää että syöt kaiken mitä listassa lukee. Paino ei putoa jos elimistö on jatkuvasti säästöliekillä, tekemisestä menee myös maku koska jaksamistaso on surkea. Ei siis ole ratkaisu jättää aterioita välistä, tiputtaa hiilari määrää ja lisätä liikuntaa jo ennestään jos paino junnaa paikallaan. Balanssi ja kärsivällisyys on kaiken a ja o. Painoa hallitaan syömällä, ei syömättä jättämisellä!

Ihanat protskuletut sisältävät sopivasti hiilareita ja ovat terveellinen ja maistuva vaihtoehto esim välipalalle, tai treenin jälkeen nautittavaksi!

3. Liika punnertaminen ja pakkomielteinen liikkuminen

Liikunta voi joskus olla myös esteenä sille, että paino ei putoa. Liallinen lihaskunnonkuormittaminen ja pakonomainen hampaat irvessä vääntäminen voi kääntyä itseä vastaan niin, että kroppa ylikuormittuu ja mieli stressaantuu. Ei enää palauduta kunnolla harjoittelusta, etenkään jos ollaan matalakalorisella dieetillä. Motivaatio voi lähteä hurjaan laskuun. Seuraa ns. lumipalloefekti, kun yksi asia menee pieleen, moni muukin asia menee pieleen. Tästä kärsii myös sitten se syömäpuoli ja pääkoppa. Vaaroina joutua kärsimään esim. ylikunnosta, vähäisistä yöunista ja muista ikävistä vaivoista. Jos tekeminen säilyy mielekkäänä ja jossain määrin edes mukavana, homma toimii paremmin! Järki käteen, ja muista höllätä välillä. Lepoviikot on yleensä juurikin tätä varten, kokonaisvaltaista palautumista. 

Tähän loppuun myös pari huomioitavaa seikkaa! Jos käyt salilla, ja lihaskuntoharjoittelu eli suomeksi sanottuna salitreenit tukevat laihdutusruokavaliotasi jossain määrin muista tämä: Lihas painaa enemmän kuin läski. Paino ei välttämättä tipu yhtä nopeasti kuin sellaisilla henkilöillä ketkä tekevät enemmän aerobista harjoittelua. Aerobinen polttaa tietty enemmän kaloreita, mutta jos haluaa myös kiinteytyä, pitää lihaskuntoharjoittelua ottaa mukaan harjoitussuunnitelmaan sopivasti. Unohda vaaka hetkeksi.Tarkkaile mielummin peilikuvaa ja mittoja, esim.vyötärö, ja miehillä rinnanympärys ovat avainasemissa. Vyötärö kavenee ja rinnanympärys kenties kasvaa? Hyvä, manboobsit muuttuvat pikkuhiljaa kiinteimmiksi ja lihaksia tulee esiin. Katsele sitä peilikuvaa ja jos oot ottanut kuvia projektisi alussa, vertaile niitä nykytilanteeseen. Kuuntele ihmisiä jotka huomaavat muutoksen, nauti kehuista. Vaateista huomataan usein myös konkreettisesti se muutos. Vaaka ei siis todellakaan kerro kaikkea. 

Kaiva esiin vanhat valokuvat ja mieti/arvio itseäsi, mikä on muuttunut ja mieti tähänastista matkaasi.

Tässä ne tärkeimmät. Tsemppiä treeneihin! -C.