Apua suklaanhimoon

Karpatessa sitä joutuu passaamaan useimmat leivonnaiset ja karamellit. Toki ihan tummaa suklaata voi mutustella kohtuudella... mutta tällä herkulla (ja rahkalla) pidän makeanhimon kurissa! Saanko esitellä: mantelisuklaapallot.

Jos saan myös esitellä kirjaa, josta ohje on, niin lainasin kirjastosta Annika Rognebyn "Leivo arkeen ja juhlaan"-kirjan ja olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisen karppaajan pitäisi omistaa tämä kirja. Pakkohankinta itsellekin!

Mutta palataanpa mantelipalloihin... Pallot on superhelppo ja nopea tehdä ja niissä on se hyvä puoli, että kaikkia ei saa syötyä kerralla, eikä edes tee mieli muutamaa useampaa. Niinpä yhdellä satsilla hoituu useamman päivän makeanhimo. Tämä ohje on siis kaikille niille, jotka tarkkailevat hiilihydraattejaan. Jos lasket niiden sijaan kaloreita, niin veikkaan, että tämä määrä rasvaa ei tee herkusta sellaiseen ruokavalioon sopivaa. Mullehan karppaus sopii niin hyvin, koska siinä saa syödä rasvaa (juustoja) melkein loputtomasti.

Ainekset:

100g huoneenlämpöistä voita
3 dl mantelijauhoa
0,75dl karppisokeria (=erytritoli, saa mm. Prismasta, mutta tulee siellä himpskatin kalliiksi, suosittelen tilaamaan tukkupakkauksen Yesdelistä, jos yhtään enempää käyttää kyseistä nautintoainetta)
1rkl kylmää kahvia
2 rkl tummaa kaakaojauhetta
kookoshiutaleita koristeeksi (voisikohan laittaa myös pähkinä- tai mantelirouhetta???)

Valmistus:

Mittaa kaikki ainekset (paitsi kookoshiutaleet) kulhoon ja sekoita tasaiseksi. Nosta taikina hetkeksi jääkaappiin, jotta se on helpompi muotoilla. Pyöritä sitten palloiksi ja pyörittele pallot kookoshiutaleissa. Säilytä jääkaapissa tai syö heti! Nams!

Karppaajan kahvihetki pelastettu, jes!!!

xoxo,

minä