Wellness coach auttaa arjessa

Julkaistu Keskiviikko-lehdessä 7.6.2017

Kaikenlainen hyvinvointi on ollut jo pitkään tapetilla, ja media pursuaa vinkkejä parempaan elämään. Jos aiemmin oli trendikästä treenata mahdollisimman kovaa ja hampaat irvessä personal trainerin karjuessa vieressä, nyt ollaan menty enemmän kohti kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia. Pelkkä salaatin pupeltaminen ja punttien kolistelu ei enää riitä, vaan kaivataan laaja-alaisempaa elämänhallintaa.

Tia Ruhanen on yhdeltä koulutukseltaan wellness coach, ja hänen asiakkaikseen hakeutuvat henkilöt, jotka kaipaavat pysyviä muutoksia elämäänsä. Kaikkea on jo kokeiltu, mutta omat rahkeet eivät tunnu riittävän, joten wellness coachilta etsitään apua ja tukea esimerkiksi elämäntaparemonttiin.

- Wellness coachingin pääpainopiste on mentaalivalmennuksessa ja asiakkaan kanssa keskustelemisessa. Valmentaja ei anna valmiita ohjeita vaan esittää kysymyksiä, ja asiakas antaa itse vastaukset. Kun esimerkiksi terapiassa käydään läpi henkilön menneisyyttä, wellness coachingissa keskitytään elämään tästä hetkestä eteenpäin. Wellness coach on oivalluttaja, joka auttaa asiakasta tekemään itse muutokset omassa elämässään.

Karin Purhonen haki wellness coachingista tukea elämänmuutosprojektiinsa. Personal trainer oli jo hankittu, joten kun treenit ja ruokavalio alkoivat sujua omalla painollaan, wellness coach auttoi keskittymään muihin asioihin, jotka tukivat uutta arkea. Karinin kohdalla tämä tarkoitti levon määrää, stressin vähentämistä ja asioiden priorisointia.

- Harjoitukset olivat hyvin yksinkertaisia. Kahvinjuontia suositeltiin välttämään klo 16 jälkeen, ja nukkumaan tuli mennä viimeistään klo 22-23. Piti opetella jakamaan vastuuta ja olemaan kontrolloimatta kaikkea, sekä olemaan suorittamatta. Perheenjäsenten piti antaa osallistua kotitöihin, vaikka he viikkaisivatkin pyyhkeet väärin.

Karin sanoo olevansa valmennuksen jälkeen rennompi, ja stressitasot ovat laskeneet. Vireystaso on noussut riittävän unen myötä, ja elämä kulkee eteenpäin ilman kaiken kontrollointiakin.

- Ihminen urautuu helposti ja on omien tapojensa orja. Wellness coach voi nähdä solmukohdat ja auttaa eteenpäin, mutta oivallukset ja muutos lähtevät aina omasta itsestä.

*********************************************

VIIKON YLLÄTYS

Lukeminen. Luin nuorempana paljon, ja edelleen rakastan chiclit-hömppää. Pitkän aikaa kuitenkin tuntui siltä, ettei lukemiselle ollut koskaan aikaa. Nyt olen iltaisin mennyt hieman normaalia aiemmin sänkyyn, ja käyttänyt lukemiseen ja rauhoittumiseen puolisen tuntia. Yllättäen aikaa on, kun sitä järjestää. Illan puolituntinen ei ole mistään pois, ja yöpöydälläni oleva pokkaripino hupenee pikkuhiljaa. Tai hupenisi, ellen jatkuvasti ostelisi uusia…

VIIKON PARAS

Rauhalliset kävelylenkit. Pidän salitreeneistä ja vauhtikestävyystunneista, mutta kevään mittaan eteen tulleet tapahtumat ovat vaatineet veronsa, ja aina ei energia riitä apinanraivotreeneihin. Jos en hektisen työpäivän jälkeen jaksa puhua kenellekään, vedän lenkkarit jalkaan, kuulokkeet korville ja käppäilen yksin nauttien ulkoilmasta. Lenkkikaverit ovat useimmiten tervetulleita, mutta silloin tällöin oma seura on se paras.

VIIKON VINKKI

Anna omalle ajalle tilaisuus. Oma laatuaika on jo käsitteenä klisee, mutta useimmille kuitenkin tärkeää. Jos kiire painaa päälle ja joka puolelta hengittää joku niskaan, kokeile ensin irrottaa päivästä vaikka varttitunti. Lue, piirrä, kävele, venyttele, joogaa, kuuntele musiikkia, soita ystävälle, katso Youtubesta kissavideoita. Pääasia, että teet juuri sitä mitä haluat, mutta mille ”ei ole aikaa”. Varttitunnista voi tulla tapa, ja äkkiä aikaa voi löytyä enemmänkin.