MOTIVAATIO?

Koomassa. 

Kesä alkaa olla kohta taputeltu. On joo luvattu vaikka jos minkälaista säätä, mutta itse koen tämän olevan nyt tässä. Hyvästit sateinen heinäkuu, tervetuloa syksy ja uudet haasteet. A-P-U-A. Eihän se nyt ihan mennyt täälläkään niinkuin piti. Kesä meinaan. Huomasin olevani edelleen joidenkin vanhojen tapojeni orja. Aina silloin tällöin, useammin kuin kerran kahteen viikkoon,( mikä on mulla asetettu herkkupäiväksi) laitoin suuhuni jos jonkinmoista herkkua. Houkutuksille altistuminen erilaisissa kesän juhlissa, sekä kylmät sihijuomat niinä harvoina kuumina päivinä ihanilla aurinkoterdeillä veivät voiton. Oli tosiaan herättävä todellisuuteen ja tajuttava mikä on itselle parhaaksi. Otin itseäni taas niskasta kiinni ja ravistelin kunnolla. Mietin ja punnitsin asioita, mitkä minulle ovat tärkeitä, ja minne haluan elämässä päästä. Katselin kuvia mun fitness idoleista, sekä etsin ratkaisuja herkkunälkään viikonloppuisin. Skippasin muutamat puuduttavat paikkaharjoittelun tyyliset jalkatreenit ja motivoiduin enemmän tekemällä jotakin toiminnallista sekä ravasin spinning-tunneilla. Nyt olen taas saavuttanut hetkellisen sisäisen rauhan ja tiedän miten edetä. 

Älä pakota itseäsi tekemään mitään mikä ei tunnu mukavalta. Enkä tarkoita nyt viimisiä toistoja tappavassa jalkatreenissä, vaan yleensä. Jos sinua ei huvita lähteä salille, sinne on silloin turhaa mennä. Lähesty asiaa uudelta kannalta. Voisitko tehdä jotain muuta? Lähde ulos raikastumaan, juoksulenkki? -Ei sun juttu? Ei munkaan, heräsin tähänkin asiaan vasta äsken. Ei hätää onneksi on kaikenlaista liikuntaa jota voit harjoittaa erilaisissa paikoissa. Toiminnalliset kehonpaino treenit? Itse olen sijoittanut joitakin euroja pariin hassuun kotikuntoiluvälineeseen ja se kannatti! Kahvakuulaa on tultu heiluteltua. Voit rauhoittua venyttelyn merkeissä ja harjoittaa liikkuvuutta, ehkä ryhmäliikuntatunnit ovat sun juttu? Se on oikeestaan tosi kiva vaihtoehto ja saat hyvän hien pintaan. Voit lähteä tyhjällä päällä, koska opettaja hoitaa ajattelun sun puolesta ja kertoo mitä sun tulee tehdä. Ihan loistavaa. Itse oon rakastunut spinningiin. Ei olisi muutama vuosi sitten uskonut että nyt vinssaan joka harvasen päivä spinningissä ja välillä jopa ohjaankin tunteja! Loistavaa aerobista harjoittelua/rasvanpolttoa sekä takuuvarma hiki, ja mikä parasta: kuntokin siinä kohenee!  Nyt yritän pongailla itselleni spinningpyörää kotiinkin, tää homma lähtee ihan käsistä :D 

Paino ei ole noussut kesän aikana mutta koska itse tiedän sisimmässäni että treenit olisin voinut hoitaa ehkä paremmin ja tehokkaamin se häiritsee kovasti. Voisin olla kireämmässä kunnossa jos sitä ja jos tätä. Nyt kuitenkin fakta on se että jossittelu ei auta vaan on otettava ne ohjakset omiin kätösiin ja annettava omille lupauksille vastinetta. Jos ehkä painit tässä samaisessa tilanteessa ja mietit että mitä olisit voinut tehdä paremmin kesän aikana, tai jättää tekemättä, unohda se ja käännä asiat nurinpäin. 

Mitä teet nyt? - Tee suunnitelma, vaikka ihan 1 viikko aluksi. Tutkaile mahdollisuuksia liikkua, aikatauluta ja varaa tunti spinningiin? Liiku ensin pari tuntia viikossa, käy kävelyllä tai salilla. Ehkä uinti tai jokin muu liikuntamuoto? Ota kiinni terveellisistä ruokatottumuksista, vaihda napostelu herkkupäiväksi viikon lepopäivään, lauantaillle? sunnuntaille? 

Mikä sinua motivoi? - Monia motivoivat jotkin ulkoiset tekijät, haluat pyöreämmät pakarat? Litteämmän vatsan? Kiinteämmän ulkomuodon?Shockin, mutta ne eivät tule ilmaiseksi, sun on tehtävä töitä. Sinua voi motivoida jotkin julkisuuden henkilöt/esikuvat joita seuraat sosiaalisessa mediassa, katsele heidän kuvia ja neuvoja, uskalla unelmoida samanlaisista saavutuksista, ja etene unelmiasi kohti pala palalta. Itseäni motivoi myös terveydelliset seikat. Mun sairaus vaatii jo sen että ylipaino ei ole tervetullutta, joten mun täytyy pysyä kunnossa ja katsoa tarkasti mitä laitan suuhuni. Tällä hetkellä kun kävin mun sairautta hoitavaa lääkäriä tapaamassa ja otettiin kokeita, tulokset olivat erittäin hyvät, se motivoi jos mikä! Eniten ehkä motivoi tulokset! Ota katsaus menneeseen ja mieti matkaa jonka olet jo saavuttanut, hienoa. Jos olet matkasi alussa, mieti ja ajattele että kohta olet jo perillä! "Kun MIKSI kasvaa tarpeeksi suureksi, keinot päästä tavoitteeseen löytyvät".

Mitkä asiat auttavat sinua pääsemään tavoitteeseesi? MItkä asiat hidastavat? - Itseäni auttaa ja tukee perhe, se on oikeestaan aika tärkeää. Myönnän että välillä olen itsekäs koska treenit ja ohjaukset/koulu tms menevät muiden suunnitelmien edelle. Minua auttaa myös ajatus siitä että kaikki on mahdollista, olen muuttanut elämääni jo niin paljon että tämä on enää pientä! Eli positiivinen ajattelu ja asioiden kääntäminen paremmaksi ovat mun voimavaroja. On myös hyvä miettiä niitä asioita jotka ovat "myrkkyä" sun taipaleelle jo etukäteen, näin voit ehkä kiertää/ennaltaehkäistä epäonnistumisia tai muita haastavia tilanteita. Omalla kohdalla tiedän olevani liian ankara itselleni. Jos en pääse haluttuun painomäärään (tämä esimerkkinä.) -> Tapahtuu rankaisu, joka on jotain näistä: Liika treenaus yhteen päivään-palautumiset nollassa, syön tai jätän syömättä, kuitenkin poikkean normaalista tai se kolmas ja pahin: menetän hetkellisesti kiinnostukseni kaikkeen, mietin vain mielessäni kuinka heikko olen ja miksen pysty näin yksinkertaisiin asioihin? Nää jopa vähän naurattaa nyt kun ne kirjoittaa tähän ylös, oikeesti ! Tekee hyvää nähdä mustaa valkoisella. Viimeksi kun tapahtui tälläistä, rankaisun sijaan skippasin salitreenit ja lähdin sateeseen kävelemään koiran kanssa, mietin ja kuuntelin musiikkia, tulin kotiin ja katsoin melkein yhden kauden Prison breikkiä, ihan syömättä mitään paskaa, ja huomasin että leffa pyörii ilman herkkuja, ja rankaisu olisi ollut turhaa. Seuraavana päivänä oli kivaa lähteä treenaamaan omalla ei turvonneella olemuksella paremmalla mielellä! 

" Kun MIKSI kasvaa riittävän suureksi, keinot päästä tavoitteeseen löytyvät! "

Nyt vaan syrjäyttämään sitä saapuvaa syksykoomaa, ja täysillä höyryillä eteenpäin! Selviät varmasti kun käsittelet ajatuksesi kaikessa rauhassa ja pysyt positiivisessa ajattelu-tavassa! Priorisoi asiat tärkeysjärjestykseen ja toteuta suunnitelmasi. Kuulosta helpolta, vai onko sittenkään? ;) (-Haaste?;))

Mikä sinua motivoi? - C -