10 askelta pysyvään elämäntapamuutokseen

Kestävä muutos omiin elämäntapoihin vaatii aikaa, energiaa ja päättäväisyyttä tehdä töitä tulosten eteen. Ja kesäloma on mitä parhain hetki aloittaa! Näillä kymmenellä vinkillä pääset erittäin vahvaan alkuun ja todennäköisesti maaliin saakka :)

  1. Pysähdy arvojesi äärelle. Kestävän motivaation löytämiseksi pitää elää omien arvojen mukaisesti. Mieti, mitä oikeasti elämältäsi haluat.
  2. Tee yksi isompi muutos (esim. parempi ateriarytmi) kerrallaan ja harjoittele se osaksi arkeasi ainakin kolmen kuukauden ajan. Tee suunnitelma siitä, mitä tapoja ja missä järjestyksessä haluat muuttaa tärkeimmistä aloittaen. Elämäntapamuutoksiin erikoistunut PT tai ravintovalmentaja voi toimia hyvänä tukena.
  3. Kirjaa ylös realistiset, mutta konkreettiset tavoitteet ja toimintasuunnitelma niiden saavuttamiseksi. Hyvä tavoite ilmaisee mihin tähtäät, mutta myös mihin mennessä ja millä keinoin. Pysyvimmät elämäntapamuutokset saavutetaan tavoittelemalla sisäisiä motiiveja, esim. virkeämpää oloa tai selkävaivojen paranemista – ja painonpudotus tapahtuu siinä sivussa.
  4. Kun uskot, että onnistut tai epäonnistut, olet aina oikeassa. Muokkaa tavoitettasi siten, että uskot onnistuvasi 100 % varmuudella.
  5. Lisää tekemisen mielekkyyttä ennen tehokkuutta. Pyri löytämään mieluisa tapa liikkua ja syödä terveellisemmin.
    Kuva: Saara Liukkonen
  6. Älä kiellä itseltäsi mitään, vaan vähennä tai vaihda terveellisempään.
  7. Riittävä uni on yksi painonhallinnan parhaimmista keinoista. Jos stressi tai unenpuute vaivaavat, aloita niiden työstämisestä.
  8. Keskity syihin, älä seurauksiin. Huono kunto tai ylipaino on vain seurausta jostain, joten pureudu painonpudotuksen tai kunnonkohotuksen ohella myös niihin syihin, jotka ovat johtaneet nykytilaan. Tämä saattaa tarkoittaa aikamoista matkaa omaan itseesi. Tunnesyömisen syiden löytäminen ja purkaminen ovat pitkäjänteistä puuhaa. Hyvä mentaalivalmentaja voi auttaa sinua matkallasi.
  9. Jos tavoitteesi on pudottaa painoa, keskity erityisesti ruokavalioon. Sen merkitys onnistumisellesi on 75-90 %! Varmista ensin aidosti hyvä ateriarytmi ja runsas kasvisten, vihannesten, hedelmien ja marjojen käyttö.
  10. Kun jätät pois prosessoidun ruoan ja sokerin, alkavat marjat, hedelmät ja kaikki muut terveelliset herkut maistua paljon paremmilta.
    Kuva: Heli Nylén


    Viikon yllätys: Usko tai älä! Näihin kahteen hyvän ravitsemuksen tavoitteeseen, aidosti hyvään ateriarytmiin ja riittävään kasvisten, vihannesten, hedelmien ja marjojen käyttöön, yltää vain muutama prosentti suomalaisista!

    Viikon kohokohta: Kesä on parhainta aikaa kokeilla uusia, ennalta tuntemattomia ja vähän arveluttaviakin kasviksia ja vihanneksia. Etsi netistä uusi kasvisresepti, grillaa ja maistele tai pyydä vinkkiä kaverilta!
    Viikon vinkki: Päivän tärkein runko on kaikki, mitä syöt ennen klo 15. Kunnon aamiainen, reilu lounas ja hyvä välipala ovat peruskivi hyvälle päivän ruokarytmille. Kun päivän alku on kunnossa, on illalla energiaa tehdä parempia valintoja, käydä liikkumassa, eikä herkkuhimokaan pääse yllättämään!