Fysioterapia treenien tukena

Julkaistu Keskiviikko-lehdessä 30.8.2017. Kirjoittelen juttuja 3 viikon välein Kaakon Viestinnän julkaisemaan Keskiviikkoon, ja jutut ilmestyvät blogiin keskiviikko-tagin alle.

Siitä on nyt noin kolme ja puoli vuotta, kun silloinen hierojani kysäisi, onko minulla jumeja pohkeissani ja tarvetta hierottaa niitä. ”Ei mainittavia”, sanoin. Enpä osannut kuvitellakaan, että vastaukseni olisi elämäni toiseksi suurin itsepetos (heti ”eihän sitä Ben&Jerry’s -jäätelöpurkkia tarvitse syödä kerralla” jälkeen).

Pahimmillaan sääreni olivat kolmisen vuotta sitten uuden jumppatunnin astuttua kuvioihin, ja sen jälkeen ovat oireilleet niin pohkeet kuin sääretkin. Eivät kestä juoksemista tai hyppäämistä ollenkaan, ja sekös jumppapirkkoa suututtaa. Hieronta auttaa hetkellisesti, mutta ei poista ongelmaa. Kaikkea ei taida voida laittaa kasvaneen elopainonkaan piikkiin, joten päätin alkaa etsiä selitystä ja ennen kaikkea neuvoja.

Tapasin kaksi eri fysioterapeuttia. Kävelin juoksumatolla ja lattialla, kyykkäsin, seisoin yhdellä jalalla. Makasin hierontapöydällä väänneltävänä, kävin faskiakäsittelyssä. Ja voilá: huono liikkuvuus nilkoissa ja kireyttä pohkeiden lisäksi vähän siellä ja täällä. Näistä johtuen kävelen väärin, ja sääret altistuvat kovalle rasitukselle. Hoitokeinoina ovat liikkuvuus- ja tasapainoharjoitukset, venyttely sekä satunnaiset faskiakäsittelyt.

Säärivaivoja hoidetaan mm. venyttelyllä, kaverin avulla tai ilman.

Treenien tueksi hankitaan usein personal trainereita ja ravintovalmentajia - oman kokemukseni perusteella suosittelen lämpimästi panostamista näiden lisäksi myös huoltojoukkoihin. Vaikka fysioterapia mielletäänkin usein kuntoutujille sopivaksi, ei välttämättä tarvitse ajaa autokolaria hyötyäkseen siitä. Myös fysioterapeutilta voi saada vinkkejä suoritustekniikoihin ja kehon linjauksiin, sekä näkemystä siihen, mitä muuta voimaharjoittelun lisäksi kannattaa tehdä, jotta ”verta, terästä ja hevosia” -tyylisistä apinanraivotreeneistä saa kaiken irti.

Fysioterapialla siis edistetään työ- ja toimintakykyä, poistetaan kipua ja korjataan moniongelmaisia jumppapirkkoja. Yksi koukku siinäkin tosin on: tulostetut, kuvalliset ohjeet toimivat kuulemma vain, jos ne otetaan eteisen lipaston päältä aktiiviseen käyttöön.

 

VIIKON VINKKI

Huollata kehoasi. Kun viikkoon mahduttaa tietyn määrän liikuntaa ja on muutenkin kiire, kehonhuollosta tulee usein tingittyä ensimmäisenä. Kotikonstit eivät aina riitä, joten yritä sijoittaa säännöllisesti myös ammattilaiskäsittelyyn: hierojia, fysioterapeutteja, osteopaatteja tai jäsenkorjaajia löytyy yleensä joka kaupungista.

VIIKON YLLÄTYS

Pilatesrengas. En ole harrastanut pilatesta paria yksittäistä tuntia lukuun ottamatta, joten en tiennyt, että siihen voi käyttää myös apuvälineitä. Hankin fysioterapeutin suosituksesta kyseisen häkkyrän omakseni ja kah! Siitähän onkin oikeasti hyötyä. Reidenlähentäjiin saa ihan erilaisen tuntuman kuin laitteessa, ja saapa renkaalla venytettyä loistavasti myös pahinta ongelmakohtaani eli sääriä.

VIIKON KOHOKOHTA

Venyttelylle löytyykin aikaa. Todellinen shokkiylläri, eikö? ”Pitäisi venytellä enemmän” on ehkä yksi eniten käyttämistäni lausahduksista, mitä tulee hyvinvointiin tai liikuntaan. Nähtävästi jonkun on kuitenkin oltava ns. oikeasti pielessä, ennen kuin mitään tapahtuu. Tahtotila jalkojen korjaamiseksi on nyt luotu, joten ehkä venyttely pysyykin iltarituaaleissani kauemmin kuin viikon.