Dubrovnik, Kroatia

Käytiin kuuden päivän kesälomamatkalla Kroatian Dubrovnikissa. Lomaa varatessa meillä ei ollut mitään erityistä matkakohdetta mielessä. Toivottiin kuitenkin mahdollisimman lyhyttä ja suoraa lentomatkaa sekä "varmaa" lämpöä. Dubrovnik vaikutti näiden kriteerien osalta oikein hyvältä. Tämän lisäksi etsittiin toki tietoa ja kokemuksia paikasta blogien ja muiden kirjoitusten sekä kuvien avulla. Vasta myöhemmin varauksen jälkeen luin, että Dubrovnik kärsii massaturismista ja kesän sesonkiaikaan kaupunki on todellinen turistirysä. Ei siis kovin hyvä juttu, mutta varaukset oli kuitenkin jo tehty. Majoituspaikoista suurin osa oli jo buukattu täyteen, vaikka varailtiin matkaa hyvissä ajoin talvella. Löysimme kuitenkin sopivalta vaikuttavan majoituspaikan vähän kauempaa Dubrovnikin keskustasta!

Vanhan kaupungin muureilla kiertäminen maksoi 150 kunaa eli noin 20 euroa henkilöltä
Vanha kaupunki on täynnä toinen toistaan kauniimpia pikkukujia <3

Kuuden päivän oleilu Dubrovnikissa riitti mielestäni oikein hyvin! Dubrovnik on aika pieni paikka ja mielestäni kerettiin nähdä tässä ajassa paikkaa oikein hyvin - pidennetty viikonloppu Dubrovnikissa olisi varmasti myös toimiva lyhyiden lentojenkin takia (noin 3h). Dubrovnik sijaitsee Adrianmeren rannikolla - turkoosia merivettä saimme ihailla silmänkantamattomiin! Lentokentältä kuljettiin kaupunkiin kapeaa vuoristoista tietä pitkin. Busseja meni kätevästi lähes koko ajan Dubrovnikin ja lentokentän välillä, joten kulkeminen oli helppoa. Matka kesti lentokentältä pääbussiasemalle noin 40 minuuttia ja maksoi 40 kunaa eli noin 6 euroa per henkilö.

Myös sää suosi meitä koko loman ajan! Saimme nautiskella lomasta noin 30 asteen lämmössä. Kaupungissa kierrellessä kuumuus oli jopa liikaa, mutta altailla tai rannalla nautiskellessa lämpötila oli ihan ok! Luin ennen matkaa, että Dubrovnikissa esiintyy varsinkin kesäaikaan myös ukkosmyrskyjä ja kaupunkia suojaavat vuoret lisäävät pilvisiä päiviä. Vältyttiin kuitenkin niin ukkosmyrskyiltä sekä pilvisiltä päiviltä, välillä pilvet olisi ollut ihan toivottaviakin :D

Dubrovnik on kaupunkina sekä oikeastaan alueenakin (keskusta) aika pieni. Vanha kaupunki rajautuu noin kahden kilometrin pituisen muurin sisälle. Vanha kaupunki oli vaikuttava ja kaunis paikka! Vanhassa kaupungissa kierreltiin sympaattisia pikkukujia ja ravintoloita. Käytiin myös maksullisella kierroksella Dubrovnikin muureilla. Valittiin ajankohta hieman huonosti, sillä menimme kiertämään muuria pahimpaan ruuhka-aikaan keskellä sesonkia, aamupäivällä ja kuumimpaan aikaan. Maisemat olivat kuitenkin upeita ja niitä kehtasi ihastella kuumuudesta ja ihmistungoksesta huolimatta.

Kuva on otettu muurin korkeimmasta kohdasta - tuntui jopa hieman huippaavan :D

Huoneistohotelli Stikovicassa

Meidän majoituspaikka Paradis Apartments sijaitsi noin 10 kilometrin päässä vanhasta kaupungista. Majoituspaikka oli todella kauniilla paikalla! Huoneistohotellia piti oikein avulias pariskunta, ja he pitivät huolta, että kaikki oli koko matkan ajan hyvin. Pariskunnan mies vei meidät jopa läheiselle kaupalle, jotta saimme ostettua aamupalatarpeita. Kauppoja ei tosiaan ollut hotellin lähistöllä ja kulkeminen kävellen oli haastavaa, koska minkäänlaisia kävelyteitä ei ollut vuoristossa. Kaupunkiin päin kuljimme bussilla ja pysäkille piti kävellä lyhyen matkaa kapean autotien varrella. Busseilla pääsimme kuitenkin ihan kätevästi kuljettua keskustaan ja takaisin. Yksi bussilippu maksoi noin 2 euroa yhdeltä henkilöltä. Ns. paikallisbussiin vaihdoimme pääbussiasemalla, jolla pääsi suoraan vanhaan kaupunkiin.

Huoneistohotellissa huoneita oli muistaakseni vain viisi kappaletta. Paikka oli todella siisti ja rauhallinen. Hotellin ympäristö ja näkymät olivat upeat! Pihalla oli pieni uima-allas, poreallas sekä aurinkotuoleja ja -varjoja. Kapeaa ja vehreää kujaa pitkin pääsi hotellin omalle "uimarannalle". Uimarannat Dubrovnikin alueella ovat hyvinkin kivisiä, joten hiekkarantoja saa etsiä kauempaa. Huone oli ihan perus siisti ja meillä oli käytössä keittiö sekä olohuone. Joistakin huoneista oli merinäköala, mutta niitä ei ollut enää varatessa jäljellä. Kokonaisuudessaan kiva hotelli ja onnistunut valinta tälle reissulle! Saatiin hyvin yhdistettyä kaupunki- ja rantaloma.

Kroatian pelin aikana pienet kujat sekä vanhan kaupungin pääkatu täyttyivät jalkapallofaneista!

Vanhassa kaupungissa kävimme kahtena päivänä. Ensimmäisellä kerralla kiersimme kaupungin muurilla ja kävimme syömässä. Muurin kiertäminen 30 asteen lämmössä oli jopa hieman uuvuttavaa. Toisella kerralla keskityimme pikkukujien tutkimiseen sekä Kroatian pelin seuraamiseen. Kroatian pelin aikainen tunnelma oli myöskin vaikuttava ja jännittävä. Vanhan kaupungin pääkadulla ja läheisillä kujilla oli paljon ihmisiä seuraamassa ottelua! Ottelun jälkeen ilo oli ylimmillään, kun Kroatia pääsi finaaliin! Autoilijat tööttäilivät ja vilkuttivat valoja juhlan merkiksi, eikä ihme, koska Kroatian kokoiselle pienelle kansalle finaalipaikka on hurjan hieno asia.

Veneretkellä ihailemassa turkoosia vettä ja luolia
Lopudin rantakadulta

Hintatasoa ja budjettia

Hintataso Dubrovnikissa on varsinkin sesonkiaikaan (kesä-syyskuu) korkea, lähes yhtä korkea kuin Suomessa. Osittain tuntui, että kaupunki on "toiminnassa" vain turistien iloksi, mikä oli mielestäni hieman ahdistavaa. Ruoka oli aikalailla "turistiruokaa" eli ravintoloiden ruokalistoilta löytyi pizzaa, pastaa sekä burgereita. Toki myös mereneläviä löytyi monista paikoista, onhan kaupunki meren rannalla. Shoppailupaikkoja ei myöskään ollut oikeastaan yhtään, ja tämä oli ainakin minulle enemmän kun ok. Meidän lennot ja hotelli maksoi yhteensä noin 450 euroa henkilöltä - saatiin siis nämä aika edullisesti! Kaupungissa elämiseen meni kuitenkin korkeiden hintojen vuoksi aika paljon rahaa (toki tämäkin on varmasti hyvin suhteellista :D).

Upea puisto Lopudissa!

Kolmen saaren veneretki - Elafitisaaret

Toiseksi viimeisenä lomapäivänä kävimme kolmen saaren veneretkellä. Meidät noudettiin läheiseltä uimarannalta mukaan reissuun noin klo 10 aamulla. Ensimmäiseksi suuntasimme "blue cavelle", jossa sai snorklailla ja uida katsomaan luolia. Uimme Eetun kanssa yhdelle luolalle ja kurkkasimme nopeasti sen sisään. Aika vaikuttavia paikkoja! Tämän jälkeen takaisin veneeseen ja kohti ensimmäistä saarta, Lopudia. Lopudissa meillä oli aikaa kierrellä noin parisen tuntia. Käveltiin rantaviivaa pitkin sekä käytiin ihailemassa puistoa, jossa oli erilaisia kasvi- ja puulajeja. Lopudissa oli ensimmäiset hiekkarannat reissumme aikana. Lopud oli suloinen ja oikein rauhallinen "pakopaikka".

Lopudista suuntasimme kohti Sipania. Sipanilla kävelimme kapteenin kotiin syömään paikallista lounasta. Tämä oli yksi reissun kohokohdista! Saimme maistella seitsemää eri ruokalajia sekä kotitekoista punaviiniä. Oli mielenkiintoista päästä tutustumaan edes hieman enemmän paikallisten ruokailutottumuksiin ja kulttuuriin. Lounastelu yhdessä muiden turistien kanssa oli oikein miellyttävä ja kiva kokemus!

Mahat täynnä ja kapteenin iloisen haitariesityksen jälkeen suuntasimme veneelle ja siitä viimeiselle saarelle eli Kolocepin saarelle. Kolocep oli myös sympaattinen ja kaunis saari. Todella vähän asutusta ja ihmisiä, lähinnä veneretkillä olevia turisteja. Kolocepilla vietettiin noin 45 minuuttia ja pyhitettiin aika rannalla oleiluun ja uimiseen. Takaisin hotellilla olimme kuuden aikoihin illalla, joten menossa oltiin lähes koko päivä!

Pieni kuja ja portaat kohti hotellin rantaa <3
Hotellin uima-allas sekä upea näköala <3

Mietittiin kauan, että varataanko edes lippuja veneretkelle. Onneksi lähdettiin, koska se nousi todellakin reissun kohokohtiin! Vähän erilaista tekemistä ja lähialueen saariin tutustumista, kruununa ihana lounas kapteenin luona. Kokonaisuudessaan onnistunut reissu Kroatian Dubrovnikissa!

Oletko koskaan käynyt Kroatiassa tai kenties Dubrovnikissa? Mitä pidit?

Vinkkejä Dubrovnikin matkaa suunnitteleville:

<3 kaupunkiin tutustuminen on varmasti vieläkin mieluisampaa sesongin ulkopuolella - vähemmän ihmisiä sekä kuumuutta!

<3 jos toivoo kohtuuhintaista ruokailua, kannattaa suunnata hieman kauemmaksi vanhasta kaupungista!

<3 älä välitä vähän liiankin usein kohdattavista "nyrpeistä" asiakaspalvelijoista, ehkä hekin ovat kyllästyneet turisteihin :D

<3 varaa mukaan hyvät ja tukevat kengät, sillä kaupungista löytyy paaaaljon portaita sekä liukkaaksi hioutuneita kivilaattoja!

<3 jos toivot pitkiä hiekkarantoja, kannattanee suunnata lähisaarille tai valita jokin muu matkakohde!

<3 lähisaarille kulkeutuvilla veneretkillä pääsee tutustumaan hieman erilaiseen meininkiin ja saa varmasti uusia kokemuksia!