Infrapunasauna hellii kehoa

Julkaistu Keskiviikko-lehdessä 28.6.2017. Kirjoittelen juttuja 3 viikon välein Kaakon Viestinnän julkaisemaan Keskiviikkoon, ja jutut ilmestyvät blogiin keskiviikko-tagin alle.

Rakastan lempeää lämpöä, mutta en viihdy perinteisen saunan kuumuudessa pitkään. Ratkaisu tähän yhtälöön löytyi paikallisen kuntokeskuksen infrapunasaunasta.

Olennainen ero tavalliseen saunaan verrattuna on alhaisempi lämpötila ja se, että kudokset lämpenevät syvemmältä. Hikoilu voi olla jopa 3-4 kertaa voimakkaampaa kuin tavallisessa saunassa. Miellyttävän lämmön lisäksi infrapunasaunalla on useita terveysvaikutuksia: se parantaa aineenvaihduntaa, nopeuttaa lihasten palautumista, helpottaa lihas- ja nivelkipuja, poistaa kuona-aineita ja lievittää stressiä

Infrapunasaunaan pääsee mm. Fressillä.

Terveysvaikutusten saavuttamiseksi infrapunasaunan käyttöä suositellaan 2-3 kertaa viikossa kuukauden ajan, ja sopiva aika saunomiselle on noin puoli tuntia. Voimakkaan hikoilun vuoksi vettä on hyvä juoda ennen ja jälkeen saunomisen, ja juomapullon voi ottaa mukaan myös saunaan.

Viime kerrasta onkin jo vierähtänyt tovi, joten tiedän, minne menen seuraavaksi stressiä pakoon. Ja keho kiittää!